کاهش 30درصدی هزینه برق با تفکیک انرژی

بررسی قبض برق شما

رستوران‌‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌‌ای تمایل دارند در هر مکان لوازم یکسانی داشته باشند که تجزیه و تحلیل داده‌ها را ساده‌‌‌‌‌تر می‌کند، اما امروزه، شرکت‌های تفکیک انرژی دارای کتابخانه‌‌‌‌‌هایی از لوازم‌خانگی هستند که می‌توانند طیف عظیمی از کالاهای الکتریکی را براساس میزان مصرف انرژی تشخیص دهند، به‌اصطلاح «نظارت‌بار غیر‌نفوذی»(NILM) که با رمزگشایی وسایل مختلف در خانه یا محل کار از داده‌های مصرف برق، کار می‌کند. در این میان برخی از شرکت‌ها به مشاغل و مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند تا قبض برق خود را کاهش دهند.

سرگئی اوگورودنوف، مدیرعامل شرکت ولت‌‌‌‌‌ویر اظهار کرد که کاربران معمولا با استفاده از حسگر و برنامه همراه این شرکت، حدود ۳۰‌درصد در هزینه قبض برق خود صرفه‌جویی می‌کنند. این شرکت چندین سال‌است که خدمات نظارت بر برق را به مشتریان ارائه می‌دهد و اخیرا یک محصول خانه هوشمند را برای بازار B۲C (عرضه به مصرف‌کننده نهایی) عرضه کرده‌است؛ سنسوری که غیرقابل نفوذ است و سریع به سیستم متصل می‌شود. با توجه به اینکه این سنسور برق شبکه را اندازه‌‌‌‌‌گیری می‌کند، باید توسط یک متخصص واجد شرایط نصب شود، پس از راه‌اندازی، روش تفکیک انرژی چندین مزیت نسبت به استفاده از سوکت هوشمند دارد، از جمله اینکه می‌توان مصرف برق را در کل محل طبقه‌‌‌‌‌بندی کرد.

اوگورودنوف با اشاره به اینکه چگونه تفکیک انرژی به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا در قبض برق خود صرفه‌جویی کنند، گفت: «مزیت اصلی این است که کاربران می‌توانند ببینند بیشتر پول آنها در کدام بخش هزینه می‌شود.»  داده‌‌‌‌‌های ولت‌‌‌‌‌ویر در یک برنامه همراه نمایش داده می‌شود و برای دستگاه‌های iOS و اندروید قابل دسترس است. هنگامی که کاربران برای اولین‌بار برنامه را اجرا می‌کنند، از آنها خواسته می‌شود تا جزئیات اولیه مربوط به ویژگی را وارد کنند تا الگوریتم بتواند نه‌تنها تجزیه و تحلیل مصرف انرژی محلی را ارائه دهد، بلکه عملکرد آن را نیز معیار قرار دهد. اوگورودنوف اضافه کرد: «گزارش ماهانه در برنامه موجود است و می‌تواند از طریق ایمیل ارسال‌شود.»

طبق گفته این شرکت، رایج‌‌‌‌‌ترین وسایل برقی تفکیک شده عبارتند از: تهویه مطبوع، وسایل پخت‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌پز، شارژ EV، یخچال، وسایل گرمایشی الکتریکی، پمپ‌‌‌‌‌های حرارتی، روشنایی و الکترونیک، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، خشک‌کن و وسایل همیشه روشن و آماده به‌کار به‌علاوه کتری و دوش برقی.

تعمیر و نگهداری پیشگویانه برای لوازم‌خانگی

در گذشته در مورد نحوه تعامل حسگرهای بلوتوث خودکار در لباس‌‌‌‌‌ها با کاربران مطالبی بیان شده، برای مثال با هشدار‌‌‌‌‌دادن به آنها در مورد لباس‌‌‌‌‌هایی که مدتی است نپوشیده‌‌‌‌‌اند. دراینجا به‌طور مشابه، داده‌های تفکیک‌‌‌‌‌شده لوازم‌خانگی می‌تواند به‌کاربران نشان دهد که بر اساس تغییر در مصرف برق، محصولی ممکن است به تعمیر یا سرویس نیازمند باشد.

با این حال، شرکت‌هایی مانند ولت‌‌‌‌‌ویر در حال گسترش امکاناتی هستند که با استفاده از داده‌ها، راه‌‌‌‌‌حل نظارتی برای افراد مسن و افراد با شرایط بحرانی را به اشتراک می‌گذارد. به‌‌‌‌‌جای استفاده از سخت‌افزار اضافی، می‌توان از تفکیک انرژی برای ارسال هشدار به یکی از بستگان یا پرستار، هنگام تشخیص رفتاری که خارج از روال عادی است استفاده کرد. به گفته این شرکت، این یک راه ساده، محرمانه، دوستدار حریم خصوصی و ساده برای بررسی اینکه والدین سالخورده در خانه خود در سلامت و فعال هستند، ارائه می‌دهد. هنگامی که الگوریتم روال‌‌‌‌‌های معمول دستگاه را در خانه یاد گرفت، می‌تواند بر اساس تفاوت‌‌‌‌‌های مقادیر پایه، دو سطح هشدار ایجاد کند؛احتیاط و بحرانی. کارآیی تفکیک مصرف برق، چیزی بیشتر از کمک به مصرف‌کنندگان برای کاهش قبض برق است.

به‌عنوان مثال داده‌های کلی می‌توانند به برنامه‌‌‌‌‌ریزی مکان شارژرهای برقی عمومی کمک کنند. اطلاعات آب و هوا و ساعات مختلف از روز می‌تواند به الگوریتم‌های تفکیک انرژی کمک کند تا هنگام تخصیص مصرف انرژی به‌دسته‌‌‌‌‌های مصرف، پخت و پز را از گرمایش جدا کنند. شبکه ملی دارای یک برنامه است که پیش‌بینی شدت کربن را به‌صورت زنده نشان می‌دهد و به‌کاربران اجازه می‌دهد بدانند چه زمانی برق در ۴۸ساعت آینده پاک‌‌‌‌‌تر خواهد بود. ابزارهای تفکیک انرژی می‌توانند با استفاده از این اطلاعات، به مصرف‌کنندگان کمک کنند تا در قبض برق خود صرفه‌جویی کرده و میزان کربن خود را کاهش دهند. کسب‌وکارهایی که از منابعی مانند نقشه‌‌‌‌‌های برق استفاده می‌کنند، می‌توانند رویکردهای مبتکرانه‌‌‌‌‌ای برای کاهش کربن در آینده داشته‌باشند.