امین رهبر، مدیر نوسازی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در مورد وضعیت نوسازی تاکسی‌‌‌ها با اشاره به آماری از فعالیت خودروهای تاکسی در شهر تهران و تعداد خودروهای تاکسی فرسوده در پایتخت اظهار کرد: در شهر تهران حدود ۷۸‌هزار پلاک تاکسی وجود دارد که از این تعداد، بیش از ۵۰‌درصد جزو تاکسی‌‌‌های فرسوده محسوب می‌‌‌شوند و بیش از ۵۰‌درصد ناوگان تاکسیرانی در شهر تهران را خودروهای تاکسی با سن بیش از ۱۰ سال تشکیل داده است.

وی با بیان اینکه مطابق آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک، خودروهایی فرسوده محسوب می‌‌‌شوند که در ۲ بار مراجعه به معاینه فنی، قادر به اخذ تاییدیه معاینه فنی نشوند، گفت: بر اساس این قانون جدید، در تعیین و تشخیص فرسودگی خودروها، دیگر سن و سال خودروها ملاک فرسودگی نیست، ولی با توجه به اینکه معاینه فنی عملا گزارشی را در خصوص آمار تاکسی‌‌‌هایی که در ۲ بار مراجعه به معاینه فنی موفق به اخذ تاییدیه این معاینات نشده‌‌‌اند ارائه نداده، ما فرآیند نوسازی تاکسی‌‌‌های فرسوده را همچنان بر اساس سن بیش از ۱۰ سال و تقاضای نوسازی که دارند انجام می‌دهیم و منتظریم تا با همت وزارت کشور و ستاد سوخت، قانون جدید اجرایی شود و بتوانیم از این قانون برای تشخیص تاکسی‌‌‌های فرسوده تهران بهره‌‌‌برداری کنیم.

مدیر نوسازی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با تشریح جزئیاتی از فرآیند نوسازی تاکسی‌‌‌های پایتخت در سال‌های اخیر گفت: از اردیبهشت ۱۴۰۱ اعلام شد که تولید خودروی سمند و پژو از سبد کالایی خودروسازان حذف می‌شود و از آن تاریخ به بعد تا آذر ماه همان سال، ما عملا هیچ خودرویی را برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران نداشتیم ولی اواخر آذر خودروی سورن به عنوان خودروی جایگزین تاکسی در پایتخت معرفی شد و همین باعث ایجاد وقفه زمانی در نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران شد.

رهبر ادامه داد: بعد از اعلام خودروی سورن برای جایگزینی تاکسی‌‌‌های فرسوده فعلی، بیش از ۱۱۰۰ درخواست و تقاضا ثبت شد که از این تعداد، ۹۵۰ متقاضی مبلغ موردنیاز برای ثبت‌نام را واریز کردند و تا امروز ۴۵۰ دستگاه خودروی سورن تحویل متقاضیان شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است به جز خودروی سورن، خودروی دیگری برای ناوگان تاکسیرانی شهر تهران اختصاص یابد یا خیر گفت: فعلا تنها خودرویی که مجوز شماره‌‌‌گذاری پلاک «ت» را مطابق با مصوبه شورای عالی ترافیک دارد، سمند سورن است ولی در صورتی که خودروهای جدیدی هم بتوانند این مصوبه را اخذ کنند، در سبد خودرویی تاکسیرانی قرار خواهند گرفت.

مدیر نوسازی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره مطرح شدن نام خودروهای دیگری همچون تارا و شاهین برای تاکسی‌‌‌های پایتخت گفت: نامه‌‌‌ای را برای خودروهای تارا و دنا به شورای عالی ترافیک ارسال کردیم تا با مصوبه مطابقت بدهد و از آن سو نیز خودروساز بتواند تعهدات تحویل این خودروها را انجام بدهد، این خودروها نیز به سبد خودرویی تاکسیرانی تهران اضافه خواهند شد.

رهبر در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به قیمت خودروی سمند سورن پلاس در بازار، استقبالی از سوی تاکسیرانان برای جایگزینی خودروهای فرسوده خود با این خودرو شده است، یا خیر گفت: همان‌طور که گفته شد از میان ۱۱۰۰ متقاضی ثبت‌نام کرده، وجه موردنیاز برای بیش از ۹۵۰ خودروی سمند سورن واریز شده و از طرف دیگر این خودرو، کف قیمت خودروهایی که قابلیت اخذ مجوز تاکسی را دارند، داراست. وی درخصوص برنامه تاکسیرانی برای نوسازی تاکسی‌‌‌های پایتخت در سال‌جاری با اشاره به اعلام قیمت جدید خودروها که از سوی شورای رقابت اعلام شد گفت: با توجه به تغییر قیمت خودروها در هفته گذشته ما منتظریم که قیمت تاکسی اعلام شود و این قیمت باید با تسهیلات مدنظر متناسب باشد. به محض تعیین نرخ جدید خودروهای تاکسی، برنامه ما برای نوسازی تاکسی‌‌‌ها در پایتخت مشخص و اعلام خواهد شد.

مدیر نوسازی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره جزئیات تسهیلات ارائه شده برای نوسازی تاکسی‌‌‌های فرسوده خاطرنشان کرد: تسهیلات ارائه شده برای نوسازی تاکسی‌‌‌ها تا سال ۱۴۰۰ معادل ۹۰ میلیون تومان بود و در سال ۱۴۰۱ نیز با توجه به اینکه هیچ خودروی تاکسی بنا به همان وقفه زمانی نوسازی نشد، تسهیلاتی پرداخت نشد؛ از این رو برای سال‌جاری نیز این تسهیلات بر اساس نرخ و قیمت تاکسی که به زودی مشخص خواهد شد، تعیین می‌شود.

رهبر ادامه داد: نکته دارای اهمیت این است که شهرداری تهران این تسهیلات را از منابع داخلی خودش تامین می‌کند و در صورتی که دولت قانون هوای پاک و تبصره‌‌‌های ذیل ماده ۸ را که در آن تصریح شده که تسهیلات ۱۰ ساله قرض‌‌‌الحسنه تخصیص داده شود، فرآیند نوسازی متحول می‌شود ولی تا زمانی که این تسهیلات به متقاضیان ارائه نشود، نمی‌توان به سرعت بخشیدن به نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی تهران چندان امیدوار بود. وی در پاسخ به این پرسش که وقفه زمانی ایجاد شده در نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی در سال گذشته چه تاثیری در خدمت‌‌‌رسانی این ناوگان به شهروندان تهرانی داشت، گفت: فرسودگی خودروهای تاکسی علاوه بر نارضایتی شهروندان به عنوان سرویس گیرندگان این ناوگان، باعث می‌شود هزینه تعمیر و نگهداری تاکسی‌‌‌های فرسوده برای تاکسیرانان به شدت افزایش یابد و همین موضوع قطعا تاثیر بسزایی در کاهش کمی و کیفی خدمت رسانی این ناوگان به شهروندان داشته است.

مدیر نوسازی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در پاسخ به اینکه چرا ما از دوره‌‌‌ای که ورود خودروهای هیبریدی به ناوگان تاکسیرانی شهر تهران مطرح بود به چنین وضعیتی رسیده‌‌‌ایم و دیگر خبری از تاکسی‌‌‌های لوکس نیست، گفت: این موضوع در حوزه واردات خودرو اتفاق افتاد چراکه از سال ۹۷ عملا واردات خودرو به کشور ممنوع شد و واردات خودروهای تاکسی هم از این امر مستثنی نبود.

رهبر اضافه کرد: در بند ۴ آیین‌نامه ساماندهی خودرو، اعلام شده که با سرمایه‌گذاری خارجی، امکان واردات خودروهای خارجی برای حمل‌ونقل عمومی فراهم است ولی اجرایی شدن آن منوط به ارائه دستورالعملی از سوی وزارت صمت و کشور شده است که هنوز این دستورالعمل ابلاغ نشده و به محض ابلاغ این دستورالعمل، شهرداری تهران مطابق آن دستورالعمل برای واردات خودروها در حوزه حمل‌ونقل عمومی اقدام خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت باید در خصوص تسهیلات تاکسی و قیمت‌گذاری خودرو در بخش حمل‌ونقل عمومی تصمیم قاطعی را اخذ کند؛ تنها خواسته ما اجرای قانون در حوزه ارائه تسهیلات برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و همچنین قیمت‌گذاری مناسب برای خودروهاست تا نوسازی ناوگان تاکسیرانی با سرعت بیشتری اجرایی شود.

مهدی وحدت کار، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی نیز در مورد سهم تاکسی در سفرهای درون شهری با توجه به مشکلات معیشتی مردم و تاثیر آن گفت: قبلا گفته شده سهم تاکسی‌‌‌ها در حمل‌ونقل عمومی شهر تهران بیش از۲۰‌درصد است اما مستند یا روش علمی در این زمینه موجود نیست و اگر مبنای آماری وجود نداشته باشد، تغییرات تاثیر یعنی افزایش استقبال یا کاهش آن به هر دلیلی همچون وضعیت معیشتی و... قابل بررسی نیست.

وی با بیان اینکه مدل اداره تاکسیرانی نادرست، عقب افتاده و به دور از فناوری‌‌‌های نو است که لاجرم باید تغییر کند، گفت: در حال تدوین نظام نظارتی هوشمند مبتنی بر اپلیکیشن‌‌‌هایی هستیم که بتوان در کنار نظارت دقیق، آمار صحیح استخراج بشود و حتما می‌توان بعدا به این سوال پاسخ داد.