سه هدف نمایشگاه لوازم خانگی

عباس هاشمی در ابتدای این نشست در خصوص سطح کیفیت این نمایشگاه گفت: نمایشگاه دستاوردهای لوازم خانگی یا هامکس ۲۰۲۳، از ۳ تا ۶ آبان ماه در مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. به دلیل اینکه این نمایشگاه در سطح A پلاس برگزار می‌شود، باید برخی الزامات مانند حضور تولیدکنندگان خارجی و برگزاری رویدادهای علمی در آن وجود داشته باشد. سال‌های قبل ما ۴۱‌هزار مترمربع فضای نمایشگاهی داشتیم که متاسفانه امسال حجم آن کاهش داشته و به ۲۰‌هزار و ۷۰۰ مترمربع رسیده است.

وی ادامه داد: تعداد شرکت کننده‌ها در این نمایشگاه ۳۰۹ واحد صنعتی هستند که از این تعداد ۲۶۰ شرکت داخلی و مابقی خارجی خواهند بود که شرکت‌های خارجی عمدتا از دو کشور چین و ترکیه هستند. البته به دلیل ممنوعیت واردات لوازم خانگی، تلاش برای حضور قطعه‌سازان خارجی در این نمایشگاه بوده است.

این نمایشگاه فقط از گروه لوازم خانگی برقی و گازی و به اصطلاح انرژی‌بر هستند که در دو گروه لوازم برقی کوچک و بزرگ، گازسوز و همچنین زنجیره تامین خواهند بود.

این فعال صنعت لوازم خانگی به برگزاری یک نمایشگاه دیگر توسط این انجمن اشاره کرد و گفت: البته جدا از این نمایشگاه، انجمن تلاش دارد یک نمایشگاه دیگر در آذرماه امسال تحت عنوان هامکس پلاس برگزار کند که لوازم خانگی غیر‌انرژی‌بر در آن حضور خواهند داشت و معطوف به کالاهای صادراتی این شرکت‌ها خواهد بود.

وی با توضیح اینکه این نمایشگاه ۳ محور خواهد داشت در این خصوص گفت: محور اول برگزاری این نمایشگاه مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان و مرتبط با فناوری است. این بخش با همکاری کسب و کارهای وزارت صمت و همچنین برخی دانشگاه‌های صنعتی برگزار می‌شود. محور دوم در مورد نقش اساسی بانوان در گردش اقتصادی این صنعت است. به این دلیل که برای خرید لوازم خانگی منازل، اغلب خانم‌ها هستند که تصمیم‌گیرنده هستند بنابراین برای تاکید بر نقش آنها برنامه‌هایی در این نمایشگاه خواهیم داشت و همچنین از بانوان نخبه و حاضر در شرکت‌های تولیدی لوازم خانگی نیز تقدیر خواهد شد. محور سوم نیز مربوط به امنیت ملی است. به دلیل وجود تحریم‌ها علیه ایران، صنعت لوازم خانگی با کمک بخش دانش‌بنیان‌ها تلاش زیادی برای تعمیق ساخت داخل داشته و باعث شد کمترین آسیب را متحمل شود.

عباس هاشمی در مورد مزیت‌های صادراتی نمایشگاه سال قبل گفت: در نمایشگاه سال قبل قراردادهای خوبی با شرکای خارجی منعقد شد که نزدیک به ۶۵ میلیون دلار بود. عمده این کالاها مربوط به لوازم چینی ، لوازم پلاستیکی آشپزخانه و همچنین لباسشویی دو قلو بود که بیشتر آنها به خریدارانی از اقلیم کردستان عراق فروخته شد. پیش‌بینی می‌شود میزان این قراردادها در نمایشگاه سال‌جاری بیشتر شود.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در خصوص سوال خبرنگار روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در مورد موضوع مجوز سازمان حمایت برای افزایش ۳۰ درصدی قیمت برخی از اقلام لوازم خانگی عنوان کرد: تا این لحظه مجوز رسمی برای افزایش قیمت لوازم خانگی از سوی سازمان حمایت برای ما صادر نشده است. البته با نظر به اینکه وزیر صمت به مکانیزم عرضه و تقاضا اعتقاد دارد و بارها این موضوع را عنوان کرده، به نظر می‌رسد حاکمیت نیز به همین سو خواهد رفت و تعیین قیمت در صنعت لوازم خانگی در آینده نزدیک توسط همین مکانیزم عرضه و تقاضا خواهد بود که به اعتقاد بسیاری بهترین روش است.

وی در همین خصوص ادامه داد: ما از تیر ماه سال گذشته مجوز رسمی برای افزایش قیمت نداشتیم، اما تولیدکنندگان هم بدون افزایش قیمت متناسب با اثرگذاری تورم در بخش تولید، نمی‌توانند ادامه دهند. پس مجبورند برای بقای بنگاه تولیدی به شکل‌‌‌های مختلف به قول آقای وزیر حتی در مواردی التماسی، مدارک خود را ارائه می‌دهند و ریسک تعزیرات را هم قبول می‌کنند. اما به هر حال در جهت تحقق شعار سال از دولت انتظار همراهی و همکاری داریم.

این فعال صنعت لوازم خانگی به موضوع عدم‌واردات برندهای خارجی به ایران پرداخت و گفت: باید در نظر داشته باشیم که ممنوعیت واردات لوازم خارجی ابدی و برای همیشه نیست. در آن مقطع حاکمیت به دلیل مدیریت صحیح منابع ارزی این تصمیم را گرفت به همین دلیل تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی باید این موضوع را در نظر گرفته و به سمتی حرکت کنند که کیفیت کالاهای تولیدی خود را بالا ببرند چرا که در نهایت این مصرف‌کننده است که تصمیم می‌گیرد کدام نوع کالا را خریداری کند.

وی با بیان اینکه سال قبل ۴۴۰ میلیون دلار صادرات لوازم خانگی داشتیم و امسال نسبت به سال قبل این رقم افزایش خواهد داشت، در مورد موضوع قاچاق لوازم خانگی نیز افزود: ثبت شناسه کالا و کد رهگیری به جلوگیری از قاچاق کمک کرده است، کالاهای قاچاق به خاطر نداشتن ٣٠‌درصد هزینه‌‌‌های عوارض و مالیات، ارزان‌تر عرضه می‌شوند ضمن اینکه باید تولیدکنندگان داخلی با ارتقای کیفیت خدمات و قیمت مناسب سهم خود را در بازار حفظ کنند. البته باید در نظر داشت آمار دقیقی از قاچاق لوازم خانگی وجود ندارد.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در پایان درباره وضعیت تولید نیز گفت: تولید برخی اقلام افزایشی و برخی کاهشی بوده است. البته آمار رسمی دست وزارت صمت است. علت کاهش تولید برخی اقلام، طولانی بودن زمان تخصیص ارز است که به ۷۵ تا ۹۰ روز هم رسیده است. سازمان توسعه تجارت اخیرا اعلام کرده که بازرگانان معادل ۸۵‌درصد میانگین دو سال گذشته و تولیدکنندگان معادل ۱۲۵‌درصد میانگین دو سال گذشته مجاز به واردات هستند. این موضوع باعث شده بانک مرکزی بخشی از پرونده‌‌‌ها را برای گرفتن تایید مجدد به وزارت صمت برگرداند.

در ادامه این نشست فرشاد براتی معاون برنامه‌‌‌ریزی، اجرایی و روابط‌‌‌عمومی انجمن صنایع لوازم خانگی نیز گفت: در این نمایشگاه نگاه ویژه‌ای به موضوع دانش‌بنیان‌ها خواهیم داشت. همچنین برای عرضه و تقاضای فناورانه لوازم خانگی نیز برنامه‌ریزی شده است.با همکاری وزارتخانه صمت، ارزیابی خواهیم داشت تا با همکاری آنها نخستین جایزه ملی را به شرکت‌ها و واحدهای تولیدی برتر در این نمایشگاه اهدا کنیم. همچنین جایزه ملی خدمات پس از فروش نیز را داریم که به شرکت‌های برتر در این زمینه اهدا خواهد شد.

وی در پایان گفت: در موضوع اشتغال‌زایی هم با همکاری جهاد دانشگاهی پلتفرمی در نظر گرفته شده که به افرادی که در جست‌وجوی شغل هستند کمک خواهد کرد که در این صنعت شغل مناسب خود را پیدا کنند.