جئون یک غذای سرخ‌‌‌شده کره‌‌‌ای است که با چاشنی کردن ماهی، گوشت، سبزیجات و... که به طور کامل له یا چرخ‌‌‌کرده شده‌اند، تهیه می‌شود و قبل از سرخ کردن در روغن، آنها را با آرد گندم و تخم‌‌‌مرغ می‌‌‌پوشانند. همچنین Buchimgae یا پنکیک کره‌ای، به طور کلی به هر نوع مواد سرخ‌شده در تابه، خیس‌شده در تخم‌مرغ یا خمیر مخلوط با سایر مواد اشاره دارد. به طور خاص، این غذا با سرخ کردن یک خمیر غلیظ مخلوط با تخم‌مرغ و سایر مواد تهیه می‌شود تا زمانی که یک لایه مواد نازک به شکل پنکیک تشکیل شود.

برای کیم، یک کارمند اداری در ۳۰ سالگی، این بیشتر یک سنت است که از نسل‌های قبل به او منتقل شده است. کیم می‌‌‌گوید: بدن من می‌‌‌داند که چه زمانی باید جئون بخورد، زیرا مادرم همیشه آن را هنگام بارش باران برایم می‌‌‌پخت. علاوه بر این، من معتقدم رسانه‌ها نقش مهمی در این خصوص ایفا می‌کنند. من با تماشای صحنه‌های متعددی در تلویزیون بزرگ شدم که در آن مردم جئون می‌پختند و در روزهای بارانی از خوردن آن به همراه نوشیدنی ماگئولی لذت می‌بردند. برخی ریشه‌‌‌های فرهنگی خوردن جئون را در تاریخ این کشور می‌‌‌دانند، زیرا در جوامع کشاورزی، مردم نمی‌توانستند در روزهای بارانی در مزارع کار کنند و این امر باعث می‌شد که ضیافت‌‌‌های بداهه با غذاهای لذیذ و در عین حال مقرون به صرفه برگزار کنند.

لی سان مین، خانه‌دار ۴۷ ساله، می‌گوید: من فکر می‌کنم جذابیت جئون در روزهای بارانی در راحتی و تطبیق‌پذیری آن با شرایط است. لازم نیست به خرید مواد غذایی بروید. هر چیزی که از قبل در یخچال موجود است برای طبخ آن خوب است. وقتی با یک خمیر ساده در تابه سرخ می‌شود، طعم آن همیشه نشاط‌‌‌آور و رضایت‌‌‌بخش است. او افزود، برای مثال، کیمچی جئون غذای مورد علاقه لی، فقط به کیمچی، آرد و روغن نیاز دارد و این در حالی است که کیمچی یک ماده غذایی اصلی است که در خانه همه کره‌ای‌ها یافت می‌شود.

یو، یک دانشجوی ۲۰ ساله، فکر می‌کند چیزی در مورد جئون وجود دارد که به او کمک می‌کند تا بلوز فصلی خود را بپوشد. او می‌گوید: خوردن جئون با ماگئولی (نوشیدنی برنج کره‌ای) به نوعی به مراسم شخصی من برای روزهای بارانی تبدیل شده است. شاید این تاثیر نوشیدنی کره‌ای است که من را خوشحال می‌کند یا شاید فقط خوردن غذاهای لذیذی مانند جئون این حس لذت را به من می‌بخشد. چه کسی می‌داند؟ اگرچه خوردن یک بشقاب جئون کاملا سیرکننده است، اما او اضافه کرد که دوست دارد آن را برای شام بعد از کار، به‌خصوص در شب‌های جمعه، با ماگئولی صرف کند.

به گفته کارشناسان، ترکیب طعم باطراوت ماگئولی با طعم روغنی جئون نه تنها لذت‌بخش است، بلکه فواید سلامتی نیز دارد. خواص پروبیوتیکی و فیبر رژیمی این نوشیدنی شیری می‌تواند به هضم کمک کند، که بسیار مفید است، به‌ویژه در هنگام مصرف بیش از حد جئون مبتنی بر آرد که هضم آن به تنهایی اندکی دشوار است.

دلایل هر چه که باشد، ولع کره‌ای‌ها برای خوردن جئون در روزهای بارانی به وضوح در داده‌های فروش این غذا منعکس شده است. بر اساس داده‌‌‌های گردآوری‌‌‌شده طی سه سال و منتشر شده توسط Kookmin Card، شرکت پیشرو در زمینه روش‌های پرداخت در کره‌جنوبی، فروش bindae-tteok، یک پنکیک حاوی ماش، در روزهایی که بارندگی بیش از ۱۰ میلی‌متر در روز بود، به‌‌‌طور قابل‌‌‌توجهی افزایش یافت. در ماه‌های ژوئیه و اوت ۲۰۱۹، رستوران‌‌‌هایی که این غذا را ارائه می‌دادند، یک افزایش فروش قابل‌توجه ۳۴ درصدی را در روزهای بارانی تجربه کردند.

اما در سال بعد یعنی ۲۰۲۰، شاهد بالاترین افزایش فروش این غذا در روزهای بارانی با رشد ۴۶ درصدی بودیم و پس از آن در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۴۵ درصدی مواجه شد. صاحب رستورانی به نام پارک که طیف وسیعی از غذاهای جئون را در یونگ سان-گو سئول ارائه می‌دهد، اظهار کرد که بارندگی دو تا سه برابر فروش غذاهای سرخ‌کردنی را افزایش می‌دهد. در مورد دلایل این افزایش، پارک می‌گوید: صدای ریزش قطرات باران بر روی سقف شبیه صدای تند سرخ شدن جئون است که طعم دلپذیر جئون را به مردم یادآوری می‌کند. او افزود: اما من دلیل اصلی آن را نمی‌دانم و واقعا اهمیتی هم نمی‌دهم.