175 روز فرصت برای تولید 6میلیون گوشی تلفن‌همراه

گروه صنعت و معدن- جامعه صنعتی و مصرفی کشورمان همچنان در انتظار تولید ملی گوشی تلفن‌همراه به سر می‌برد. بر اساس تفاهمنامه‌ای که مابین وزارت صنایع و معادن و سه شرکت داخلی فعال در زمینه تجهیزات مخابراتی، نهم خرداد ماه امسال امضا شد قرار است تا پایان سال ۶میلیون گوشی تلفن‌همراه در کشور تولید و به بازار عرضه شود. سهم هر کدام از سه شرکت مذکور از این حجم تولید ۲میلیون گوشی آن هم در سه مدل تعیین شده است.

اکنون این سوال مطرح است که با گذشت بیش از نیمی از سال و در شرایطی که هنوز قراردادی با شرکت‌های خارجی برای تولید ملی گوشی منعقد نشده و تلاش‌ها صرفا به مذاکرات با طرف‌های خارجی محدود شده آیا می‌توان امیدوار بود وعده وزیر صنایع و معادن بر طبق تفاهمنامه مورد اشاره محقق شود؟

این روزها اخبار در مورد تولید گوشی تلفن‌همراه بسیار متنوع وگاهی هم متناقض است.

بیست‌وچهارم اردیبهشت ماه امسال معاون اقتصادی وزیر صنایع که سرپرست امور تولیدی این وزارتخانه را هم بر عهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار ما از آغاز تولید گوشی تا یک ماه دیگر خبر داده بود. او گفته بود دو کارخانه سازنده گوشی تلفن‌همراه کمتر از یک ماه دیگر گوشی ایرانی وارد بازار می‌کنند.

این در حالی است که اکنون با گذشت بیش از یک ماه از آغاز تولید ملی گوشی خبری نشده است.

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز روز گذشته در مورد تلاش‌های یکی از شرکت‌های تحت پوشش این سازمان در زمینه تولید گوشی تلفن‌همراه گفت: مذاکرات این شرکت با یکی از برندهای معتبر گوشی تلفن‌همراه وارد فاز نهایی شده است.

بازار پر وسعت گوشی تلفن‌همراه همچنان در انتظار عرضه گوشی ملی به سر می‌برد. آیا تفاهمنامه وزیر صنایع با سه شرکت ایرانی در سال‌جاری اجرایی می‌شود؟