در همین راستا یک تولیدکننده شیرآلات و تجهیزات وابسته به آن با انتقاد از عملکرد پتروشیمی‌‌‌های داخلی معتقد است: با این روش قطعا قیمت نهایی تولید کاهش نخواهد داشت و اگر دولت راهکاری نیندیشد قطعا مواد اولیه گران به دست تولیدکننده خواهد رسید و در نهایت این مصرف‌کننده نهایی است که باید با قیمت بالا محصول را تهیه کند.

علیرضا جنتی با بیان اینکه باید از خام‌فروشی جلوگیری شود تا بتوانیم جنس تولید شده را به بازار عرضه کنیم معتقد است که حرف اول و آخر تولیدکنندگان این است که محصول تولید‌شده به بازارهای جهانی صادر شود نه مواد اولیه.

جنتی می‌‌‌گوید: تولیدکنندگان تاسیسات ساختمانی و عمدتا تمام صادرکنندگان از بازگشت مبالغ صادراتی وحشت دارند و همین موضوع میزان صادرات را کاهش می‌دهد، بنابراین توصیه ما تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و تاسیسات به انبوه‌‌‌سازان این است که برای بالا بردن کیفیت ساخت‌وساز و عمر مفید ساختمان از محصولات با کیفیت و شناسنامه‌دار استفاده کنند.

این مدیرعامل معتقد است: یکی از موارد و مشکلاتی که وجود دارد اینکه قیمت پتروشیمی‌‌‌هایی که در بورس عرضه می‌شود نسبت به قیمت جهانی فوق‌‌‌العاده بالاتر است.

وی می‌‌‌گوید: قطعا با این اقدام قیمت نهایی تولیدات افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند. وقتی ۱۰۰‌درصد محصول را با فاکتور رسمی ‌‌‌می‌‌‌فروشم مجبور هستم به جای آن ۵۰ درصدی را که از بازار آزاد تهیه می‌‌‌کنم، فاکتور خریداری ‌‌‌کنم.

جنتی در پاسخ به این سوال که مشکلات تولیدکنندگان صنعت ساختمان برای خرید مواد اولیه از بورس چیست؟ گفت: با توجه به ذخایر و منابعی که در حال حاضر وجود دارد و بالغ بر ۹۷‌درصد از مواد اولیه اکثر پتروشیمی‌‌‌های داخلی امروزه از تولیدات داخلی تامین و اغلب هم از بورس خریداری و تامین می‌شود، یکی از موارد و مشکلاتی که وجود دارد قیمت پتروشیمی‌‌‌هایی است که در بورس عرضه می‌شود، اما نسبت به قیمت جهانی فوق‌العاده بالاتر است. هر تن ۹۷۰ تا ۹۸۰‌هزار تومان می‌توانم از خارج از کشور تهیه و خریداری کنم. با همه موارد حمل‌ونقل و گمرک تا وارد ایران شود. بالطبع برای تولیدکنندگانی مثل ما ۳۶ تا ۳۷‌هزار تومان هر کیلو از مواد اولیه هزینه خواهد داشت.

به گفته وی وقتی سراغ تولیدکننده داخلی یا پتروشیمی ‌‌‌داخلی می‌‌‌رویم متاسفانه یک رقم بالایی درخواست می‌شود. یعنی حدود ۱۲۰۰ دلار می‌شود و اگر به کیلو تبدیل کنیم به ۵۵‌هزار تومان می‌‌‌رسد. این موضوع واقعا تلاش مسوولان را می‌‌‌طلبد که چرا باید تولیدکننده داخلی مواد اولیه‌ای را که در داخل تولید می‌شود گران‌‌‌تر از مواد اولیه‌‌‌ای بخرد که از خارج و با قیمت جهانی وارد می‌شود.

این فعال صنعت ساختمان با بیان اینکه واردات مواد اولیه توسط تولیدکننده‌‌‌های داخلی ممنوع نیست و می‌توانیم انجام دهیم، تصریح کرد: اما این موضوع با شعار سال، رونق تولید و حمایت از تولید داخل منافات خواهد داشت. در این بین مشکلات متعددی در بخش انتقال ارز و حمل کالا نیز وجود دارد و همه موارد دست به دست هم داده تا تولیدکننده تلاش کند مواد اولیه را از بورس تهیه کند، اما وقتی به سمت بورس برای تهیه مواد اولیه می‌‌‌رویم  می‌‌‌بینیم که ۵۰‌درصد را بورس تقبل می‌کند و البته ۵۰‌درصد را باید از بازار آزاد تهیه کنیم. که همین موجب می‌شود ۵ تا ۷‌هزار تومان برای تولیدکننده مجددا مواد اولیه گران‌‌‌تر تمام ‌شود.

وی با تاکید بر اینکه قطعا با این اقدام پتروشیمی‌‌‌ها قیمت نهایی تولیدات افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند ادامه داد: وقتی ۱۰۰‌درصد محصول را با فاکتور رسمی ‌‌‌می‌‌‌فروشم مجبور هستم که به جای آن ۵۰ درصدی که از بازار آزاد تهیه می‌‌‌کنم، فاکتور خریداری کنم. این فاکتور خریداری‌شده که مجانی و رایگان در اختیار تولیدکننده قرار نمی‌گیرد و بین ۳ تا ۵‌درصد مجددا از آن فاکتور رسمی‌‌‌ باید پرداخت کند. از آن سو نیز بحث خرید از بورس است که ۵۰‌درصد از سهمیه را برای تولیدکننده باقی نمی‌‌‌گذارد. چرا باید برخی از افراد با کد ملی مشخص از بورس خرید کنند و همان محصول را در همان روز درب کارخانه تولیدکننده با ۵ تا ۷‌هزار تومان گران‌تر حمل کند؟ همه این موارد جمع شده و باعث می‌شود تا تولیدکننده با ضرر تولید کند.

جنتی ادامه داد: به هر حال تولیدکننده‌‌‌ها هزینه‌‌‌های جانبی زیادی دارند که باعث می‌شود قیمت تمام‌شده افزایش یابد و قیمت برای مصرف‌کننده افزایش می‌‌‌یابد. اگر از همان‌جا جلوگیری شود و مواد اولیه با قیمت مناسب در اختیار تولیدکننده قرار بگیرد می‌‌‌بینیم که سیستم‌های نظارتی خیلی راحت، من تولیدکننده را خواسته و می‌‌‌پرسند که چرا با قیمت بالا محصول را فروخته‌‌‌اید. تولیدکننده هم مجبور است موارد ریز را اعلام کند که با چه قیمتی مواد اولیه را از بورس خریداری کرده است. به صورت ریز اعلام می‌کند که مثلا این عدد بازار آزاد و این اعداد هزینه تولید است. وقتی همین سیستم‌های نظارتی تحقیق می‌کنند متوجه می‌‌‌شوند که قیمت نهایی محصول دقیق و درست است.

وی در نهایت گفت: حل این موارد همت و تلاش مسوولان را می‌‌‌طلبد که به مشکلات تولیدکننده‌‌‌ها برای تامین مواد اولیه رسیدگی کنند. این موارد را از مسوولان ارشد پیگیر شده‌‌‌ایم و حتی در سفر استانی رئیس‌‌‌جمهور و دادگستری پیگیر شده‌‌‌ایم که هنوز متاسفانه به جایی نرسیده است. برگشت سرمایه تولیدکننده بسیار مهم است. حداقل باید واسطه‌‌‌ای میان مصرف‌کننده خارجی و تولیدکننده داخلی وجود داشته باشد تا سرمایه تولیدکننده مجددا وارد چرخه شود. بالغ بر ۸۰‌درصد تولید محصولات مواد اولیه است و باید در چرخه تولید بازگردد. حمایت بسیار ضروری است که اگر محصولی به یکی از کشورها صادر شد دولت حمایت کند که مبلغ صادرات به تولیدکننده برگردد.