4 میلیارد دلار قرارداد تجاری در اکسپوی  ششم دنیای‌اقتصاد/ علی محمدی

 در انتظار تجارت آزاد با اوراسیا

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، مهدی ضیغمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران در این همایش عنوان کرد: ایران‌‌اکسپو جزو یکی از مهم‌ترین رویدادهای تجاری کشور به‌‌شمار می‌رود که از سوی دولت مورد حمایت قرار گرفته است که البته باید برنامه‌‌های دولت در راستای هرچه کیفی شدن برگزاری این نمایشگاه پیش برود، چراکه مهم‌تر از افزایش مهمانان خارجی، تبادل پایدار با کشورهای هدف است.  مهدی ضیغمی با اشاره به برنامه‌‌ریزی برای افزایش کیفیت و تبادلات مالی با مهمانان حاضر در نمایشگاه، اظهار کرد: به سفیران مستقر در کشورهای مختلف ابلاغ کرده‌‌ایم تا به شناسایی و مذاکره با تجار بازارهای هدف برای حضور در نمایشگاه اقدام کنند. در اکسپوی ششم به‌‌دنبال حضور کشورهای بیشتر از دوره قبل هستیم. ضیغمی در ادامه خاطرنشان کرد: برنامه نمایشگاه ایران‌‌اکسپو، توسعه زیرساخت‌‌های مورد نظر برای این رویداد است تا پذیرای مهمانان بیشتر در این نمایشگاه باشیم. هدف ما در رویداد ششم ایران‌‌اکسپو، دعوت از ۵‌هزار مهمان خارجی بود، ولی ظرفیت تهران برای پذیرش حدود ۳۵۰۰ مهمان است.

وی در ادامه یادآور شد: برنامه خاص ما ایجاد فضای بیشتر برای جلسه‌‌های B۲B است که به این منظور باید شرکت‌ها پیش از برگزاری نمایشگاه برنامه‌‌های بهم‌‌رسانی خود را پیگیری کنند تا در فضای نمایشگاه این ارتباطات به خوبی شکل بگیرد.

رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران همچنین اظهار کرد: ایجاد دبیرخانه دائمی نمایشگاه اکسپو، یکی دیگر از برنامه‌‌های ماست که به دلیل بازخورد خوبی که از اکسپوی پنجم دریافت کردیم، این دبیرخانه را دائمی خواهیم کرد.

ضیغمی با اشاره به اینکه با حضور مهمان‌‌های خارجی تبادلات تجاری بین ایران و سایر کشورها توسعه می‌‌یابد، عنوان کرد: با برگزاری هر نمایشگاه یک میلیارد یورو به صادرات کشور افزوده شده و ما قصد داریم با برپایی ایران‌‌اکسپو ۲۰۲۴ این میزان را به ۲ میلیارد یورو برسانیم.  وی همچنین با اشاره به این موضوع که همزمان با این نمایشگاه طی سال گذشته موافقت‌‌نامه‌‌های تجاری و آزاد را با برخی از کشورها رقم زده‌‌ایم، عنوان کرد: امیدوار هستیم که تجارت آزاد با اوراسیا طی ۶ ماه آینده از سوی مجلس شورای اسلامی ابلاغ شود. همچنین تجارت آزاد با کشورهای سوریه، ونزوئلا و یکی از کشورهای اروپای‌‌شرقی در دست اقدام است. تجارت ترجیحی با اندونزی و برخی کشورهای آسیای‌‌شرقی و کشورهای آفریقایی نیز در دستورکار است. تجارت آزاد با پاکستان نیز در مرحله تنظیم فهرست کالاها قرار دارد. علاو بر این، اضافه کردن کشتی در حوزه دریای خزر و خلیج‌‌فارس به مقصد برخی کشورها به‌‌ویژه آفریقا در دستورکار قرار دارد.

 انعقاد ۴ میلیارد دلار قرارداد تجاری در اکسپوی ششم

همچنین در این همایش رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران‌‌اکسپو) عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود در ‌‌نمایشگاه ایران‌‌اکسپو ۲۰۲۴ بیش از ۴ میلیارد دلار موافقت‌‌نامه و قرارداد تجاری منعقد شود.

مجید تکبیری با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی یکی از ابزارهای بسیار مهم برای معرفی ظرفیت‌‌های تولیدی کالاها و خدمات کشور محسوب می‌شود، گفت: دولت سیزدهم از فرصت برگزاری نمایشگاه‌‌های بین‌المللی همواره برای معرفی توانمندی شرکت‌های ایرانی استفاده کرده و همان‌‌گونه که مجموعه‌‌ای از اقدامات منجر به برگزاری موفقیت‌‌آمیز پنجمین نمایشگاه ایران‌‌اکسپو در سال‌جاری شد، تمام تلاش‌‌ ما بر کیفی بودن نمایشگاه در سال آینده و کسب دستاوردهای ملموس برای تجارت و اقتصاد کشور معطوف شده است.  وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی ایران‌‌اکسپو ۲۰۲۴ بیان کرد: این نمایشگاه که بزرگ‌ترین رویداد در حوزه صادرات کالاهای غیرنفتی به‌‌شمار می‌رود، در راستای تحقق شعار رشد تولید و سیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی در افزایش و ارتقای صادرات غیرنفتی است.

تکبیری با اشاره به این موضوع که برقراری ارتباط موثر و هدفمند میان شرکت‌های داخلی و تجار خارجی و انعقاد قراردادهای صادراتی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی از دیگر برنامه‌‌های مدنظر است، گفت: با دعوت حدود ۳هزار تاجر خارجی از بیش از صد کشور دنیا امیدواریم بتوانیم یک برنامه عملیاتی و ثمربخش را اجرا کنیم.  تکبیری با اشاره به این موضوع که تمرکز ما در نمایشگاه ایران‌‌اکسپو ۲۰۲۴ در ۶ گروه کالایی است، گفت: این ۶ گروه شامل گروه‌‌ صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، گروه صنعت، گروه فرش دستباف، صنایع‌‌دستی و گردشگری، گروه دارو و تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی، گروه صنعت ساختمان و خدمات فنی- مهندسی و گروه پتروشیمی است.

وی در بخشی از سخنان خود عنوان کرد: ستاد برگزاری نمایشگاه، هزینه‌‌های هتل، پذیرایی، ترانسفر داخلی تجار، بازرگانان خارجی و.... را متقبل می‌شود که با این کار، فرصت هم‌‌افزایی و آشنایی صادرکنندگان ایرانی با بازرگانان و سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شده و شاهد حضور بهترین شرکت‌های بزرگ صادراتی ایران در نمایشگاه خواهیم بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دایر کردن فضای برگزاری نشست‌‌های B۲B میان تجار و بازرگانان خارجی با حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی از دیگر برنامه‌‌های ستاد برگزاری نمایشگاه است و پیش‌بینی برگزاری حدود ۲هزار نشست B۲B را در ایام برگزاری نمایشگاه داریم.

 تکبیری با اشاره به این موضوع که وزارت امور خارجه در رویداد اکسپو به خوبی پای کارآمده، گفت: حدود ۲۵ وزیر صنعت، تجارت و بازرگانی از کشورهای مختلف و روسای اتاق‌‌های بازرگانی ۲۰ کشور نیز در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مانند دوره قبلی نمایشگاه، فرصتی جهت بازدیدهای صنعتی از محصولات ساخت ایران برای تجار و بازرگانان خارجی در ایام برگزاری نمایشگاه فراهم خواهیم کرد، عنوان کرد: پیش‌بینی و برنامه‌‌ریزی‌‌های لازم برای جذب و آموزش قریب به ۳۰۰ مترجم تجاری در ۶ زبان زنده دنیا (انگلیسی، چینی، روسی، عربی، اسپانیولی و فرانسوی) انجام ‌‌شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: این نمایشگاه در مساحتی حدود ۵۰‌هزار مترمربع و با حضور بیش از ۸۰۰ شرکت برتر صادراتی و همچنین حدود ۳۰۰۰ تاجر خارجی برگزار می‌شود.  تکبیری در عین‌‌ حال بیان کرد: ششمین نمایشگاه توانمندی‌‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران‌‌اکسپو ۲۰۲۴) نیز همچون نمایشگاه‌‌های سابق ایران‌‌اکسپو با تلاش بخش خصوصی و با هدف کشف و ایجاد بازارهای جدید صادراتی، ارتقا و توسعه بازارهای موجود در مرکز نمایشگاه‌‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و اگر توصیه و تدابیر رهبر معظم ‌‌انقلاب بر امر توسعه صادرات غیرنفتی نبود، اکنون رویداد این چنینی وجود نداشت.

وی در ادامه اظهار کرد: شکست تحریم‌‌های ظالمانه با حضور تجار و بازرگانان کشورهای دنیا در این نمایشگاه و ایجاد روابط اقتصادی گسترده‌‌تر، ایجاد پایگاه‌های اقتصادی در دنیا و افزایش نفوذ سیاسی و اقتصادی در عرصه بین‌المللی از دیگر اهداف ما به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: نمایشگاه، دارای ‌‌ظرفیت‌‌های نهفته فراوانی است و کسی که بتواند از این ظرفیت‌‌ها به خوبی استفاده کند، به بازارهای جدیدی دسترسی پیدا خواهد کرد.  تکبیری در عین ‌‌حال خاطرنشان کرد: با وجود تحریم‌‌های بین‌المللی، کشورمان با اتخاذ خط‌‌مشی‌‌های اقتصاد مقاومتی و تدابیر مناسب در حوزه تجارت خارجی، توانسته بر مشکلات ناشی از تحریم پیروز شده و سیاستگذاری‌‌های مناسب دولت در کنار تلاش‌‌های صادرکنندگان در جهت ایجاد تحول ساختاری در ترکیب صادرات غیرنفتی و شناسایی روش‌های مقابله با رفع موانع و محدودیت‌های تجاری، سبب شد که ارزش صادرات کالاها و خدمات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران افزایش پیدا کند.