به این دو آمار متناقض توجه کنید: ۱ - مدیر کل دفتر نساجی، پوشاک و چرم وزارت صنایع و معادن روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ارزش صادرات سال قبل یعنی سال ۸۴ صنعت نساجی کشور را یک‌میلیارد و ۵۶‌میلیون دلار اعلام کرد.

۲ - سایت رسمی وزارت صنایع و معادن نیز در بخش آمارهای صنعتی جدولی از ارزش صادرات کالاهای صنعتی و معدنی در سال ۸۴ منتشر کرده که در این جدول ارزش صادرات نساجی و پوشاک در سال ۸۴‌ رقمی معادل ۲۹۵‌میلیون و ۹۹‌هزار و ۴۰۰‌دلار اعلام شده است.

علت اختلاف بیش از نیم‌میلیارد دلاری در ارزش صادرات محصولات نساجی و پوشاک چیست؟

آیا می‌دانیم کاربرد شناسایی و بیان آمارهای صنعتی چیست؟

در بسیاری از سازمان‌های دولتی و غیردولتی به استناد همین آمارها برای صنایع برنامه‌ریزی می‌شود و برای آنها برنامه راهبردی نوشته می‌شود.

حال اگر آمارها متناقض باشند، آیا برنامه‌ریزی‌هایی که پیرو این آمارها انجام می‌شود نیز از ارزش واقعی برخوردار خواهند بود؟

صاحبان صنعت نساجی طی چند سال گذشته توان صادرات مطلوب را نداشتند، همین مساله موجب شد یارانه صادراتی برای این صنعت در نظر گرفته شود. اگر واقعا صادرات منسوجات و پوشاک در سال گذشته یک‌میلیارد دلار بوده این نشان از قوت گرفتن صنعت نساجی است.

به راستی تعداد آمارهای متناقض چقدر است؟

وزارت صنایع و معادن ارزش صادرات نساجی را در سال ۸۴، دو رقم بسیار متفاوت از هم اعلام می‌کند. نساجان، صادر‌کنندگان، بازرگانان، تشکل‌های صنعتی مربوطه، سازمان توسعه تجارت و بالاخره کارشناس وزارت صنایع و معادن، به کدام آمار باید استناد کنند؟

فرید قدیری