حجت‌اله فرهنگیان ضمن بیان این مطلب گفت: داستان به وجود آمدن، رشد و بلوغ رایان هم‌‌‌افزا و تبدیل آن به بزرگ‌ترین شرکت زیرساخت فناوری بازار سرمایه ایران یک داستان پر از فرازونشیب است که از سال ۱۳۸۴ شروع و از سال ۱۳۹۹ با پذیرش در فرابورس ایران وارد دوران جدیدی از ماموریت خود شد.

وی با بیان اینکه برای توسعه فناوری اطلاعات و دسترسی همگون به اطلاعات در بازار سرمایه، با تلاش بسیار در حال طراحی و بهره‌‌‌برداری از بسترهای خلاقانه، بی‌‌‌بدیل‌‌‌ و متنوعی برای فعالان بازار سرمایه هستیم، افزود: امروز نیز با تکیه بر تجارب ارزشمند گذشته برآنیم در افق چشم‌‌‌انداز پیش‌‌‌رو، این بار «رایان‌‌‌هم‌‌‌افزا» را با تقویت پتانسیل‌‌‌های موجود، تبدیل به بزرگ‌ترین هلدینگ فناوری بازار سرمایه ایران کرده و دوران جوانی شرکت را باشکوه‌‌‌تر از پیش طی کنیم.

مدیرعامل رایان هم‌افزا با اشاره به جایگاه شرکت و اینکه امروز «رافزا» یکی از بازیگران کلیدی بخش تکنولوژی و فناورانه در بازارهای مالی به شمار می‌‌‌‎رود، گفت: سهم بازار به همراه کارنامه موفق مالی چه از منظر سودآوری و چه عملکردی، خود به روشنی گویای ظرفیت‌‌‌های کم‌‌‌نظیر این سهم بورسی است. وی با تاکید براینکه رایان هم‌‌‌افزا با ترکیب سهام‌‌‌داری ۳۲‌درصد تامین سرمایه سپهر، ۲۶‌درصد تامین سرمایه نوین، ۱۴‌درصد شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا، ۳‌درصد گروه توسعه مالی مهرآیندگان و ۲۵‌درصد سایر سهامداران، به طور مستقیم بیش از ۲۰۰ نیروی انسانی در اختیار دارد تصریح کرد: حفظ و نگهداشت نیروی انسانی در این حوزه مهم‌ترین چالش بخش فناوری اطلاعات محسوب می‌شود‌‌‌؛ ضمن اینکه مهم‌ترین سرمایه شرکت‌های «های‌تک» و دانش‌‌‌بنیان نیروی انسانی تحت اختیار آنها محسوب می‌شود.

به گفته فرهنگیان، در حال حاضر بیش از ۶ میلیون کاربر و سرمایه‌گذار برخط از خدمات رایان‌‌‌هم‌‌‌افزا بهره می‌‌‌برند و این شرکت میزبانی عملیات بیش از۲ میلیون معامله‌‌‌گر برخط را برعهده دارد. ضمن اینکه قابلیت اتصال همزمان بیش از ۲۰۰‌هزار نفر به سامانه معاملات بر‌خط رایان‌‌‌هم‌‌‌افزا مهیاست. مدیرعامل شرکت در خصوص سهم و جایگاه رایان هم‌‌‌افزا در فناوری اطلاعات بازار سرمایه نیز گفت: در حال حاضر ۶۲‌درصد از کارگزاری‌‌‌های بورس و اوراق بهادار، ۷۲‌درصد از کارگزاری‌‌‌های بورس کالای ایران، ۶۲‌درصد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ۴۱‌درصد از شرکت‌های سبدگردانی مشتری ما هستند و این درصدها به خوبی نشان از جایگاه این شرکت در صنعت خود و بازار سرمایه دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه این شرکت همواره خالق اولین‌‌‌ها در بازار سرمایه ایران بوده است و هر سال دست‌کم یک محصول جدید را به بازار معرفی کرده است اظهار کرد: در حال حاضر رایان هم‌‌‌افزا بیش از ۷۰ محصول در زیر‌سامانه‌‌‌های خود برای ارائه به مشتریان دارد. ضمن اینکه رایان هم‌افزا طی ماه‌‌‌های گذشته چند محصول را به بهره‌‌‌برداری رسانده و اکنون مشتریان در حال استفاده از آن هستند که از آن جمله می‌توان به صندوق تضمین اصل سرمایه و مختلط، صندوق بخشی و صندوق اهرمی اشاره کرد. فرهنگیان تصریح کرد: در چند ماه‌‌‌ پیش رو تا پایان سال، چند محصول دیگر را در حال آماده‌‌‌سازی داریم که از این میان، صندوق بازنشستگی تکمیلی تا آبان ماه رونمایی خواهد شد و سرویس توثیق هم آذرماه رونمایی می‌شود.

وی به جهش درآمدهای عملیاتی«رافزا» اشاره کرد و یادآور شد: سرمایه شرکت «رایان هم‌افزا» از ۲۰۰ میلیارد ریال به ۱۰۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است و این افزایش سرمایه، در مرحله نخست ۱۵۰ میلیارد ریال از محل سود انباشته و در مرحله بعد ۶۵۰ میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران در حال انجام است. فرهنگیان با تاکید براینکه محصولات جدید رایان‌‌‌هم‌‌‌افزا منجر به روند صعودی کسب‌وکار شرکت شده و با افزایش فروش محصولات و خدمات، درآمد عملیاتی شرکت نیز به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است گفت: این عدد از ۱۹۳۹ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ به ۲۵۵۵ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه شرکت از نظر منابع انسانی، ظرفیت‌‌‌های تولیدی، ورود به بازارهای جدید، ایجاد ردیف‌‌‌های درآمدی جزو برنامه‌‌‌های رایان هم‌‌‌افزا در سال ۱۴۰۲ است و همچنین عقد تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌هایی با شرکت‌های پرداخت‌‌‌یاری و بانک‌ها به منظور توسعه حوزه‌‌‌های پولی و بانکی در ارتباط با بازار سرمایه انجام شده تا فرصت‌‌‌های جدیدی برای توسعه بازار و ایجاد مزیت رقابتی خلق شود. مدیرعامل شرکت با اعلام اینکه «رافزا» در دومین همایش ناشران برتر به عنوان یکی از ۱۰ ناشر برتر بازار سرمایه درسال ۱۴۰۱ انتخاب شده است یادآور شد: سازمان بورس سه محور شفافیت، رشد و تامین مالی را برای انتخاب ناشران برتر در نظر گرفته که شفافیت اطلاعات اولین و مهم‌ترین عنوان است؛ در واقع، این شفافیت بر اساس میزان تطابق ناشر با دستورالعمل افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده ‌سنجیده شده است.