این طرح که قرار بود در مراکز شهرها اجرا شود،  اولش با آزمون و خطای زیادی در پاریس و شهرهای دیگر مواجه شد،  اما ایکیا در نهایت توانست فرمت جدید را پیاده‌‌‌سازی کند تا بتواند از مشتریان جدیدی که قبلا به دلیل محدودیت‌‌‌های شهری از دستشان می‌‌‌داد،  بهره‌‌‌برداری کند. مدیران ایکیا در ابتدا فکر می‌‌‌کردند مشتریان مراکز شهر فقط لوازم خانگی بزرگ که به خانه‌‌‌های آنها ارسال شود سفارش می‌‌‌دهند. اما سفارش آیتم‌‌‌های کوچک‌‌‌تر مثل میز قهوه‌‌‌خوری،  تشک‌‌‌های تاشو و اکسسوری هم زیاد بود. فروشگاه پاریس در حال حاضر این آیتم‌‌‌ها را به صورت روزانه می‌‌‌فروشد که میانگین فروش را به میزان قابل‌توجهی بالا برده است. ایکیا در ماه‌‌‌های اخیر،  فروشگاه‌‌‌های کوچکی در مراکز شهری سان‌فرانسیسکو،  استکهلم و کپنهاگ افتتاح کرده و قرار است در سال جدید تعداد این فروشگاه‌‌‌ها بیشتر شود.

هلدینگ اینگکا (Ingka) که در حال حاضر ۲۶ فروشگاه کوچک ایکیا در مراکز شهر و ۳۷۳ فروشگاه بزرگ در بیرون شهر را مدیریت می‌‌‌کند، اعلام کرده که چند طرح مدیریت فروشگاه‌‌‌های کوچک آن،  از جمله در نیویورک و شانگهای شکست خورده و این فروشگاه‌‌‌ها تعطیل شده‌‌‌اند،  اما قرار است چند خرده‌‌‌فروشی دیگر که بخشی از طرح رشد ایکیا هستند،  در مراکز شهری افتتاح شوند. در طراحی این فروشگاه‌‌‌های کوچک،  از المان‌‌‌های سنتی ایکیا استفاده شده و تکنولوژی جدیدی هم به‌‌‌کار گرفته شده تا تجربه خرید فروشگاه‌‌‌های بزرگ قدیمی ایکیا تکرار شود. استقبال ایکیا از فروشگاه‌‌‌های کوچک‌‌‌تر،  منعکس‌‌‌کننده روند گسترده‌‌‌تر توسعه خرده‌‌‌فروشی‌‌‌ها در مراکز شهری آمریکاست.

ایکیا می‌‌‌گوید خریداران در مراکز شهر،  با افرادی که به فروشگاه‌‌‌های بزرگ بیرون شهر مراجعه می‌‌‌کردند،  فرق دارند. مشتریان فروشگاه‌‌‌های بزرگ خارج شهر،  احتمالا برای مراجعه خود از قبل برنامه‌‌‌ریزی کرده‌‌‌اند و بنابراین ماشین‌‌‌های خود را پر از خرید می‌‌‌کنند؛ و البته ممکن است هر از گاهی به این فروشگاه‌‌‌ها مراجعه کنند. اما مشتریان فروشگاه‌‌‌های کوچک مرکز شهر،  معمولا خریداران گذری هستند که همیشه در مراکز خرید پرسه می‌‌‌زنند و چشمشان به چیزی بیفتد خرید می‌‌‌کنند و به صورت بالقوه بیشتر هم پول خرج می‌‌‌کنند. شرکت ایکیا هشت دهه صرف توسعه و بهبود فروشگاه‌‌‌های کلاسیک بیرون شهری خود کرده که بخشی فروشگاه و بخشی انبار هستند. وسعت برخی از این فروشگاه‌‌‌ها به اندازه چند زمین فوتبال است و حدود ۹۵۰۰  نوع محصول را در خود جای داده‌‌‌اند.