جریان  آب سد «درودزن» در رگ‏‏‌های شیراز

همزمان با رشد روز‌افزون جمعیت و گسترش سایر تاسیسات زیربنایی و توسعه شهری در ۲۵ سال اخیر و احتمال آلودگی و کاهش سطح سفره آب‌‌‌های زیرزمینی، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و متخصصان جوان هلدینگ نیرو این قرارگاه برای تامین آب شرب شهر شیراز و انتقال ۳‌هزار لیتر بر ثانیه با ظرفیت ۹۰ میلیون مترمکعب در سال، حل تنش آبی و تامین بخشی از نیاز جمعیت کلان‌شهر شیراز از منابع سطحی پایدار و اجرای طرح انتقال آب از سد درودزن، بر آن شد تا با تمام توان به میدان بیاید و با اقدامی جهادی بحران‌های احتمالی در حوزه آب شرب استان فارس را مرتفع کند.

تحسین رئیس‌جمهور از ابتکار عمل قرارگاه

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در مراسم افتتاح خط دوم انتقال آبرسانی از سد درودزن به شیراز، آب و برق را از زیرساخت‌‌‌های جدی برای رونق تولید و توسعه یافتگی عنوان کرد و گفت: اگر آب و برق تامین نشود هم زندگی مردم دچار مشکل می‌شود هم توسعه یافتگی را در استانی که هم قطب گردشگری، هم کشاورزی و هم در حوزه معادن می‌تواند بسیار فعال باشد، دچار مشکل کرده‌‌‌ایم.

وی استان فارس را بهشت معادن خواند و گفت: با تامین آب و برق فعالان اقتصادی در حوزه تولید می‌توانند فعال شوند بنابراین کار زیرساخت آب و برق بسیار اهمیت دارد.

رئیس جمهور افزود: در سال‌های گذشته اقداماتی برای این کار انجام شده است، اما مهم‌ترین بخش کار در خط دو انتقال آب به شیراز طی دو سال اخیر انجام شده است که باعث می‌شود قریب نیمی از آب موردنیاز شیراز از این خط تامین شود. تاکنون این آب موردنیاز از آب‌‌‌های زیرسطحی تامین می‌‌‌شد که مشکلات همراه خود را دارد، اما امروز با فعال شدن خط دوم انتقال آب این مشکلات پایان می‌‌‌پذیرد و کار بسیار بزرگی انجام شده است، به‌‌‌ویژه بخش سخت کار که در این دو سال دنبال شده است.

وی ضمن قدردانی از دست‌‌‌اندرکاران این طرح به‌‌‌ویژه قرارگاه سازندگی خاتم‌‌‌الانبیاء (ص) که با ابتکار خود، تونلی در مسیر پروژه احداث کرد که بتواند کار آبرسانی و مشکلات احتمالی آن را تسهیل، تضمین و مصون‌‌‌سازی کند، گفت: افتتاح خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز برای تامین نیمی از آب موردنیاز شهر شیراز قابل تقدیر است.

رئیسی ابراز امیدواری کرد: طرح‌‌‌های دیگری که در دست اقدام است مثل خط انتقال سوم که دارد آغاز می‌شود با همین مجاهدت کار دنبال شود.

بهره‌‌‌برداری از بزرگ‌ترین پروژه آبرسانی شیراز، رفع تنش آبی استان فارس

مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌‌‌الانبیاء (ص) از بهره‌‌‌برداری بزرگ‌ترین پروژه آبرسانی استان فارس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد.

محمد رستمی، مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیروی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با تبیین شاخصه‌‌‌های برجسته شیراز بزرگ‌ترین پروژه آبرسانی استان فارس اظهار کرد: پروژه آبرسانی استان فارس ۴۰‌درصد آب شرب مصرفی کلان‌شهر شیراز و حومه آن را تامین می‌کند.

وی گفت: مهندسی ارزشی یکی از ویژگی‌‌‌های برجسته پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن است که باعث کاهش ۲۵ درصدی هزینه‌‌‌های اجرا و کاهش چشمگیر هزینه‌‌‌ها در زمان بهره‌‌‌برداری ۵۰ ساله از این طرح می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌‌‌الانبیاء (ص) از ارتقای کیفیت آب شرب کلان‌شهر شیراز با افتتاح بزرگ‌ترین پروژه آبرسانی استان فارس خبر داد و خاطرنشان کرد: در گذشته بخشی اعظمی از آب شرب مصرفی شیراز از طریق منابع زیرزمینی تامین می‌‌‌شد که با بهره‌‌‌برداری از این طرح، آب شرب کلان‌شهر شیراز از آب سطحی با کیفیت خوب و پایدار تامین و در دسترس مردم قرار می‌گیرد که این مهم برگرفته از یک طراحی دقیق و اجرای باکیفیتی است که در این پروژه به‌‌‌وضوح قابل رویت است.

وی احداث تونل آب در مسیر این پروژه را یک ایده ارزشمند برشمرد و تاکید کرد: یک رشته تونل به‌‌‌طول ۴‌هزار و ۵۰۰ متر آب را به‌‌‌صورت ثقلی انتقال می‌دهد و باعث حذف ایستگاه‌‌‌های پمپاژ بین راهی می‌شود که این موضوع سبب کاهش چشمگیر هزینه‌‌‌های بهره‌‌‌برداری از این شبکه آبرسانی می‌شود. رستمی بیان کرد: در شرایطی که استان فارس در آستانه مواجهه با بحران کم‌‌‌آبی بود، این پروژه در وقت طلایی افتتاح و به هموطنان خوبمان هدیه داده شد.قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) تاکنون به حل تنش آبی پنج استان کمک کرده است.

بزرگ‌ترین پروژه آبرسانی استان فارس در یک نگاه

استان فارس و شهر شیراز که در جنوب ایران واقع شده است، جزو سرزمین‌‌‌های کم‌‌‌باران و نسبتا خشک محسوب می‌شود و به همین علت همیشه آب و تامین آن برای مردم این سرزمین، از اولین و اولویت‌‌‌دارترین مسائل حیاتی زندگی به‌‌‌شمار می‌‌‌رفته است. در گذشته مهم‌ترین روش برای تامین آب شهر، چشمه‌‌‌‌‌‌ها و قنات‌‌‌های اطراف آن بود و در ادامه با کاهش سطح آب‌‌‌های زیرزمینی و افزایش جمعیت، آب شیراز و شهرهای اطراف از طریق سد درودزن تامین شد.

 به مرور زمان این حجم از آب برداشت شده جوابگوی نیازهای آبی کلان‌شهر شیراز نبود، موضوعی که بار دیگر به چالش جدی مدیریت آب شیراز تبدیل شد.باید راهکاری برای حل این موضوع ارائه می‌‌‌شد خط اول انتقال آب به شیراز از سد درودزن به سمت مرودشت و سپس به مخازن شرقی شهر ادامه پیدا می‌کند. شیراز نیاز به جان تازه‌‌‌ای داشت، به‌‌‌همین منظور برای افزایش سطح برداشت از سد باید خط انتقال جدیدی کشیده می‌‌‌شد، در نتیجه مسیر جدید از سد درودزن آغاز و با عبور از دشت بیضا طراحی شد، اما طراحی مسیر با اجرای آن بسیار متفاوت است و پیاده‌سازی خط انتقال آب پیچیدگی‌‌‌های فراوانی دارد.

قرارگاه سازندگی خاتم‌‌‌الانبیا (ص) و متخصصان جوان سپاه در این حوزه نیز احساس تکلیف کرده و برای رفع این موضوع و خدمت‌‌‌رسانی به مردم عزیز ایران با تمام توان به میدان آمدند تا این ابر پروژه را به سرانجام برسانند.

خط دوم انتقال آب را ابتدا از سد درودزن به‌‌‌طول ۱۵ کیلومتر با لوله‌‌‌های ۱۶۰۰ و ۱۸۰۰ میلی‌متری به تصفیه خانه که جهت طرح جدید احداث شده انتقال می‌دهد و پس از فرآیند سالم‌‌‌سازی به مخزن ۲۰‌هزار مترمکعبی کنار تصفیه‌خانه هدایت می‌کند و در ادامه آب تصفیه شده از طریق ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۳‌هزار لیتر بر ثانیه به مخزن ۲۰‌هزار مترمکعبی در ارتفاع ۲۵۰ متری انتقال می‌‌‌یابد تا آب در مسیر جدید به‌‌‌صورت ثقلی به شیراز برسد.

مهندسان قرارگاه سازندگی خاتم‌‌‌الانبیاء (ص) برای کوتاه کردن مسیر خط انتقال و ادامه روند حرکت آب همچنین حذف هزینه بالای احداث ایستگاه پمپاژ ثانویه و تعمیر و نگهداری آن، تونل یکپارچه و منحصر به‌‌‌فردی را در جنوب کشور به‌‌‌طول تقریبی ۴‌هزار و ۵۰۰ متر احداث کردند.

این تونل در شرایط بسیار سخت، به‌‌‌دلیل تراوش آب ایجاد چشمه‌‌‌های بسیار و تغییرات غیرقابل پیش‌بینی در بافت زمین و با وجود احتمال خطر در وقوع حوادث سطح بالا ساخته شد.

همین آب بعد از گذشت کیلومترها مسیر پرپیچ و خم در مخزن ۲۰‌هزار مترمکعبی متعادل‌‌‌کننده بعد از تونل آرامش می‌گیرد.

تهیه لوله از مهم‌ترین بخش‌‌‌های خطوط انتقال آب است. ورق‌‌‌های فولادی با بهره‌‌‌گیری از دانش و فناوری روز به لوله‌‌‌های عظیم تبدیل شده و به محل پروژه انتقال داده می‌‌‌شوند.

پروژه‌‌‌های آبرسانی شهری معمولا پرهزینه و زمان‌برهستند به همین علت مساله طراحی صحیح سیستم‌های انتقال آب اهمیتی دوچندان می‌‌‌یابد.موضوعی که با توکل و همت مردانی از جنس غیرت و دانش آسان شد.

اکنون نوبت انتقال آب به سمت مخازن غربی شیراز است در این مسیر از لوله‌‌‌های عظیم فولادی به قطر‌هزار و ۴۰۰ میلی‌متر با عبور از تاسیسات زیرزمینی فراوان به‌‌‌طول ۲۳ کیلومتر استفاده شد.

اجرای عملیات خط انتقال در عبور از کریدور غربی شیراز به سمت سپیدان با توجه به ترافیک زیاد و عمق حفاری ۵ تا ۷ متر همچنین تاسیسات متعدد شهری در مدت زمان ۷۲ ساعت با تلاش شبانه‌‌‌روزی و بی‌‌‌وقفه کارگران و مهندسان اجرا شد.

چه بسیار تلاشگرانی که سختی‌‌‌ها را به جان خریدند تا آرامش را برای مردمانشان به ارمغان بیاورند، نیروهای متعهد عرصه سازندگی تا وقتی مردمان ایران زمین از آسایش کامل برخوردار نشوند، از پای نخواهند نشست.

دستاوردهای پروژه آبرسانی استان فارس

تامین آب شرب پایدار بیش از ۴۰‌درصد جمعیت کلان‌شهر شیراز، کاهش وابستگی به منابع آب زیرزمین، کاهش ۲۲‌درصدی هزینه‌‌‌ها با استفاده از مهندسی ارزش و جلوگیری از بروز فرونشست احتمالی دشت شیراز از چهار دستاورد کلی این پروژه است.

مشخصات طرح آبرسانی

از مشخصات این طرح می‌توان به احداث خط انتقال به‌‌‌طول ۷۸ کیلومتر با لوله فولادی از قطر ۱۸۰۰ تا ۱۴۰۰ میلی‌متر، احداث یک باب تصفیه خانه به ظرفیت ۳‌هزار لیتر بر ثانیه، احداث یک باب ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۳‌هزار لیتر بر ثانیه و ارتفاع پمپاژ ۲۵۰ متر، احداث تونل لوله‌‌‌بر به‌‌‌طول ۴‌هزار و ۴۴۰ متر و قطر تمام شده ۵.۷ متر، احداث ۳ مخزن بتنی جمعا به ظرفیت ۶۰‌هزار مترمکعب و احداث ایستگاه پست برق ۶۶ به ۶.۳ کیلوولت اشاره کرد.

احجام کلی طرح

این طرح، حجمی با مقیاس تامین ۴۵‌هزار تن ورق فولادی، عملیات خاکی ۳ میلیون مترمکعب عملیات حفاری فضای بسته (تونل) ۱۶۰‌هزار مترمکعب، تعداد ۳‌هزار پاس انفجار تونل و فضای باز، عملیات بتنی به میزان ۱۰۰‌هزار مترمکعب، آرماتوربندی و مش‌‌‌بندی و مصالح فلزی به میزان ۶‌هزار و ۶۰۰ تن، ‌‌‌ قالب‌‌‌بندی به میزان ۱۱۲‌هزار مترمربع، آسفالت به میزان ۸‌هزار تن، تامین و نصب شیرآلات به تعداد ۲۸۲ عدد در انواع و سایزهای مختلف، ‌‌‌ پوشش خارجی پلی اتیلن سه لایه لوله‌‌‌های فولادی به میزان ۴۰۰‌هزار مترمربع، پوشش داخلی اپوکسی دوجزئی مخصوص آب شرب به میزان ۳۸۰‌هزار مترمربع و احداث ساختمان و سوله به میزان ۱۲‌هزار مترمربع را شامل می‌شود.