به رغم افزایش قیمت‌ها، فروش کوکاکولا و پپسی افزایش داشته است

شرکت کوکاکولا محصولات خود را در بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه به فروش می‌رساند. این شرکت که رتبه ۹۳ در لیست ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکایی را دارد، دارای سابقه نوآوری‌های قابل‌توجهی در این صنعت است که باعث شده کوکاکولا به یکی از موفق‌ترین برندها در تاریخ شرکت‌ها تبدیل شود. طبق وب‌سایت این شرکت، کوکاکولا پس ازکلمه «خوب» دومین کلمه شناخته‌‌‌شده در جهان است. این شرکت که در سال ۱۸۹۲ تاسیس شد، اولین صادرات بین‌المللی‌اش به کوبا در سال ۱۸۹۹ بود. با این حال، در جنگ جهانی دوم بود که گسترش جهانی کوکاکولا شروع شد و این شرکت می‌‌‌خواست اطمینان حاصل کند که هر سرباز آمریکایی مستقر در هر پایگاهی از اروپا تا اقیانوس آرام، می‌تواند به کوکا دسترسی داشته باشد تا فضای گرم خانه برای آنها تداعی شود.

راز تسلط جهانی کوکاکولا را می‌توان به سیستم توزیع حق امتیاز آن نیز نسبت داد، که از طریق آن این شرکت کنسانتره شربت تولید می‌کند و آن را به بطری‌‌‌سازان در سراسر جهان می‌‌‌فروشد. تحت این سیستم توزیع، بیش از دو میلیارد وعده کوکاکولا در هر روز در ۹۰۰ کارخانه بطری‌سازی در سراسر جهان تولید می‌شود. شرکت کوکاکولا ۷/ ۴۳‌درصد از سهم بازار نوشابه‌های گازدار در ایالات متحده را در اختیار دارد و ارزش بازار جهانی آن تا سپتامبر امسال به بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار رسیده است. فروش آن همچنان هر سال افزایش می‌یابد، به طوری که درآمد این شرکت در سه ماه دوم امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶‌درصد رشد داشته و در مجموع به ۱۲ میلیارد دلار رسیده است.

جیمز کوئینسی، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل کوکاکولا در فراخوان درآمد سه ماه دوم ۲۰۲۳ این شرکت اظهار کرد: ما نیمه اول سال را با موفقیت پشت سر گذاشتیم، که از تصمیم ما برای افزایش گزارش‌های غیر‌رسمی برای کل سال حمایت می‌کند و به جای تلاش برای پیش‌بینی مسیرهای زیادی که ممکن است پیش رو داشته باشیم، ما همچنان بر تحقق اهداف کلیدی خود که در ماه فوریه طرح‌ریزی کرده بودیم، متمرکز می‌شویم. هدف شماره یک ما تعالی در سطح جهانی و موفقیت در سطح محلی از طریق تمرکز بی‌‌‌وقفه بر نیازهای مصرف‌کنندگان برای تداوم حرکت در خط برتر کوکاکولاست و هدف دوم، سرمایه‌گذاری برای سلامت بلندمدت کسب‌‌‌‌و‌کارمان و بهبود سطح کیفیت در تمام عناصر استراتژیک شرکت و در نهایت هدف سوم، ایجاد رشد سود سهام کوکاکولا در آمریکاست. سیستم ما هرگز قوی‌‌‌تر از این نبوده است و مدل شبکه جهانی ما به ما این اجازه را می‌دهد تا سرعت خود را با محیط‌‌‌های در حال تغییر وفق دهیم. ما معتقدیم که به لطف کارمندان سیستم فوق‌العاده خود در سراسر دنیا، در موقعیت خوبی برای ارائه گزارش‌ها و اهداف به‌‌‌روز هستیم.

از سوی دیگر، شرکتPepsiCo پس از کوکاکولا، در سال ۲۰۲۱، با ارزشی حدود ۴/ ۱۸ میلیارد دلار، دومین برند نوشابه‌‌‌های غیرالکلی است. مانند کوکاکولا، پپسی نیز در بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه در سراسر جهان فروخته می‌شود. در حالی که کوکاکولا تا حد زیادی از پپسی‌کو در سطح جهانی پیشی می‌گیرد، برخی کشورها هستند که پپسی را بیشتر از کوکاکولا می‌‌‌فروشند و سهم بیشتری در آن بازارها دارند. این کشورها شامل هند، پاکستان، گواتمالا، عمان و چند استان کانادا می‌شوند. یکی از دلایل کلیدی که چرا پپسی توانسته است به بازارهای جهانی نفوذ کند و به شرکت کوکاکولا برسد، استراتژی قیمت‌گذاری رقابتی آن است که از طریق آن تضمین می‌کند که محصولاتش قیمتی مطابق یا کمتر از قیمت رقبا دارند. رامون لاگوارتا، مدیرعامل شرکت، این موضوع را در شرکت پپسی‌کو با اظهار درآمد سه ماه دوم ۲۰۲۳ روشن کرد.

او می‌گوید: ما در اکثر بازارهایی که در آنها فعالیت می‌‌‌کنیم، در حال حاضر کشش‌‌‌های بهتری را شاهد هستیم و این در نیمه اول سال ادامه داشته است، اگرچه شاهد استراتژی مصرف‌کنندگان کم‌‌‌درآمد در مورد بهینه‌‌‌سازی بودجه خود هستیم، اما می‌دانیم که اکثر مصرف‌کنندگان به برندهای متنوع ما وفادار باقی می‌مانند. قابل ذکر است که بگوییم استراتژی تیم‌های بازاریابی ما چیست و تیم‌های تجاری ما برای به حداقل رساندن کشش‌ها در این بازار چه کرده‌اند. این از جمله مواردی است که ما بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. در چند سال گذشته برندهای ما قوی‌‌‌تر شده‌اند. در حال حاضر ارزش درک شده محصولات ما بهتر از آن چیزی است که در گذشته بود، و بدیهی است که ما توانسته‌‌‌ایم قیمت‌های محصولات خود را افزایش دهیم و مصرف‌کنندگان پپسی هنوز هم برندهای ما را مانند گذشته خریداری می‌کنند.

به گفته وی اکنون می‌‌‌بینیم که مصرف‌کنندگان خود را به خوبی با بازار وفق داده‌اند. ما شاهد خرید مصرف‌کنندگان از فروشگاه‌های بیشتری نسبت به قبل هستیم. آنها به دنبال معاملات بهتر هستند و شروع به بهینه‌سازی شرایط خود در بازار کرده‌اند. آنها به سمت محصولاتی می‌روند که ارزش ملموس بهتری برای آنها داشته باشد و بیشتر در فروشگاه‌های دلاری یا به صورت انبوه در بازارها خرید می‌کنند. بنابراین هر بخش از مصرف‌کننده در حال انجام تنظیم خود با شرایط بازار است. به طور کلی، ما جریان را بسیار مثبت ارزیابی می‌کنیم.