او با اشاره به جلسه ویژه‌‌‌ با مهدی دوستی، عادل پیغامی و مهرداد بذرپاش در‌باره ساخت پل خلیج‌‌‌فارس می‌گوید: در حال بررسی برای فعال ساختن پل هستیم. در همین راستا و در نشست پیگیری مسائل استان، موضوع طرح بزرگ معطل‌مانده پل خلیج‌‌‌فارس و دلایل چرایی توقف اجرای این طرح و همچنین راهکارهای تامین منابع مالی برای تکمیل آن مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس گزارش معاون اجرایی رئیس‌‌‌جمهور، روند اجرای این طرح از دو دهه پیش و به دلیل عدم‌تامین مالی، با ۱۵‌درصد پیشرفت متوقف مانده است. رئیس‌‌‌جمهور در همین جلسه و پس از استماع گزارش و پیشنهادهای معاون اجرایی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌‌‌الانبیا، با تاکید بر ضرورت‌‌‌های استراتژیک اجرای این طرح، دستورات لازم را برای رفع یا بررسی این موانع صادر کرد.  همچنین به سازمان منطقه آزاد قشم دستور داد ضمن طرح این مساله در شورای اقتصاد، اقدامات اجرایی آن را آغاز کند.

تقویت ردیف بودجه

چندی پیش نیز در جلسه حجت‌‌‌الله عبدالملکی، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد با محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور مقرر شد، ردیف بودجه احداث پل خلیج‌ ‌‌فارس در سال ۱۴۰۳ تقویت شود.

در این جلسه با دستور معاون اول رئیس‌‌‌جمهور به رئیس سازمان برنامه و بودجه مقرر شد بودجه قابل‌توجهی برای احداث این پل در سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شود تا یکی از کلان پروژه‌‌‌های ملی و آرزوی دیرینه ساکنان جزیره قشم به سرانجام برسد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه دولت سیزدهم حمایت‌‌‌ ویژه‌‌‌ای از احداث پل خلیج‌‌‌‌فارس دارد می‌‌‌گوید: دستورات ویژه‌‌‌ای از سوی معاون اول رئیس‌‌‌جمهور برای تامین بودجه این طرح صادر شده است. عادل پیغامی، پل خلیج‌‌‌فارس را یکی از مهم‌ترین پروژه‌‌‌های کلان ملی می‌‌‌داند که نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه منطقه و جزیره قشم خواهد داشت.

او معتقد است: راه‌‌‌اندازی پل خلیج‌فارس باعث کاهش هزینه‌‌‌های حمل‌ونقل حداقل به میزان ۳۰ درصد، کاهش زمان سیر کالا به میزان ۴۰درصد، کاهش قیمت تمام‌شده کالا و خدمات به دلیل وجود شبکه حمل‌ونقل ریلی و جاده‌‌‌ای می‌شود. حجت‌‌‌‌الله عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد علت توقف طرح را اختلاف نظر با قرارگاه خاتم و یکسری پرداخت‌‌‌های غیرمنطقی می‌‌‌داند. او در خصوص منابع مالی پیش‌بینی شده برای ساخت این پروژه می‌‌‌گوید: یکی از منابع ما فروش املاک دارایی‌‌‌‌های سازمان منطقه آزاد قشم است که همین الان نیز در جریان است و در پروژه هزینه می‌شود، گرچه سرعت کار کم است. وی می‌‌‌افزاید: یکی دیگر از منابع مالی پیش‌بینی شده ردیف بودجه بود که سازمان برنامه و بودجه در یک فرآیند نامعلوم ردیف آن را در بودجه ۱۴۰۲ حذف کرد که از این سازمان پیگیر هستیم. همچنین پیگیر تامین مالی از طریق فاینانس هستیم که در این راستا با چینی‌‌‌‌‌‌ها و اروپایی‌‌‌‌‌‌ها مذاکراتی داشته‌‌‌ایم ضمن اینکه قرارگاه خاتم‌الانبیا نیز در این زمینه برنامه‌‌‌هایی دارد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تاکید می‌‌‌کند: ما همچنان به وعده ساخت سه‌ساله این پل پایبندیم و آن را در مدت اعلام‌شده به اتمام خواهیم رساند.

چرایی توقف پروژه

علیرضا زارع، سرپرست مدیریت فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم در خصوص علل توقف این طرح می‌گوید: کل طرح از سال ۹۵ تا ۱۴۰۱ به دلیل موضوعات تامین مالی متوقف مانده اما در دو سال اخیر این گره باز شده است و با تدابیر دولت سیزدهم، شروع عملیات اجرایی در برنامه کاری قرار گرفته است. کل پروژه پل خلیج‌فارس در مجموع به ۱۷‌هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد تا به مرحله بهره‌‌‌برداری برسد و حدود سه تا پنج سال مدت زمانی است که در صورت تامین مالی برای ساخت کل طرح پیش‌بینی می‌شود.

از سوی دیگر مهدی دوستی، استاندار هرمزگان می‌‌‌گوید: آمادگی داریم با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی و تقسیم کار در دولت عملیات اجرایی این پروژه را به دست بگیریم. تصمیم بر این است که چهار شریک شامل سازمان بنادر، وزارت راه و شهرسازی، سازمان منطقه آزاد قشم و استانداری هرمزگان این کار را انجام دهند. او معتقد است؛ پروژه را با ترکیبی از مشارکت پیمانکار، مجری طرح و آورده این چهار بخش، آورده سرمایه‌گذار خارجی و اراضی که در طرفین پل ارزش پیدا می‌‌‌کنند، انجام دهیم. تقسیمی که انجام می‌شود بر این مدل است. چهار شریک؛ بخشی توسط مجری و بخشی توسط ارزش افزوده‌‌‌ای که در اراضی سرزمین اصلی و جزیره ایجاد می‌شود.

پل خلیج‌‌‌فارس؛ مطالبه‌ای بر زمین مانده

ناگفته نماند، سیزده سال پیش، ۲۳ اسفند ماه ۱۳۸۹ مراسم کلنگ‌‌‌زنی پروژه پل خلیج‌‌‌فارس با حضور محمود احمدی‌‌‌نژاد و مقامات و مدیران وقت هرمزگان برگزار شد اما پس از ۶ سال و در سال ۱۳۹۵ کار ساخت پل خلیج‌فارس به دلیل عدم‌تامین مالی متوقف شد. پل خلیج‌‌‌فارس یکی از چهار رکن طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج‌‌‌فارس با محوریت و اتکا بر چهار پروژه، بندر، پل، جاده و ریل است.

مکان احداث این پل از محدوده بندر لافت در جزیره قشم تا بندر پهل در سرزمین اصلی است. طول کل پل ۳۴۳۰ متر است که ۲۵۰۰متر آن روی دریا قرار دارد. این پل که توقف آن منجر به اتلاف سرمایه‌‌‌های ملی شده یکی از مطالبات دیرینه مردم هرمزگان محسوب می‌شود. توسعه کریدور شمال به جنوب کشور، بارگیری آسان، ایجاد تولید ناخالص و ارزش افزوده، تسهیل تردد برای مردم و اتصال بزرگ‌ترین جزیره خاورمیانه و کشور به سرزمین اصلی از بزرگ‌ترین دستاوردهای این پروژه ملی است. شاید شعار«ما می‌توانیم» رئیس دولت سیزدهم شاه‌کلید ساخت این پل باشد آن‌ هم پس از نیم قرن.