حجم فروش پپسی و کوکاکولا کم شده است

این ارقام با افزایش مداوم قیمت محصولات غول‌های تولیدکننده کالاهای مصرفی بسته‌بندی‌شده (CPG) در چند فصل گذشته همزمان است. کوکاکولا ۱۱‌درصد افزایش قیمت را گزارش کرد و پپسی‌کولا نیز قیمت خود را تا ۱۶‌درصد افزایش داده است. تضاد بین درآمد و رشد حجم فروش این دو شرکت نشان می‌دهد که بیشتر سود آنها از اقدامات قیمت‌گذاری‌شان حاصل می‌شود.

تیم کمپبل، مدیر بینش صنعتی در یک پلتفرم مدیریت تجارت الکترونیک با نام CommerceIQ در این خصوص اظهار کرد: این آمار و ارقام اساسا به شما می‌گوید که اکثریت قریب به اتفاق سود کوکاکولا و پپسی از افزایش قیمت‌های آنها ناشی می‌شود. این دو شرکت با تورم به شکل افزایش هزینه‌‌‌های تولید مواجه هستند، اما فکر نمی‌‌‌کنم این همه چیز باشد. آنها همچنین به دلیل قدرت برندهایشان به خوبی توانایی افزایش قیمت‌ها را در بازارهای داخلی و جهانی دارند. در واقع، پپسی‌کو و کوکاکولا قدرت قیمت‌گذاری خود را تغییر داده‌اند و دلیل اصلی افزایش کنونی قیمت‌هایشان را افزایش هزینه‌ها ذکر کرده‌اند. علاوه بر این، سازندگان نوشیدنی و تنقلات معمولا در دوران رکود اقتصادی به دلیل اینکه مصرف‌کنندگان محصولات آنها معمولا این کالاها را به عنوان کالاهای لوکس کوچک نگاه می‌کنند، وضعیت خوبی دارند. این استراتژی منجر به رشد مداوم هر دو برند شده است.

این در حالی است که روند تقاضا برای محصولات مصرفی بسته‌بندی‌شده شروع به کاهش کرده است. به عنوان مثال، تقاضا برای تجارت نوشیدنی پپسی‌کو در آمریکای شمالی حدود ۲‌درصد و برای کواکر فودز در این منطقه بالغ بر ۵‌درصد کاهش یافته است. با این حال جیمز کوینسی، مدیرعامل کوکاکولا گفت که این شرکت قصد دارد بیشتر روی رشد حجم فروش خود تمرکز کند. کوینسی طی تماسی با سرمایه‌گذاران و تحلیلگران اظهار کرد: ما شاهد تعدیل قیمت‌ها هستیم، به این معنی که در خصوص بازارهایی مانند ایالات متحده یا اروپا، سطح چرخه افزایش قیمت کاهش می‌یابد. ممکن است همان‌طور که به جلو می‌رویم، اندکی تبلیغات بیشتری را برای برخی محصولات شاهد باشیم، اما از آنجاکه به دنبال آن دسته از مصرف‌کنندگانی هستیم که برای تهیه گزینه‌های کمی مقرون به صرفه‌تر تحت فشار هستند، ما قیمت‌های خود را با سرمایه‌گذاری در دسته‌بندی‌های برتر، متعادل می‌کنیم.

از طرف دیگر کوکاکولا گفته است که انتظار دارد با شروع کاهش فشارهای تورمی، افزایش قیمت‌ها در اواخر سال‌جاری کند شود. رامون لاگوارتا، مدیرعامل پپسی گفت که اقدامات قیمت‌گذاری این شرکت «کافی» است. لاگوارتا به سرمایه‌گذاران و تحلیلگران گفت: هنگامی که نوبت قیمت‌گذاری می‌شود، همان‌طور که قبلا در ماه فوریه گفتیم، ما عمدتا در سال‌جاری قیمت‌هایی را که برای پوشش افزایش هزینه‌‌‌هایمان نیاز داشتیم، روی محصولاتمان لحاظ کرده‌‌‌ایم و موضع ما در این خصوص ثابت است. در حقیقت ما شاهد کاهش تورم هستیم نه کاهش هزینه‌ها.

چارلز لوئیس سایزمور، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری Sizemore Capital  گفت که محدودیت‌هایی برای افزایش قیمت برندهای CPG وجود دارد. اگر قیمت‌ها بیش از حد بالا برود، خطر از دست دادن برخی از مشتریان و جذب آنها به برندهای رایج ارزان‌تر وجود دارد. گزارشی از پلتفرم تحقیقات مصرف‌کننده Attest  نشان داد که حدود ۸۰‌درصد از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند برندهای بزرگ از تورم برای توجیه افزایش قیمت‌ محصولات خود استفاده می‌کنند و ۸۸‌درصد مایل به آزمایش محصولات مختلف برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود هستند.

سایزمور گفت: در ساعت‌های پایانی روز، حتی زمانی که شرایط اقتصادی سخت است، مردم همواره در بودجه خود جایی برای لذت‌‌‌های کوچک مانند خرید برخی محصولات خوراکی دارند. اینها چیزهایی هستند که مردم همواره در بودجه خود جایی برای آنها باز می‌کنند، حتی زمانی که شرایط مالی آنها سخت باشد. سایزمور گفت در ماه‌های آینده یکی از بزرگ‌ترین چالش‌‌‌هایی که این خرده‌‌‌فروشان با آن مواجه خواهند شد، ایجاد تعادل بین افزایش قیمت‌ها و راضی نگه داشتن مشتریانشان است.

شرکت کوکاکولا پیش‌بینی قبلی خود برای سال مالی را تکرار کرد. این شرکت اعلام کرد که انتظار دارد رشد درآمد خالص ۷ تا ۸ درصدی داشته باشد. همچنین برای سال ۲۰۲۳، انتظار می‌رود که سود هر سهم این غول موادغذایی بین ۴ تا ۵‌درصد باشد. در همین حال، شرکت PepsiCo چشم‌انداز درآمد خود را برای بقیه سال افزایش داد. این شرکت گفت که انتظار دارد درآمد خالص سال مالی‌اش، نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی که یک رشد ۶ درصدی را انتظار داشت، به ۸‌درصد افزایش یابد. همچنین انتظار دارد سود هر سهم ارزی ثابت اصلی از ۸‌درصد به ۹‌درصد افزایش یابد.