ابزارهای نوین در خدمت بازار سرمایه

عبدالحمید سرودلیر ضمن بیان مطلب فوق و با تاکید براینکه در کشورهای پیشرفته دنیا، بازار سرمایه یکی از مهم‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری به شمار می‌‌‌آید و اقبال برای آن به شدت زیاد است افزود: قطعا در رشد و توسعه‌یافتگی این بازار، طراحی و به‌کارگیری ابزارهای نوین نقش بسزایی داشته است. به‌‌‌طور مثال در روش‌های کپی تریدینگ یا‌Mirror trading، افرادی که به عنوان سرمایه‌گذار حرفه‌‌‌ای شناخته می‌‌‌شوند نقش نافذی در بازار ایفا می‌کنند و سرمایه‌گذاران خرد با عقد قراردادهای رسمی‌‌‌ از دانش و سیگنال‌‌‌های آنها جهت خرید و فروش سهام شرکت‌ها استفاده می‌کنند. البته این نوع سرمایه‌گذاری‌‌‌های غیرمستقیم در شکل‌‌‌های دیگر و به‌‌‌صورت قانونی و تحت نظارت ارکان بازار سرمایه، در حال اجرا هستند.

وی ادامه داد: مدیریت ثروت ابزار دیگری است که می‌تواند زمینه‌‌‌ساز سرمایه‌گذاری متناسب با سطح توانمندی مالی و ریسک‌‌‌پذیری سرمایه‌گذاران باشد. در این روش مجموعه‌‌‌هایی که توانایی تحلیل و سرمایه‌گذاری دارند متناسب با شرایط بازار، توان مالی و سطح ریسک‌‌‌پذیری سرمایه‌گذار، مشاوره‌‌‌های لازم برای انتخاب نوع سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی را ارائه می‌دهند.

سرودلیر ضمن اشاره به وضعیت فعلی بازار سرمایه گفت: بورس این روزها به شدت نوسانی است و ریزش‌‌‌های شدیدی را تجربه می‌کند. دلیل این وضعیت را هم می‌توان در تحلیل‌‌‌های اقتصادی، اجرای سیاست‌‌‌های دولت، بحث نقدینگی، قیمت‌گذاری‌‌‌های دستوری و... جست‌‌‌وجو کرد. البته نوسانات جزو ذات بازار سرمایه محسوب می‌شود که اگر ابزارهای مالی مناسبی وجود داشته باشد، قطعا سرمایه‌گذاران دچار ضررهای سنگین نخواهند شد.

به گفته وی، قطعا در چنین بازاری، روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهترین گزینه به شمار می‌‌‌آید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبد اختصاصی برخی از ابزارهای این نوع روش‌ها هستند که مردم عادی و افراد ریسک‌گریز با استفاده از آنها می‌توانند با خیال راحت و ریسک کمتر، در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت کارگزاری بانک آینده به دلیل نقدشوندگی بالایی که دارند، این اطمینان را به سرمایه‌گذاران می‌دهد که دیگر نگران اصل سرمایه‌‌‌شان نباشند و در عین حال سود روزشمار مناسبی را دریافت کنند.

 به عنوان نمونه صندوق «گنجینه آینده روشن» یک صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت است که در حال حاضر با نماد «صایند» در تمامی ‌‌‌سامانه‌‌‌های معاملاتی قابل‌‌‌‌‌‌ معامله است و حدود ۲۸‌درصد سود موثر سالانه به سرمایه‌گذاران می‌دهد.

وی در ادامه صحبت‌‌‌هایش، با اشاره به وضعیت فعلی کارگزاری‌‌‌ها و حفظ سهم بازارشان در برابر آسیب نوسانات قیمتی، یادآور شد: کارگزاری‌‌‌ها با توجه به اینکه درآمدشان بر اساس کارمزد است، در چنین شرایطی بهتر است به سمت ارائه خدمات جدید و متناسب با نیاز مشتریانشان حرکت کنند؛ اقداماتی همچون سرعت بخشیدن به اعطای اعتبار، تقویت قدرت اعتباری، ارائه سامانه‌‌‌های معاملات الگوریتمی‌‌‌ و...

معاون اجرایی کارگزاری بانک آینده در ادامه به بحث افزایش سرمایه اشاره کرد و گفت: کارگزاری بانک آینده توانسته طی سه سال گذشته دو مرحله افزایش سرمایه داشته باشد که در مرحله نخست سرمایه‌‌‌اش به‌هزار میلیارد ریال و در مرحله دوم یعنی سال ۱۴۰۱ به ۲‌هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

به گفته وی، مدیریت شرکت تصمیم دارد طرح افزایش سرمایه به ۳‌هزار میلیارد ریال را در سال‌جاری به اجرا گذارد. این افزایش سرمایه، قدرت اعتبار‌دهی و اعتبارگیری کارگزاری را به شدت افزایش داده است. از سوی دیگر میزان سرمایه‌گذاری، نقدینگی و سوددهی کارگزاری طی سه سال اخیر روند افزایشی داشته است. تمامی ‌‌‌این فرآیندها سبب شده برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌ بهتری در خصوص اعتبارات صورت بگیرد و در حال حاضر از ۲۰۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار بر اساس ارزش حساب تضمین، میزان سهم‌‌‌های ارزنده و ترکیب پرتفو به مشتریان حقیقی خرد، حقوقی کلان و گروهی اختصاص داده می‌شود.

سرو‌دلیر ادامه داد: در کارگزاری بانک آینده معمولا ۵۰‌درصد ارزش حساب تضمین مشتری به عنوان حد اولیه پرداخت اعتبار در نظر گرفته می‌شود. در صورت کامل بودن مدارک، اعتبارات کمتر از ۲ میلیارد ریال ظرف مدت ۲۴ ساعت و اعتبارات بیش از ۲ میلیارد ریال حداکثر طی ۷۲ ساعت بررسی و تخصیص داده می‌شود. همچنین سرمایه‌گذاران جدید می‌توانند با در اختیار گذاشتن سوابق عملیاتی که در کارگزاری‌‌‌های دیگر داشتند، در بدو ورود از شرایط اعتبارات برخوردار شوند.

ارزیابی عملکرد اعتباری مشتریان هر سه ماه یک‌بار صورت می‌گیرد و همچنین بر اساس میزان گردش مالی و اعتبار سرمایه‌گذاران، تخفیفات هزینه مالی برای ایشان در نظر گرفته می‌شود.

وی در توضیح برنامه‌‌‌های در دست اجرای کارگزاری بانک آینده بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات پیش روی کارگزاری در جهت تقویت روندهای معاملاتی و کاهش هیجانات در ارسال سفارش مشتریان، پیاده‌سازی و اجرای معاملات الگوریتمی ‌‌‌است. اجرای پرداخت سریع وجوه مشتریان، بدون محدودیت زمانی و حتی در ایام تعطیل از دیگر اقداماتی است که طی دو سه ماه آینده عملیاتی خواهد شد. همچنین تقویت سیستم معاملات آنلاین نیز می‌تواند زمینه ارائه خدمات بهتر به مشتریان حقیقی خرد را فراهم کند تا راحت‌تر معاملاتشان را انجام دهند.

در پایان سرودلیر با تاکید براینکه چشم‌‌‌انداز توسعه‌‌‌ای خوبی برای کارگزاری بانک آینده برنامه‌‌‌ریزی شده است، گفت: توسعه شعب و نمایندگی‌ها در سطح کشور یکی از برنامه‌‌‌های مهم این کارگزاری به شمار می‌رود که در این راستا آمادگی مذاکره با داوطلبان ایجاد شعب و نمایندگی در تمامی ‌‌‌استان‌‌‌ها وجود دارد.