جایزه رعایت استاندارد تولید زعفران

در مراسمی ‌‌‌توسط مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی و فرماندار قاینات گواهینامه تایید صلاحیت استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵: ۲۰۱۷ آزمایشگاه مجهز شرکت «تروند زعفران» به مدیرعامل گروه تولیدی و کشاورزی تروند زعفران قاینات اعطا شد.

مدیرعامل گروه تولیدی و کشاورزی تروند زعفران قاینات از استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ به عنوان یک استاندارد جدید یاد کرد و گفت: این استاندارد برای حضور در بازار جهانی از اهمیت خاصی برخوردار است.

محسن احتشام کسب استانداردهای مختلف به‌خصوص استانداردهایی که مورد قبول و درخواست خریداران محصولات استراتژیک از جمله زرشک و زعفران است را از الزامات هر شرکت صادراتی برشمرد و تصریح کرد: برای دریافت این گواهینامه بیش از سه سال کار و تلاش توسط کارشناسان این گروه صورت گرفته است. وی گفت: هر سازمانی در یک رقابت فزاینده وقتی پا به عرصه بازارهای جهانی می‌‌‌گذارد قطعا موفقیت آنها در توجه مطلق به کیفیت است و آنچه مورد قبول بازارهای جهانی است استانداردهای بین‌المللی است. مدیرعامل گروه تولیدی و کشاورزی تروند زعفران قاینات با بیان اینکه ما در زعفران استاندارد ملی ایران را داریم افزود: آنچه در بازارهای جهانی، اول مشتری می‌‌‌خواهد استاندارد بین‌المللی است و زیرساخت و زمینه استاندارد جهانی استاندارد ملی ایران است که اجرا می‌شود.

احتشام یکی از موفقیت‌‌‌های این گروه را رعایت استاندارد‌‌‌ها در زنجیره تامین دانست و تصریح کرد: دیگر موفقیت ما این است که دست در دست کشاورزان داشته و از آموزش آغاز کرده‌‌‌ایم تا محصول با‌کیفیت را از مبدأ تولید تامین کنیم.

فعال اقتصادی خراسان جنوبی اظهار کرد: با آغاز فعالیت این گروه همزمان با جشنواره‌‌‌های ملی زعفران و زرشک در سال ۸۱ تاکنون، بیش از ۲۰۰۰ کشاورز منطقه با این مجموعه همکاری دارند. وی گفت: از نخستین شرکت‌هایی هستیم که به کشاورزی قراردادی و تولید محصولات ارگانیک ورود کرده‌‌‌ایم و اکنون توسط خود کشاورزان، زعفران ارگانیک تولید می‌‌‌کنیم که استانداردهای آنها فراتر از استانداردهای جهانی است و باقی‌مانده سموم امروز یکی از الزامات هر تولیدکننده برای تولید محصول سالم و ارگانیک است. احتشام با اشاره به اینکه تامین‌‌‌کنندگان زعفران ارگانیک این گروه، کشاورزانی هستند که مزارع متعلق به آنهاست و در این زمینه نقش‌‌‌آفرینی می‌کنند اظهار کرد: استاندارد و انطباق‌سازی توسط این مجموعه برای کشاورزان انجام می‌شود.

وی از گروه تولیدی و کشاورزی تروند زعفران قاینات به عنوان اولین تولیدکننده و صادرکننده زعفران ارگانیک در کشور یاد کرد و گفت: این اقدام ماندگار، نشان موفقیت و حضور ما در بازارهای جهانی است.

صادرکننده نمونه کشور طی ادوار مختلف با اشاره به اهمیت آموزش در تولید محصولات ارگانیک افزود: از ابتدای فعالیت موضوع آموزش کشاورزان برای تولید محصولات با کیفیت و توجه خاص به استانداردهای ملی و جهانی مورد توجه بوده، به طوری که طی پنج سال متوالی به عنوان واحد نمونه کیفی و پنج دوره نیز مسوول فنی نمونه در سطح ملی را در کارنامه داریم.

احتشام تاکید کرد: سماجت ما در کیفیت از ابتدای استقرار و فعالیت شرکت در منطقه مورد توجه بوده و از سوی دیگر مطابق میل و نیاز مشتری و بازار هدف تولید داشته‌‌‌ایم.

مدیرعامل گروه تولیدی و کشاورزی تروند زعفران قاینات با تاکید بر اینکه به دنبال رسیدن به استانداردهای بالاتر هستیم، تصریح کرد: انواع ایزو و استانداردهای مدیریتی را که یک شرکت صادراتی باید آن را کسب کند دریافت کرده‌‌‌ایم و آنچه خریداران ما در بازارهای جهانی تعیین می‌کنند ملزم به اخذ آن گواهینامه هستیم.

کارآفرین برتر ملی با بیان اینکه بیش از ۳۰سال در بازارهای جهانی حضور مستمر و دائم داریم افزود: در این راستا توانسته‌‌‌ایم رضایت مشتریان را به نحو مطلوب تامین کنیم و از سوی دیگر کیفیت محصولات، برایمان مشتریان وفادار ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران با بیش از ۹۵‌درصد در دنیاست، گفت: ما خام‌فروش هستیم و تاکنون نتوانسته‌‌‌ایم از این محصول فرآورده تولید کنیم در صورتی که از زرشک و زعفران فرآورده‌‌‌های زیادی تولید و عرضه می‌شود که باید برای آنها استاندارد تعریف شود.

اعطای اولین نشان هلال در خراسان جنوبی

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی در  این مراسم با تبریک این موفقیت گفت: اولین نشان هلال در خراسان جنوبی به شرکت تروند زعفران قاینات اعطا شده است.

مهدی دستورانی اظهار کرد: معیارهای سازمان ملی استاندارد کشوری، استانی، شهرستانی و شهری نیست، بلکه معیار و سنجش این سازمان بر اساس فرآیندهای ملی است.

وی افزود: اکنون سازمان ملی استاندارد، مرکز ملی تایید صلاحیت درگیر همترازی با تولید است تا بتوانیم آزمایشگاه ۱۷۰۲۵ را که در کشور ایران تایید شده در ترکیه مورد پذیرش قرار دهیم و تایید کنیم. مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی با بیان اینکه قبل از دولت سیزدهم تاییدیه‌‌‌هایی که به آزمایشگاه داده می‌‌‌شد تاییدیه‌‌‌های استانی بود که هیچ وجاهت قانونی طبق قانون تقویت نظام استاندارد نداشت، اظهار کرد: قانون تقویت نظام استاندارد، استانداردسازی را در بحث آزمایشگاهی به مرجع مستقلی مانند مرکز تایید صلاحیت داده بود که در سالیان گذشته از این امر غفلت شده بود.

دستورانی با بیان اینکه دولت سیزدهم در بدو شروع یک بازه زمانی را برای آزمایشگاه‌‌‌ها مشخص کرد تا با مشکل مواجه نشوند، تصریح کرد: بعد از پیاده‌سازی این زیرساخت‌‌‌ها یک‌سوم آزمایشگاه‌‌‌های ما حذف شدند.

وی از وجود ۷ آزمایشگاه ۱۷۰۲۵ در خراسان جنوبی خبر داد و خاطرنشان کرد: همچنین ۹ آزمایشگاه در دستور کار است که سه مورد ارزیابی و چهار آزمایشگاه در مرحله ارزیابی و دو مورد ثبت‌نام شده است.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی یادآور شد: از این تعداد آزمایشگاه سه مورد مربوط به شهرستان قاین، یک مورد مربوط به فردوس، دو مورد طبس و یک آزمایشگاه مربوط به شهرستان بیرجند است.

دستورانی با بیان اینکه ۴۰‌درصد پروانه‌‌‌های استاندارد ما مربوط به شهرستان قاین است، اظهار کرد: این نشان‌‌‌دهنده آن است که شهرستان قاین ظرفیت صنعتی بودن خود را به رخ استان می‌‌‌کشد.

وی به شرکت تروند زعفران اشاره کرد و افزود: همچنین ۱۲ پروانه مربوط به شرکت تروند زعفران است که از این تعداد ۶ پروانه اجباری و ۶ پروانه تشویقی است.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یکی از این استاندارد‌‌‌ها بحث زرشک است، گفت: از پنج واحد تشویقی که در استان وجود دارد تروند زعفران یکی از این شرکت‌هاست که پروانه استاندارد زرشک را داراست.

دستورانی با بیان اینکه در بحث زرشک تاکنون سه استاندارد توسط خراسان جنوبی نوشته شده است، اظهار کرد: یکی از این استانداردها بحث زرشک بی‌‌‌دانه و دیگری بحث داشت، برداشت و نحوه انبار کردن محصول است، اما متاسفانه کسی سمت آن نیامده است.

وی با بیان اینکه استاندارد جهانی زرشک را خراسان جنوبی نوشته است، خاطرنشان کرد: اما متاسفانه به دلیل عدم‌اطلاع‌‌‌رسانی استقبالی نشده است. مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی گفت: در بحث زعفران ورود کرده‌‌‌ایم و موضوع عصاره زعفران در حال تدوین است تا عقب‌ماندگی‌‌‌ها را جبران کنیم. وی با اشاره به اینکه سیاست ما در دولت سیزدهم نگاه حمایتی از جنس کیفیتی است، خاطرنشان کرد: در ۱۰ ماه گذشته ۲‌هزار و ۹۶۶ بازرسی از استان انجام شده که متاسفانه ۶۷۰ کالای غیراستاندارد شناسایی شده است.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی با بیان اینکه این عدد در مقابل اینکه در ۱۰ سال گذشته حتی یک کالای غیراستاندارد شناسایی نشده است بسیار بالاست، گفت: هدف ما حمایت از تولیدکننده است.

دستورانی با بیان اینکه اولین نشان هلال در استان به شرکت تروند زعفران اعطا شده است تصریح کرد: این نشان به تمام محصولات داده خواهد شد، چون ما عضو ایزو هستیم این نشان مورد تایید بسیاری از کشورهاست.

عکس برای تروند زعفران 2 copy