به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، جلسه چهارم کمیسیون تخصصی صادرات انجمن در سال‌جاری، روز شنبه یازدهم شهریورماه با حضور برخی از نمایندگان در محل سالن جلسات انجمن برگزار شد. در این جلسه محمودرضا کامجو مدیر روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به عنوان مهمان حضور داشت. در ابتدای این جلسه، نایب‌رئیس کمیسیون، در خصوص بازار لوازم خانگی ایران در کشور عراق گفت: سطح زندگی مردم عراق در جنوب و شمال عراق یکسان نیست پس طبیعی است که در شهرهایی مانند بغداد و اربیل به دلیل بالاتر بودن سطح رفاه، برندهای معتبر جهانی اقبال بیشتری داشته باشند و در جنوب و غرب عراق اجناس ارزان‌‌‌تر، بازار مناسب‌‌‌تری دارند.

رامین رزازی در همین خصوص ادامه داد: بیشترین نمایندگی‌های فروش لوازم خانگی در بغداد و مراکز استان‌‌‌ها فعال هستند و در کشور عراق برخی لوازم خانگی به‌صورت بسیار محدود تولید می‌شوند. در کنار اجناس نو، کالاهای دست دوم و مستعمل نیز در بخش‌‌‌هایی از این کشور مصرف‌کننده دارند. وی در بخش بعدی جلسه، به وضعیت فعلی قوانین حاکم بر صادرات ایران به کشورهای هدف پرداخت و تاکید کرد: بحث تعهدات ارزی قابل حذف نیست و در حقیقت بخشی از تامین ارز موردنیاز کشور و بانک مرکزی با این روش صورت می‌گیرد و البته ایرادات جدی بر این مساله وارد است. البته لازم است تولیدکنندگان خود را با شرایط حال حاضر وفق دهند و با برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های حساب‌شده طولانی‌مدت، بازارهای صادراتی خود را گسترش دهند.

وی تصریح کرد: ثبت برند در کشور عراق و تولید دو نوع محصول ارزان‌قیمت و قیمت بالاتر البته با رعایت موازین کیفی از جمله ترفندهای موفقیت در بازار فعلی عراق محسوب می‌شود. رزازی تاکید کرد باید این حقیقت را بپذیریم که در زمینه برندسازی کلا بسیار ضعیف عمل کرده‌‌‌ایم. متاسفانه در حوزه شناسایی تجار و بازرگانان معتبر عراقی بی‌‌‌توجهی شده است این در حالی است که می‌توان با داشتن استراتژی و تدوین برنامه میان‌‌‌مدت و بلندمدت دقیق، حتی تاثیر منفی بازگشت ارز حاصل از صادرات را به حداقل رساند.

در ادامه این جلسه، محمودرضا کامجو مدیر روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در خصوص برخی موانع صادراتی لوازم خانگی گفت: بالا بودن قیمت لوازم خانگی تولید ایران در مقایسه با کالاهای ساخت ترکیه و چین، ارائه گارانتی یکساله و حداکثر ۲ ساله برای کالاهای ایرانی در مقایسه با گارانتی‌‌‌های ۵ ساله کالاهای برخی کشورهای دیگر،لزوم خرید کالاهای برقی کم‌‌‌مصرف و پربازده در کشور عراق به دلیل وضعیت نابسامان برق این کشور و متاسفانه عدم‌توجه تولیدکنندگان ایرانی به این مساله مهم و عدم‌شناخت کافی از کالاهای ایرانی در کشور عراق از جمله مهم‌ترین علل توجه کم مردم این کشور به کالاهای ساخت ایران است.

وی به عدم‌برنامه توسعه صادرات درازمدت و طرح فعالیت اقتصادی تولیدکنندگان ایرانی و سوءاستفاده برخی تجار عراقی اشاره کرد و گفت: برخی تجار عراقی از طریق مراجعه به تولیدکنندگان ایرانی اقدام به خرید کالا با قیمت درب کارخانه‌‌‌ می‌کنند و در نهایت به قیمت دلخواه در بازار عرضه می‌کنند که این موضوع باعث عدم‌توفیق برندهای ایرانی در عراق شده است. مدیر روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق خاطرنشان کرد: عمده کالاهای صادراتی ایران به عراق شامل انواع کولرآبی، اجاق گاز، لباسشویی دوقلو، آبگرمکن و لوستر است که با توجه به نیاز موجود، باید لوازم خانگی برقی کوچک کم‎مصرف هم به این سبد اضافه شود. وی تاکید کرد: قیمت فروش کالاهای ایرانی در عراق حتما باید به صورت رقابتی تعیین شود؛ بر همین اساس لازم است انواع کالاهای صادراتی به استان‌‌‌های مختلف نیز بادقت مشخص و انتخاب شوند.

کامجو در پایان به بحث استاندارد کالاهای صادراتی به عراق اشاره کرد و گفت: شرایط استانداردی لوازم خانگی برقی به شدت موردتوجه اداره کل استاندارد این کشور قرار دارد و اخذ گواهی تایید انطباق کالا با استانداردهای این کشور از شرکت‌های بازرسی تایید صلاحیت شده مرجع، مورد تاکید و درخواست است. در ادامه جلسه، اعضا مشکلات و نظرهای خود در رابطه با موضوع مطرح شده را ابراز داشتند که از جمله به طولانی بودن پروسه اعطای گواهینامه CE پرداخته شد که یکی از مشکلاتی بود که نمایندگان شرکت‌ها به آن اشاره کردند. همچنین موضوع مشکل نوسان قیمت دلار که بازار رضایت‌بخش لباسشویی دوقلو در عراق را تحت‌الشعاع قرار داده مورد بحث قرار گرفت.

در ادامه لزوم جدی گرفتن فرآیند خدمات پس از فروش محصولات واسطه‌‌‌ای نظیر الکتروموتور کولری در کشور عراق و همچنین توجه ویژه به برندینگ جهت حضور پایدار در بازار عراق مورد تاکید قرار گرفت. در ادامه جلسه به ضرورت عدم‌اجابت درخواست‌‌‌های برخی از تجار عراقی در خصوص خرید محصول با نصف قیمت و با هر سطح کیفی تاکید و عنوان شد: به علت تصاحب بازار اربیل توسط کالاهای ساخت ترکیه، اقبال کالاهای ایرانی در بازار اربیل کم است و در مقابل کالاهای ایرانی در سلیمانیه طرفدار بیشتری دارد.

همچنین در این جلسه تاکید شد یکی از علل موفقیت ترکیه در تصاحب بازار کشورهای منطقه، سیاست‌‌‌های حمایتی دولت این کشور است و از دولت ایران نیز انتظار می‌رود در امر صادرات، همکاری و تسهیل‌‌‌گری بیشتری با تولیدکنندگان صورت بگیرد. در انتهای جلسه، فرامرز لطافتی، دبیر کمیسیون صادرات، ضمن اعلام استعفای محمود استقلال، رئیس کمیسیون صادرات به دلیل مشغله‌‌‌های شخصی و عدم‌امکان همراهی وی، با تشکر از زحمات چندساله ایشان در سمت رئیس کمیسیون تخصصی صادرات، پیشنهاد داد که رامین رزازی به سمت ریاست کمیسیون ارتقا یابد که ازسوی حاضران مورد استقبال قرار گرفت. در ادامه، بحث انتخاب نایب‌رئیس کمیسیون مطرح و حاضران به اتفاق آرا، آقای روی استپانوس غازاریان را برای این سمت تا آخر سال ۱۴۰۳ انتخاب کردند.