آرامکو، بزرگ‌ترین شرکت جامع انرژی و شیمیایی جهان، بیش از دو برابر حجم سرمایه‌گذاری برای استارت‌آپ‌‌‌ها و فناوری‌‌‌های جدید را افزایش می‌دهد و به دنبال تنوع بخشیدن به سبد کسب و کار خود با چشم‌‌‌اندازی به آینده انتشار کربن پایین است. امین ناصر، مدیرعامل این شرکت در حاشیه نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد گفت که هیات‌مدیره این شرکت اخیرا برنامه‌‌‌هایی را برای تخصیص ۴ میلیارد دلار دیگر به صندوق سرمایه‌گذاری آرامکو تصویب کرده است که اندازه کلی آن را به ۷.۵ میلیارد دلار می‌‌‌رساند. این صندوق شامل Wa&#۳۹;ed Ventures یک صندوق ۵۰۰ میلیون دلاری برای استارت‌آپ‌‌‌های عربستان سعودی است که در واقع یک پیشگویی برای سرمایه‌گذاری مخاطره‌‌‌آمیز این شرکت بود که در سال ۲۰۱۳ آغاز شد. ناصر گفت: «ما قویا به فناوری و نوآوری اعتقاد داریم، زیرا آنها به عنوان توانمندسازهای مهم برای افزایش مقیاس و کاهش هزینه انرژی جدید هستند.»

آرامکو راهبردی را برای تقویت منابع پاک در ترکیب انرژی خود مانند انرژی خورشیدی، باد، هیدروژن و زمین گرمایی اتخاذ کرده است.

انتظار می‌رود که صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر به استارت‌آپ‌‌‌های در مراحل اولیه و پایانی کمک کند و در عین حال از آنها برای رشد، حمایت مالی کند. ناصر گفت، برای آرامکو، «شناسایی فناوری» برای کمک به تحول آن بسیار مهم است.

ناصر علاوه بر دو برابر شدن مقیاس صندوق خطرپذیر، گفت که این شرکت، یک شرکت دیجیتال ایجاد خواهد کرد. این شرکت که او آن را «مهم و حیاتی» توصیف کرد، احتمالا بر تجزیه و تحلیل کلان‌داده متمرکز خواهد شد.

با استفاده از حجم قابل‌‌‌توجهی از داده‌‌‌ها و دو ابررایانه‌‌‌ای که آرامکو در اختیار دارد، انتظار می‌رود شرکت جدید راه‌‌‌حل‌‌‌های دیجیتالی برای افزایش کارآیی، کاهش هزینه‌‌‌ها و کاهش ردپای‌‌‌کربن ایجاد کند. منابع و دانش نه‌تنها در داخل، بلکه برای مشتریان خارجی نیز قابل استفاده است.

ناصر در حالی که برای انتقال انرژی جهانی و رسیدن به صفر خالص انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای تا سال ۲۰۵۰ آماده می‌شود، گفت که آرامکو «با افتخار» همچنان به عنوان یک شرکت نفتی شناخته می‌شود. او در طول مصاحبه تاکید کرد که «مساله نفت نیست، بلکه موضوع در مورد انتشار است».

شرکت آرامکو قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ به انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای صفر برسد.

باوجود بحث انتقال انرژی با محوریت کربن‌زدایی، تقاضا برای نفت و گاز و حتی زغال‌سنگ در حال افزایش است. او گفت: «ما باید مدت‌‌‌ها پیش از زغال‌‌‌سنگ خارج می‌‌‌شدیم. وقتی مردم در مورد همه این انتقالات انرژی صحبت می‌کنند و زغال‌سنگ هنوز در حال رشد است، مانند یک شوخی است.»

برای ناصر، کلید تقویت انرژی‌‌‌های جدید یارانه‌‌‌های دولتی است، زیرا هزینه‌‌‌های تولید برای مصرف گسترده بسیار بالاست.

او گفت: «همه منتظر مشوق‌‌‌های دولتی برای افزایش عرضه و کاهش هزینه‌‌‌ها هستند، از جمله شرکای ژاپنی و کره‌جنوبی که بر اساس قراردادهای بلندمدت منتظر خرید هستند. هنگامی که حمایت دولت انجام شد، مانند آنچه برای هیدروژن آبی و سبز وجود دارد، آنگاه می‌توانیم قراردادی را امضا کنیم و شروع به ساخت کارخانه‌‌‌های خود کنیم تا این محصولات را تولید کنیم.»

منابع جدید انرژی به غیر از افزایش اندازه، به راه‌‌‌حل‌‌‌های ذخیره‌سازی برای محافظت در برابر شرایط آب‌‌‌و‌‌‌هوایی که از تولید برق جلوگیری می‌کند، نیاز دارند. جفت کردن انرژی جدید با منابع سنتی مبتنی ‌‌‌بر‌‌‌کربن نیز ممکن است موردنیاز باشد. ناصر گفت که مشوق‌‌‌های دولتی در این زمینه نیز «مهم» می‌شود.

برقی شدن سریع خودروها تقاضا را از بین می‌‌‌برد، اما ناصر به مجموع ناوگان خودروهای بنزینی اشاره می‌کند که هنوز در سطح جهان ۱.۵ میلیارد دستگاه است. او گفت که افزایش تقاضای خودروهای برقی به دلیل مشوق‌‌‌های دولتی است.