در پاندمی کرونا بخش هنر و به‌ویژه هنرهای نمایشی بسیار آسیب دید و با بیشترین کاهش اشتغال مواجه شد. بسیاری از هنرمندان در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا با چشم‌‌‌انداز اقتصادی بسیار وخیمی مواجه شدند. اما هنرمندان وینی وضعیت بهتری نسبت به مناطق دیگر داشتند. با اینکه هنرمندان وینی ۳۴۰۰ یورو در ماه درآمد دارند و این رقم در برلین ۳۴۲۰ یورو و در نیویورک معادل ۴۷۰۰ یورو است، اما هزینه‌‌‌های زندگی در وین بسیار کمتر از همتایان بین‌المللی این شهر است. به جز فراهم کردن امکانات برای هنرمندان، وین با در نظر گرفتن بودجه قابل‌توجه برای کسب و کارهای خلاق خود را متمایز می‌کند. «آژانس کسب‌و‌کار وین» برای سطوح مختلف و گروه‌‌‌های هدف مختلف، از جمله گالری‌‌‌ها و موزه‌‌‌هایی که به دنبال اجرای راه‌حل‌‌‌های دیجیتال هستند، بودجه تامین می‌کند.

گرهارد هرسی، مدیر آژانس، می‌‌‌گوید: «وین برای بهره‌‌‌برداری از این سرچشمه، اقدامات هدفمند انجام می‌دهد و رقابت‌‌‌هایی را برای کسب و کارهای خلاق در مسائل اجتماعی مرتبط، مانند احیای فضاهای خالی یا شکل‌‌‌دهی به غذای آینده، تامین مالی می‌کند. هدف این است که جرقه خلاقانه و فضای باز شهری را به سمت نوآوری هدایت کنیم و از آن برای شکل دادن به شیوه زندگی مردم، انجام تجارت و در نهایت آینده استفاده کنیم.» همگرایی نظرات مختلف در رویدادهای فرهنگی وین، فضایی منحصر به فرد برای گفت‌‌‌وگوهای تجاری و تبادل ایده‌‌‌ها فراهم می‌کند. این عرصه‌‌‌های هنری، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران را گرد هم جمع کرده و وین را به قطبی برای فعالیت‌‌‌های هنری و تجاری تبدیل کرده‌‌‌اند.

شرکت‌کنندگان در این رویدادها، با داشتن ارزش‌‌‌های مشترک، نوعی سرمایه اجتماعی برای شکل‌‌‌دهی کسب‌و‌کارهای جدید ایجاد می‌کنند.  وین به واسطه استقبال متوازن از هنر و تجارت، هم ریشه‌‌‌های تاریخی خود را حفظ کرده، هم با الزامات اقتصادی دنیای مدرن امروز هماهنگ است، و هم الگویی است برای تبدیل شهرها به قطب‌‌‌های پرجنب‌‌‌وجوش فرهنگ و نوآوری.