بزرگراه شهید بروجردی بزرگراهی به‌طول ۴.۷کیلومتری در امتداد آزادراه تهران ـ ساوه و در بخش حدفاصل بزرگراه آزادگان تا بلوار الغدیر است که در منطقه ۱۸ شهرداری تهران واقع است. هدف اصلی از احداث این بزرگراه اتصال آزادراه تهران ـ ساوه به بزرگراه فتح و در امتداد آن به بزرگراه یادگار امام(ره) است. طرح بزرگراه ۷۶متری شهید بروجردی در اواخر دهه ۸۰ و در دو قطعه طراحی شد و قطعه نخست این پروژه در اولویت قرار گرفت.

قطعه یک بزرگراه شهید بروجردی یک مسیر ۳.۷کیلومتری در بخش حدفاصل تقاطع بزرگراه آزادگان تا میدان جانبازان در بلوار الغدیر است. احداث این پروژه از سال ۸۸ توسط شهرداری منطقه ۱۸ آغاز شد، اما به‌دلیل وجود معارضین ملکی و تأسیساتی، در سال ۹۳ و در حالی که تنها ۶ درصد پروژه پیشرفت فیزیکی داشت طی ۷ سال، فعالیت اجرایی این قطعه از بزرگراه شهید بروجردی با افت و‌خیزهای بسیاری همراه بود تا جایی که تا سال ۱۴۰۰ به پیشرفت ۶۹درصدی رسید و در نهایت طی یک سال و نیم گذشته اجرای پروژه سرعت گرفت و طی کمتر از ۲ سال این پروژه آماده بهره‌برداری شد. قطعه یک بزرگراه شهید بروجردی در قالب مسیرهای تندروی شمالی و جنوبی هر یک با سه خط عبوری و مسیرهای کندروی شمالی و جنوبی هر یک با دو خط عبوری طراحی و اجرا شده‌اند.

با گشایش این خط از بزرگراه، مسیر ترافیکی تندروها از تقاطع بزرگراه آزادگان در سطح صفر آغاز می‌شود و در محدوده ۴۵متری کن به سطح منفی‌یک منتقل می‌شود و در ادامه قبل از بلوار الغدیر مجددا به سطح صفر بازمی‌گردد. کندروهای شمالی و جنوبی در تمام طول مسیر در سطح صفر قرار دارند.

برای احداث قطعه اول بزرگراه شهید بروجردی، ۸۲ معارض ملکی شناسایی و رفع شد که از این بین ۵ ملک درشت‌دانه و مابقی در ابعاد کوچک‌تر بودند. با رفع این معارضین، مجموعا ۱۴۸ هزار مترمربع زمین برای اجرای این پروژه آزادسازی شد.

همچنین جهت احداث این قطعه از بزرگراه شهید بروجردی، ۶۰ اصله تیربرق و مجموعا ۱.۵ کیلومتر طول انواع معارض لوله آب، لوله فاضلاب، لوله گاز و فیبر نوری جابه‌جا و رفع شده است. سایر بخش‌های احداثی این پروژه عبارتند از:  ۶ تقاطع غیرهمسطح شامل ۱۱ دستگاه پل و یک زیرگذر شامل پل‌های رودخانه کن، پل تقاطع ۴۵متری کن، تقاطع خیابان شهید حسنعلی مختاری (در حال احداث)، پل تقاطع خیابان شهید میرزایی، پل تقاطع خیابان شهید برادران اصغری، پل‌های بلوار الغدیر (میدان جانبازان) و زیرگذر تقاطع ۴۵متری کن .

 سایر محورهای احداث‌شده در این پروژه شامل ۵۰۰ مسیر ابتدایی محور ۴۵متری کن حدفاصل جنوب تقاطع ۴۵متری کن تا میدان مخابرات و ۷۰۰متری محور ارتباطی در شمال بلوار هاشمی است.

نقش «پروژه شهید بروجردی» در صرفه جویی روزانه یک میلیون لیتر سوخت در تهران

«پروژه شهید بروجردی» روزانه یک میلیون لیتر صرفه‌جویی سوخت در تهران به‌دنبال خواهد داشت و امیدواریم فاز دوم پروژه نیز تا ۲۲ بهمن به پایان برسد.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در آیین افتتاح فاز نخست «بزرگراه سردار شهید محمد بروجردی» گفت: این پروژه در دستور کار قرار گرفت تا عملا آنچه در شرق تهران با بزرگراه امام علی (ع)  رقم خورد در غرب تهران با بزرگراه شهید بروجردی تکمیل شود و امیدواریم تا ۲۲ بهمن و در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی این کار به اتمام برسد. وی اظهار کرد: مفتخریم که امروز با نام «مسیح کردستان» شهید بروجردی و با همت جمع حاضر و همکاری قرارگاه خاتم‌الانبیاء صلی الله علیه و آله وسلم فاز نخست این پروژه را به بهره برداری برسانیم.

وی با بیان اینکه متولی اجرایی این پروژه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ع) است‌ و توانستیم با مشارکت یکدیگر امور را به اجرا برسانیم، افزود: یکی از ویژگی‌های مسیر خدمتگزاری شورای ششم رسیدن از کل به جزء بود، به این معنی که مشکلات را به‌صورت کلان ببینیم و با یک مشارکت مردمی امور را پیش ببریم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه اکنون بیش از ۸۰۰ پل در اختیار داریم که نیازمند بازسازی است و در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در شورای چهارم در شرق تهران بزرگراه امام علی (ع) با افتخار احداث شد که البته این پروژه حکایت از این داشت که ما در غرب تهران کار متوقف مانده‌ای داریم. بنابراین پروژه شهید بروجردی در دستور کار قرار گرفت تا عملا آنچه در شرق تهران با بزرگراه امام علی (ع) رقم خورد در غرب تهران با بزرگراه شهید بروجردی تکمیل شود و امیدواریم تا ۲۲ بهمن و در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی این کار به اتمام برسد. شهردارتهران افزود: آزادراه شهید شوشتری از جاده امام رضا (ع) تا اتوبان یاسینی به‌وسعت بیش از ۱۶ کیلومتر در دست احداث است که امیدواریم تا پایان سال فاز نخست آن به‌وسعت ۹ کیلومتر افتتاح شود. این پروژه دچار گشایشی ۵.۱ درصدی از ترافیک شهر تهران و ۵ درصدی از شرق تهران می‌شود. امروز مفتخریم فاز نخست بزرگراه ۷.۳کیلومتری بروجردی را افتتاح کنیم و یک کیلومتر دیگر هم تا پایان سال افتتاح خواهد شد. همچنین در مرکزشهر نیز نیازمند یک گشایش ترافیکی بودیم بنابراین ادامه بزرگراه شهید صیاد شیرازی که به میدان سپاه ختم می‌شود نیازمند طراحی یک تونل دو طبقه بود که اجرای آن با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ع) در دستور کار قرار گرفت. زاکانی با اشاره به نقش این پروژه در صرفه‌جویی سوخت در تهران گفت: تهران روزانه ۱۳ میلیون لیتر مصرف سوخت دارد که یک میلیون آن با این پروژه‌ها صرفه‌جویی می‌شود. ما توانستیم مسیر خدمت را بدون توجه به موانع و با تکیه بر ایمان الهی و تشخیص کارشناسی دقیق دنبال کنیم.

احداث تونل شهید متوسلیان در پایتخت توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء گفت: تا به امروز ۹۰۰ کیلومتر بزرگراه توسط قرارگاه خاتم احداث شده است. سردار عبدالرضا عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) اظهار کرد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) بازوی توانمند اجرایی است و در کنار دولت و شهرداری‌های سراسر کشور قرار دارد و با آنها همکاری نزدیکی را در انجام پروژه‌ها انجام می‌دهد.

وی با اشاره به تعامل خوب شهرداری تهران با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ع) در اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح پایتخت گفت: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پروژه پل شهید صدر، تونل بزرگراه حکیم، تقاطع غیرهمسطح در منطقه ۲۲، خط ۷ مترو و همچنین در حوزه حمل و نقل شهری در خط ۱۰ و ۹ اشاره کرد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با اشاره به احداث تونل شهید متوسلیان در پایتخت گفت: این پروژه نیز به قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) سپرده شده و در واقع قرارگاه شهید بروجردی قطره‌ای از دریاست که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ع) در این پروژه‌ها کار و تلاش کرده است و این روند ادامه دارد.

سردار عابد با بیان اینکه بیش از ۹۰۰ کیلومتر آزادراه توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ع) ساخته شده است گفت: امروز فاز نخست بزرگراه شهید بروجردی به‌طول ۳.۷ کیلومتر به بهره‌برداری رسید و فاز دوم این پروژه نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و شاهد رفع گره‌های ترافیکی در این قسمت از پایتخت خواهیم بود.

ویژگی‌های بزرگراه شهید بروجردی

محمدرضا رحمانی، مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) اظهار کرد: عملیات اجرایی فاز یک پروژه احداث بزرگراه ۷۶ متری شهید بروجردی به‌طول تقریبی ۴ کیلومتر حدفاصل تقاطع آزادگان تا بلوار بهار در سال ۱۳۸۹ توسط بخش خصوصی شهرداری منطقه ۱۸ تهران آغاز شد. وی گفت: با توجه به وجود نقاط پر تردد و جاذب سفر در این منطقه، به ویژه محدوده بازار آهن و تسهیل تردد ساکنان، نیاز به احداث راه‌های شریانی و بزرگراه‌ها بود.

مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) عنوان کرد: تامین دسترسی‌ها و شریان ترافیکی اتوبان تهران - ساوه از طریق بزرگراه شهید بروجردی و بلوار بهار و نیز بزرگراه فتح به مرکز و شمال شهر از طریق بزرگراه یادگار امام، یکی از اهداف اصلی این طرح به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: به‌دلیل وجود معارضین ملکی و تاسیساتی بسیار، این پروژه تا مرداد سال ۱۳۹۳، شش درصد پیشرفت داشت و پس از آن  به موسسه شهید رجایی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)واگذار و جهت تسریع در عملیات اجرایی، پروژه به دو بخش تقسیم شد. رحمانی در تشریح بخشی از اقدامات انجام شده در راستای پیشرفت قطعه اول پروژه شهید بروجردی با بیان اینکه ۴۰ درصد این پروژه در یک سال و نیم گذشته انجام شده است، خاطرنشان کرد:  یک میلیون و ۸۸ هزار متر مکعب خاکبرداری معادل ۲۰۰ هزار کمپرسی، ۱۴۴ هزار متر مکعب خاکریزی، ۱۳۰هزار متر مکعب بتن‌ریزی، ۱۵۰ هزار متر مکعب سنگ‌ریزی، ۳۸ هزار متر مربع دیوارسازی، ۴  هزار متر لوله‌گذاری و ۴۴ هزار متر جدول‌کاری و ۱۴۴۰ شمع معادل حدود یکصد برابر برج میلاد از جمله شاخصه‌های پروژه شهید بروجردی است. گفتنی است؛ موسسه شهید رجایی، احداث پل‌های صدر، طبیعت، جناح و ...  در پایتخت را در کارنامه کاری خود دارد که با توجه به نقش موثر این مجموعه در روند پیشرفت پروژه‌های مذکور، امید آن می‌رود که احداث پروژه بزرگراه شهید بروجردی نیز با بهترین کیفیت در خدمت مردم قرار گیرد.

 باز شدن گره‌های ترافیکی منطقه ۱۸

طرح «بزرگراه شهید بروجردی» در اواخر دهه ۸۰ و در دو قطعه طراحی شد و قطعه نخست این پروژه در اولویت اجرا قرار گرفت.

حدود هفت سال فعالیت‌های اجرایی این قطعه از «بزرگراه شهید بروجردی» با افت و خیزهای بسیاری همراه بود تا جایی که تا سال ۱۴۰۰ به پیشرفت ۶۹ درصدی رسید. در نهایت با اهتمام مدیریت شهری دوره ششم، آخرین معارضین ملکی و تاسیساتی مرتفع و اجرای پروژه سرعت گرفت و سرانجام قطعه‌ای که ساخت آن ۱۳ سال زمان برد، قرار است از پانزدهم مهرماه ۱۴۰۲ آماده استفاده شهروندان شود. «پروژه شهید بروجردی» از تقاطع آزادگان تا بزرگراه یادگار امام (ره) ۹ کیلومتر است. بخش اول بروجردی از تقاطع بزرگراه ساوه به سمت بلوار الغدیر آماده بهره‌برداری است. در این بخش ۵ تقاطع غیرهمسطح و ۱۱ پل وجود دارد.

در حال حاضر دسترسی به بازار آهن از داخل محدوده شهری است، این مساله ترافیک ورودی به بافت مسکونی را افزایش داده و بعضا در گذرهای بافت‌ فرسوده که شش متری هستند ترافیک ایجاد می‌شود، با افتتاح «بزرگراه شهید بروجردی» دسترسی به «بزرگراه یادگار امام(ره)» و «آزادگان» تسهیل می‌شود و خودروها می‌توانند بدون ورود به محدوده مسکونی از این ناحیه خارج شوند. با راه‌اندازی «بزرگراه شهید بروجردی» ترافیک عبوری در محدوده منطقه ۱۸ نیز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دسترسی‌ها تسهیل می‌شود.