وعده افزایش قیمت آب و برق در حد منطقی

گروه سوخت و نیرو- وزیر نیرو با اعلام اینکه کاهش درآمد دولت از محل حامل‌های انرژی در قانون بودجه مصوب مجلس برای سال ۹۱ باعث تغییر برنامه‌های نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی شده است، گفت: افزایش قیمت آب و برق در حد منطقی خواهد بود.

مجید نامجو در ارتباط با آخرین برنامه‌های اجرایی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در بخش آب و برق گفت: در این زمینه مجلس نظری را داشت و با کاهش اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها و آن چیزی که مدنظر دولت بود، باید در این زمینه برنامه‌های جدیدتری تدوین و آماده اجرا شود. وزیر نیرو در گفت‌و‌گو با «مهر» اظهار کرد: هیات وزیران باید بر اساس قانونی که در اختیار خود دارند، یک مرور دیگری روی سناریوهای اولیه داشته باشد؛ چون منابعی که دولت می‌خواست از محل حامل‌های انرژی برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در اختیار بگیرد محدود شد؛ بنابراین باید بررسی‌های جدیدی در این زمینه انجام شود.

نامجو از برگزاری نشست‌هایی با حضور اعضای دولت در زمینه نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: برداشت من این است که قیمت آب و برق در حد منطقی و کمتر از تصور مردم افزایش پیدا کند. وی با بیان اینکه دولت به دنبال اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای سال‌جاری بوده است، تاکید کرد: انتظار ما این است که بتوانیم مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را طبق قانونی که مجلس تصویب کرده است، اجرایی کنیم. وزیر نیرو همچنین در گفت‌و‌گو با «فارس» در مورد پروژه‌های آبرسانی این وزارتخانه اعلام کرد: ۹۰۰ هزار میلیارد ریال پروژه آبرسانی داریم که کمک مجلس را برای تامین اعتبار می‌طلبد. نامجو افزود: بخشی از اعتبارات پروژه‌های آبرسانی باید از محل فروش اوراق مشارکت، مازاد درآمد‌های نفتی، فاینانس داخلی و خارجی، منابع داخلی و اعتبارات دولتی و ملی تامین شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۷۰۰ پروژه در کشور در دست اجرا است که ۳۰۰ پروژه در بخش آب، ۵۰ طرح آبرسانی و ۷۰ سد از جمله این پروژه‌ها است.

نامجو با بیان اینکه سالانه ۳۰تا ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبارات بخش آب کشور بوده که صرف تامین و توزیع آب در استان‌ها می‌شود، تاکید کرد: از نمایندگان مجلس درخواست دارم همانند سال گذشته از محل اعتبارات مازاد درآمدهای نفتی بخش آب وزارت نیرو را یاری کنند. وی افزود: از محل درآمدهای مازاد نفتی سال گذشته پنج هزار میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت‌های آبی به استان‌های کشور اختصاص یافت که با این اعتبار تحولی در آبرسانی روستایی در استان‌‌های کشور محقق شد.