جای خالی ورود دانش‏‏‌بنیان‏‏‌ها در لوازم خانگی

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، اولین سمینار «کامپاندهای پلیمری در صنعت لوازم خانگی» با همکاری انجمن صنایع لوازم خانگی ایران و میزبانی شرکت فن‌‌‌آور آمیزه پیشرفته ۲۶ مردادماه سال جاری در سالن همایش صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد. در ابتدای سمینار، در ابتدای مراسم محمدحسین تهرانچی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران با اشاره به فعالیت ۴۲ساله انجمن ذیل اتاق بازرگانی ایران که دارای ۳۱۲ عضو از دو طیف محصول‌‌‌ساز و قطعه‌‌‌ساز است، اشاره کرد و گفت: وظیفه انجمن، دفاع از منافع صنعتگران به ویژه صنعتگران لوازم خانگی است و اگرچه قصد داشتیم تصمیم گیرنده اصلی در این صنعت باشیم اما محقق نشد. لذا به عنوان بازوی مشورتی برای مسوولان کشور هستیم و سعی داریم به نحوی در سطح کلان تصمیم‌‌‌گیری شود که حداقل این تصمیمات ضدتولید نباشد.

صنعت پیشران اقتصاد کشور

 وی در ادامه صنعت لوازم خانگی بعد از خودروسازی دومین صنعت پیشرو و موثر در اقتصاد ایران و GDP عنوان کرد و افزود: آنچه که در صنعت کل کشور به خصوص صنعت لوازم خانگی مغفول مانده علوم کاربردی است و به عبارتی صنعت لوازم خانگی از علوم کاربردی محروم است که این خلأ با حضور شرکت‌‌‌های دانش‌بنیان پر خواهد شد. انتظار داریم شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان موتور نوآوری‌‌‌ها در صنعت لوازم خانگی باشند. تهرانچی خاطرنشان کرد: صنعت لوازم‌خانگی حدود ۳۰۰ هزار نفر اشتغال‌‌‌آفرینی مستقیم و یک میلیون نفر اشتغال‌‌‌آفرینی غیرمستقیم ایجاد کرده است؛ در واقع صنعت لوازم خانگی صنعت پیشرو برای صنایع فولاد و پتروشیمی‌‌‌ها است و از این صنایع انتظار داریم از این فرصت استفاده کنند و خدمات خوبی به مصرف‌کنندگان خود که لوازم خانگی است بدهند.

حرکت به سمت درآمدهای غیر نفتی از طریق تولیدات لوازم‌خانگی

تهرانچی خاطر‌نشان کرد: صنعت لوازم خانگی می‌تواند عاملی برای حرکت به سمت درآمد بدون نفت باشد بنابراین باید متناسب با نیازهای بازارهای خارجی کالا تولید کنیم اگر نه در سایه تحریم‌ها فقط در داخل فروش داریم. وی اضافه کرد: همان‌طور که می‌‌‌دانید اخیرا دولت به خودرو‌سازها اعلام کرده دیگر ارزی تخصیص نخواهد داد و خود باید ارز مورد نیاز را تامین کنند. بنابراین در صنعت لوازم خانگی نیز برای ادامه دادن به حیات صنعتی خود راهی جز حرکت به سمت صادرات نداریم. به این ترتیب ابتدا باید نیاز مشتریان را در مواد اولیه و محصول نهایی بشناسیم تا بتوانیم کالاهایی صادراتی تولید کنیم. در بخش دیگری از این سمینار، عباس فاتحی، مدیرعامل شرکت دانش‌‌‌بنیان فناور آمیزه پیشرفته در این مراسم گفت: محصولات این شرکت در دو قالب تقسیم‌‌‌بندی می‌‌‌شود. ابتدا کامپاند و مستربچ، این گروه از محصولات شامل انواع مستربچ‌‌‌های رنگی و افزودنی‌‌‌ها هستند که در صنایع بسته‌‌‌بندی بیشترین استفاده را دارند و کامپاندهای تخصصی بر پایه پلیمرهای مهندسی برای صنایع لوازم خانگی.

این فعال صنعت لوازم خانگی گفت: گروه بعدی، افزودنی پی وی سی شامل استابلایزرهای پایه سرب، استابلایزرهای دوستدار محیط زیست است  که با فرمول کاملا نو و بدون استفاده از فلزات سنگین و برای اولین بار در ایران بر پایه کمک فرآیند‌های پلیمری و روان‌کننده داخلی موجود است.

فاتحی با بیان اینکه اعضای این شرکت را متخصصان و استادان دانشگاه‌ها تشکیل می‌‌‌دهند، ادامه داد: از دل این شرکت دانش بنیان، دو شرکت دانش بنیان دیگر به وجود آمده است و تاکنون ۳۰۰ کارآموز در این شرکت داشتیم.

جایگزینی پلیمرها با فلزات در صنعت لوازم خانگی

مدیرعامل شرکت دانش بنیان فناور آمیزه پیشرفته با اشاره به نقش حیاتی کامپاندهای پلیمری در صنعت لوازم خانگی گفت: همان‌طور که می‌‌‌دانید قبلا در این صنعت فلزات بود و الان پلیمرها به راحتی جای فلزات را گرفته است. وی خاطرنشان کرد: از اصلی‌‌‌ترین مواردی که موجب شده پلیمرها جای فلزات را در صنعت لوازم خانگی بگیرد در واقع به مزایای پلیمرها نسبت به فلزات بر می‌‌‌گردد.

کاربردهای پلیمرها در صنعت لوازم خانگی

وی با اشاره به پایین‌‌‌تر بودن هزینه پلیمرها گفت: سبک‌‌‌تر بودن، مقاومت بیشتر پلیمرها نسبت به فلزات در برابر خوردگی، داشتن خواص عایق الکتریکی، قابلیت شکل‌‌‌دهی پلیمرها به انواع مختلفی از اشکال و غیره از مزایای پلیمرها نسبت به فلزات است. لذا می‌‌‌توان اینگونه گفت که پلیمرها تقریبا جای فلزات را در صنعت لوازم خانگی می‌‌‌گیرند. این تولیدکننده اظهارکرد: مساله مهم دیگر در خصوص پلیمرها این است که استفاده از این محصولات به تنهایی در لوازم‌خانگی امکان‌‌‌پذیر است و برای کاربردهای بسیاری به کار گرفته می‌شود.

فاتحی در پایان افزود: در واقع استفاده از کامپاندهای پلیمری در اکثر موارد مزایایی از جمله «کالر مچینگ» را نسبت به پلیمرها به تنهایی ارائه می‌‌‌دهد. ضمن اینکه هزینه‌ها را نیز کاهش می‌‌‌دهد.