فرمول تولید غیرمجاز در صنف لوازم خانگی عکس: علی محمدی

اکبر پازوکی ابتدا در خصوص رکود عمیقی که در بازار لوازم خانگی وجود دارد، با انتقاد شدید از شیوه فعالیت ضد تجاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای لوازم خانگی و همچنین حضور برخی بانک‌ها در بازار، به بی‌عدالتی‌هایی که به زعم ایشان در این خصوص وجود دارد پرداخت و گفت: موضوع رکود فقط مختص بازار لوازم خانگی نیست ولی صنف ما امروزه یک معضل بسیار بزرگ دارد که آن مربوط به نوع فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. در همین خصوص دخالت بانک‌ها در فروش لوازم خانگی از طریق همین فروشگاه‌های زنجیره‌ای، در حال حاضر تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شبکه توزیع یا بازار لوازم خانگی در کشور شده که تضعیف سابقه ۶۰ ساله بازار را نشانه گرفته است. باعث تاسف است که بانک‌ها به جای سرمایه‌گذاری در تولید کالا، به سمت فروش کالا رفته‌اند !

وی در همین خصوص ادامه داد: در حالی که مقام معظم رهبری تاکید کردند که بانک‌ها نباید بنگاهداری کنند اما متاسفانه شاهد این کار توسط بانک‌ها در حوزه لوازم خانگی هستیم. چرا بانک باید کالای لوازم خانگی را از تولیدکننده خریداری کرده و بعد در چند فروشگاه زنجیره‌ای که همه ما تبلیغات زیاد آنها را در رسانه‌ها و به‌خصوص تلویزیون به دفعات مشاهده می‌کنیم، به فروش برساند؟ این درحالی است که شعار این فروشگاه‌های زنجیره‌ای فروش اقساطی بدون ضامن و... است اما عملا کالای لوازم خانگی را با ۳۵‌درصد سود به مردم می‌فروشند! این درحالی است که کاسب‌های بازار تا سال ۹۶ کالا را با اقساط ۶ تا ۱۲ ماهه و با کمترین سود ممکن به مصرف‌کننده واگذار می‌کردند.

انتقاد از تخریب بازار

این فعال صنفی لوازم خانگی نسبت به تامین معیشت افراد صنف خود ابراز نگرانی کرد و گفت: امروزه این فروشگاه‌های زنجیره‌ای فروش کالای لوازم خانگی با تبلیغات دروغین ادعا می‌کنند که در حال اشتغال‌زایی هستند و اعداد بزرگی را برای این موضوع مطرح می‌کنند. این درحالی است که فقط در شهر تهران بالغ بر ۲۵۰۰ واحد کسب و فروش کالای لوازم خانگی با مجوز مشغول فعالیت هستند. این تعداد را اگر با خانواده‌های آنها و سایر کسانی که در این بازار فعالیت می‌کنند جمع بزنیم، بالغ بر ۱۵‌هزار نفر را شامل می‌شوند. به این ترتیب و با شکل فعالیت‌های ضد تجاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای لوازم خانگی، این تعداد نفر که معیشت خود را از طریق بازار لوازم خانگی تامین می‌کنند، با مشکلات بزرگی روبه‌رو شده‌اند.

وی تاکید کرد: بنابراین از یکسو رکود بازار و گرانی کالا را داریم که هر دو قدرت خرید را از مردم گرفته و از سوی دیگر برخی بانک‌ها با فروش کالای لوازم خانگی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و با استفاده از سرمایه‌های خود مردم، اقدام به تخریب بازار می‌کنند. به این ترتیب بانک‌ها یکی از عوامل ایجاد رکود در بازارها هستند. متاسفانه در نظام امور مالیاتی نیز افزایش قیمت‌ها را به کسبه ربط می‌دهند. آنها تحقیق و جست‌وجو نمی‌کنند که تولیدکننده با چه سختی و مشقتی مواد اولیه خود را تامین کرده و افزایش نرخ ارز و سایر عوامل باعث افزایش قیمت‌ها شده است. 

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تاکید کرد: اتفاق دیگری که در سطح فروشگاه‌های‌زنجیره‌ای فروش لوازم خانگی انجام می‌شود این است که آنها با همکاری برخی شرکت‌ها، قیمت‌های کاذب روی کالا درج می‌کنند و به این ترتیب خریدار را گمراه می‌کنند. به این ترتیب در این فروشگاه‌ها با این شرایط ضد تجارت، کالا را در اقساط بلندمدت به فروش می‌رسانند و فروشندگان همین کالا در سطح بازار باید درگیر رکود شده و در نتیجه عدم‌فروش کالای خود قادر به ادامه فعالیت نباشند. ما درخواست کردیم که این فروشگاه‌ها ساماندهی شده و از فروش کالا توسط بانک‌ها جلوگیری شود. و امیدوار هستیم قانون‌گذار به این موضوع که برای سیستم و شبکه توزیع لوازم خانگی بسیار بااهمیت است، رسیدگی کند.

وقتی فروشنده قاچاقچی می‌شود

اکبر پازوکی با انتقاد از فشارهایی که روی این صنف وجود دارد به موضوع قاچاق پرداخت و گفت: متاسفانه در طول چند سال گذشته، خروج کسبه و تعطیلی مغازه‌ها در این صنف حداقل ۳۰‌درصد افزایش داشته است. با توجه به مشکلاتی که این صنف دارند و همچنین افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای که تجارت عادلانه‌ای ندارند، فروشندگان برای داشتن حداقل فروش، مجبور می‌شوند به سمت فروش کالای قاچاق بروند. این اتفاق دقیقا فرمول تولید قاچاقچی در صنف فروش لوازم خانگی است. این درحالی است که فروشندگان مجاز صنف لوازم خانگی همیشه ترجیح داده‌اند به فروش کالای تولید داخل اهمیت داده و از فروش کالای قاچاق خودداری کنند. بنابراین همین رفتارهاست که فروشندگان را وادار به قاچاق فروشی می‌کند. عجیب اینکه حتی برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز خود به صورت انحصاری اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند! با این وجود جایگاه فروشندگان سنتی لوازم خانگی کجاست ؟

وی در مورد وضعیت مالیات‌ها نیز گفت: ما از شفاف‌سازی مالیات‌ها کاملا استقبال می‌کنیم. مالیات باید بر اساس میزان درآمد باشد. اصناف در این کشور به دنبال فرار مالیاتی نبودند. امسال دولت اعلام کرد ۷۰۰‌هزار فرار مالیاتی در برخی صنوف اتفاق افتاده است. وقتی کسبه پرونده مالیاتی دارند می‌توانند فرار مالیاتی داشته باشند؟ متاسفانه با کسبه برخورد قهری صورت گرفته است.

طریقه فهمیدن اصل بودن لوازم خانگی

این فعال بازار لوازم خانگی نسبت به بهبود کیفیت استاندارد خدمات پس از فروش ابراز رضایت کرد و گفت: مردم هر زمان قصد خرید کالا و به‌خصوص لوازم خانگی را دارند به سامانه جامع گارانتی مراجعه کنند. در این سامانه وقتی نام کالا را جست‌وجو کنید، گارانتی معتبر کالا را به شما معرفی کرده و نمونه‌های تقلبی موجود در بازار را نیز معرفی می‌کند. به این ترتیب که عکس کارت‌های تقلبی گارانتی را به خریدار نشان می‌دهد. همچنین شرکت‌های بی‌اعتبار یا تقلبی نیز که گارانتی کالا به آنها منتسب می‌شود را نیز می‌توان مشاهده کرد.

وی در همین خصوص ادامه داد: البته با استفاده از کد شناسه و رهگیری که روی کالاها وجود دارد و با وارد کردن آن از طریق کد دستوری #۷۷*۴* (ستاره ۴ ستاره ۷۷ مربع) و از طریق گوشی‌های موبایل می‌توان اصالت کالا را مشاهده کرد و اینکه مطمئن شوید کالا از مبادی قانونی وارد کشور شده باشد. متحول شدن خدمات پس از فروش قطعا بر روی بهبود وضعیت بازار اثر‌گذار خواهد بود. مردم وقتی نسبت به مناسب بودن خدمات پس از فروش کالا اطمینان حاصل کنند حتما باعث خواهد شد که میل و رغبت بیشتری برای خرید‌های بعدی پیدا کنند و این اتفاق در نهایت به سود تولیدکننده، فروشنده و خریدار خواهد بود. بنابراین اگر کیفیت گارانتی و خدمات پس از فروش بهتر شود، تمایل مردم به سمت خرید کالای داخلی بیشتر خواهد شد.

شکست طرح فروش اینترنتی

اکبر پازوکی از ناموفق بودن فروش اینترنتی کالای لوازم خانگی صحبت کرد و ادامه داد: تلاش کردیم یک سایت قانونی فروش اینترنتی کالای لوازم خانگی از سوی اتحادیه راه‌اندازی کنیم اما به موفقیت نرسیدیم. درآمد اتحادیه محدود است و این کار مستلزم هزینه‌هایی بود که متاسفانه به سرانجام نرسید. در این خصوص دولت نیز هیچ‌گونه حمایتی نداشت. به همین دلیل است که در فضای مجازی فروش غیر‌استاندارد و بعضا نامرغوب کالای لوازم خانگی به تعداد زیاد دیده می‌شود و اگر سایت فروش اینترنتی اتحادیه راه‌اندازی می‌شد بخش زیادی از این نوع کلاهبرداری‌ها تعطیل می‌شد.

مهم‌ترین موانع تولید

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پایان در مورد برخی از چالش‌های تولید این کالا و همچنین اثرات آزاد‌سازی دلارهای بلوکه شده بر روی بازار گفت: نوسان قیمت ارز، افزایش قیمت مواد اولیه و قیمت‌گذاری دستوری و رکود سه عامل بزرگ کاهش تولید و همچنین کاهش کیفیت کالا و به‌خصوص لوازم خانگی هستند. بعد از اینها مشکلات دیگر مانند رکود بازار، قطعی‌های فصلی برق و گاز، مالیات و بیمه و...، عمده مشکلات را تشکیل می‌دهند. بنابراین اگر تولید مستمر و با کیفیت برای حاکمیت اهمیت دارد، طبیعتا برای رفع این موانع باید تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد.وی درباره آزادسازی دلارهای بلوکه شده و تاثیر احتمالی آن بر روی بازار گفت: مناسب است که این دلارها در زیرساخت و توسعه شرکت‌های تولیدی هزینه شود تا سود آن برای همه جامعه باشد. البته به عنوان مثال باید در نظر بگیرید اگر شخصی بیمار شد و به پزشک مراجعه کرد و دارو تزریق کرد فورا بهبود پیدا نمی‌کند چرا که یک دوره درمان باید طی شود. در خصوص منابع مالی آزاد شده نیز باید زمان بیشتر طی شود تا اثر آن بر روی اقتصاد مشخص شود.