در سال‌جاری، در مجموع شش‌میلیون و ۷۰۰هزار تن به ظرفیت فعلی سیمان افزوده می‌شود و به این ترتیب ظرفیت تولید سیمان از ۳۵میلیون تن فعلی به حدود ۴۲میلیون تن خواهد رسید. به گزارش خبرگزاری موج، محمدعمید متشرع، معاون مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن، با بیان این مطلب افزود: کارخانه‌های موجود سیمان در حال حاضر طبق برنامه تولید در چهار ماه امسال ۱۱‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تن سیمان تولید کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶/۵‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی در خصوص میزان کمبود سیمان با بیان اینکه مصرف سیمان در ماه‌های مختلف، متفاوت است و تنها در دوره پیک مصرف که از اوایل تابستان شروع و معمولا تا آبان ماه به طول می انجامد با کمبود مواجه هستیم، افزود: براساس آخرین برآوردهای صورت گرفته مصرف سیمان کشور ۳۶‌میلیون تن است که با احتساب ۳۵‌میلیون تن تولید، در حال حاضر یک‌میلیون تن کمبود سیمان وجود دارد.

متشرع در خصوص واردات سیمان نیز توضیح داد: براساس طرحی که از آبان ماه سال ۸۲ به اجرا گذاشته شد و کارخانه‌های سیمان را مجاز به واردات سیمان کرد، قرار بود ۵/۱‌میلیون تن سیمان وارد کشور شود که تاکنون یک‌میلیون و ۳۲۰‌هزار تن آن وارد شده و مابقی، خریداری شده که در حال حمل به کشور است و به نظر می‌سد تا یک ماه آینده کل میزان ذکر شده وارد شود.

وی در خصوص طرح‌های جدید سیمان برای سال‌جاری، افزود: این طرح‌ها شامل سیمان فیروزکوه، واحد جایگزین سیمان تهران و آسیاب سیمان لار است که مراحل تولید آزمایشی آنها آغاز شده و به زودی به صورت رسمی افتتاح خواهند شد. همچنین فاز نخست سیمان زنجان برای تولید کلینکر (ماده اولیه سیمان)، واحد سیمان فراز فیروزکوه و فاز نخست سیمان ساوه است که تا پایان سال جاری وارد مدار تولید خواهند شد و تعدادی از کارخانه‌های موجود نیز طرح بهینه‌سازی دارند که در مجموع کل ظرفیتی که در سال‌جاری به ظرفیت فعلی خواهد افزود، رقمی معادل شش‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تن است.

متشرع در مورد مجوزهای سیمانی که از محل حساب ذخیره ارزی تسهیلات دریافت کرده‌اند، به «معدن و توسعه» گفت: تاکنون برای احداث ۳۰کارخانه جدید سیمان، ۱۴طرح بهینه‌سازی و ۱۰طرح توسعه از محل حساب ذخیره ارزی گشایش اعتبار شده که عمدتا از حساب ذخیره ارزی و برخی نیز فاینانس است.

معاون مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن، اظهار کرد: کیفیت تولیدات کارخانه‌های سیمان موجود در حد استاندارد است و وزارت صنایع و معادن به طور جدی بر کیفیت تولید سیمان نظارت دارد، ضمن این که کارخانه‌های سیمان موظف هستند با جمع‌آوری یک نمونه از تولیدات روزانه خود و آزمایش آن، نتیجه را به این وزارتخانه ارسال کنند و نمونه‌ها را تا مدت شش ماه نزد خود نگهداری کنند تا چنانچه در هنگام مصرف مشکلی پیش آمد، نمونه‌های نگهداری شده مورد آزمایش مجدد قرار گیرند.