یادداشت copy

بدون تردید هر کسب و کاری اگر در مسیر اخلاق حرکت کند می‌تواند در زمینه فعالیت‌‌های اقتصادی و کسب  وکار رشد بیشتر داشته باشد. نکته مهم در این زمینه این است که مدیران ارشد و مدیران بنگاه‌‌های اقتصادی باید در فعالیت‌‌های اقتصادی به مسوولیت اجتماعی و کسب و کار مسوولانه توجه کنند. مسیر حرکت حوزه مسوولیت اجتماعی نگاه اخلاقی و انسان محور بودن کسب و کار است. بنگاه‌‌های بزرگ در این زمینه باید به شاخصه‌‌هایی مانند مسائل زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و... توجه کنند و زمینه‌‌های تحقق آن را به وجود بیاورند.

 در این زمینه هر مدیر ارشدی باید بر اساس معرفت، اخلاق، احترام به حقوق انسانی وارد تعاملات اقتصادی و کسب و کار شود و اخلاق را در استراتژی سازمانی خود به عنوان یک اصل مهم در نظر بگیرد. در واقع نقطه آغاز مسوولیت اجتماعی توجه به اخلاق و مسائل انسانی است. این رویکرد باید به کسانی که از ما تاثیر می‌‌پذیرند یا کسانی که ما روی آنها تاثیر می‌‌گذاریم وجود داشته باشیم. در حوزه کسب و کارهای کوچک نیز اگر با حساب و کتاب درست و با اخلاق با مشتری رفتار شود بهترین اتفاق در راستای مسوولیت اجتماعی انجام شده است. ما در حوزه‌‌های اجتماعی یک زنجیره به هم پیوسته هستیم که از هم تاثیر می‌‌پذیریم. در زمینه کسب و کار کسی که از ما خدمتی می‌گیرد دارای یک حقوق است که ما باید این حقوق را رعایت کنیم و به آن احترام بگذاریم. این وضعیت در شرکت‌های بزرگ نیازمند استراتژی و برنامه‌‌ریزی است. شرکت‌های بزرگ در این زمینه فعالیت‌‌های اخلاق محور و حقوق بشر را در دستور کار قرار می‌دهند و در راستای آن برنامه‌‌ریزی می‌کنند.

در بنگاه‌‌های بزرگ برای اینکه نتیجه کار اخلاقی باشد باید در ساختار و استراتژی مدیریتی شرکت این رویکرد وارد شود. ما باید روند مدیریتی خود را به سمتی ببریم که حقوق ذی‌نفعان را رعایت کنیم تا بتوانیم در راستای کسب و کار به صورت اخلاقی عمل کنیم.در گذشته نیز عنوان می‌‌شده اگر قرار است یک کسب و کار برکت داشته باشد باید در آن خوش خلقی وجود داشته باشد. اخلاق مدیران ضامن بقای شرکت است و در صورتی شرکت می‌تواند اخلاقی عمل کند که مدیر آن مجموعه نسبت به آن پایبند باشد نه اینکه دیگران را توصیه و حتی مقرراتی را وضع کند ولی خود غیر‌اخلاقی عمل کند.

دیگر آنکه هر عمل قانونی نمی‌تواند اخلاقی و مطابق با مسوولیت اجتماعی مدیران باشد و باید عمل قانونی بر بستری از اخلاق و مسوولیت اجتماعی تدوین شده باشد تا پایه‌‌ای محکم و استوار باشد و بتواند در جامعه فعالیت کند.