به نقل از بلومبرگ، جینا رایموندو، وزیر بازرگانی آمریکا در کنار کاترین تای، نماینده تجاری این کشور در گردهمایی وزیران کشورهای شرکت‌کننده در چارچوب اقتصادی ایندو-پاسیفیک، این خبر را اعلام کرد.  ایالات متحده آمریکا این ابتکار را که به نام چارچوب اقتصادی ایندو-پاسیفیک (IPEF) شناخته می‌شود، به‌عنوان راهی برای مقابله با نفوذ رو به رشد چین و جبران گذشته برای تعیین قوانین تجارت منطقه‌‌‌ای آغاز کرد. کشورهای IPEF شامل کشورهایی مانند ژاپن، هند و کره‌جنوبی هستند که همگی جزو ۱۰اقتصاد بزرگ ملی جهان به شمار می‌روند. کشورهایی که در این چارچوب قرار دارند حدود ۳۸تریلیون دلار تولید اقتصادی دارند. این چارچوب اقتصادی مهم‌ترین تعامل اقتصادی آمریکا در منطقه از زمانی است که دونالد ترامپ از توافق «ترنس پاسیفیک» در ۲۰۱۷ خارج شد، اما همچنان مانند توافق تجارت آزاد سنتی، نسبت به کاهش تعرفه‌‌‌های تجاری که برخی از کشورها به دنبال آن هستند توافقی صورت نگرفته است.  براساس اعلام رایموندو، توافق‌نامه زنجیره تامین IPEF شامل ایجاد «شبکه پاسخگویی» برای ارائه ارتباطات اضطراری در زنجیره تامین و ایجاد هیات مشاور حقوق کار است. به گفته او، هدف زنجیره تامین این چارچوب جلوگیری از تنگناهایی مانند آنچه در دوران کووید-۱۹ رخ داد و همچنین جلوگیری از اخراج‌‌‌های آینده و توقف خطوط تولید و مونتاژ است. مراحل این زنجیره تامین شامل ایجاد شورایی برای هماهنگی در بخش‌‌‌های مختلف، آماده‌سازی عکس‌العمل‌‌‌های اضطراری و ایجاد هیات مشاوره حقوق کار برای رسیدگی به آموزش کارگران است.

به گفته رایموندو، هیچ بخشی در این توافق برگزیده نشده است، با این حال پیش‌بینی می‌شود که برای فناوری‌‌‌هایی مانند تراشه‌‌‌های کامپیوتری و سایر ورودی‌‌‌های حیاتی مفید باشد. زنجیره تامین یکی از چهار «محوری» است که این کشورها سال گذشته بحث را آغاز کردند. اقتصاد پاک که بر‌ گذار به انرژی تجدیدپذیر و مبارزه با تغییرات آب‌‌‌وهوایی تمرکز دارد، اقتصاد منصفانه که شامل مسائل مالیاتی و فساد است و تجارت، سه‌محور دیگر بحث‌‌‌های این گروه هستند. در حالی که توافق روی زنجیره‌‌‌های تامین نشان‌دهنده پیشرفت است، برخی از محورهای باقی‌مانده ممکن است سخت‌‌‌تر حل شوند؛ مانند تجارت که هند به دلیل نگرانی در مورد تعهدات زیست‌محیطی و کار در آن شرکت نمی‌‌‌کند.

رایموندو همچنین روز شنبه به‌تندی اقدام اخیر مقامات چینی مبنی بر ممنوعیت تراشه‌‌‌های شرکت میکرون تکنولوژی در برخی بخش‌‌‌های حیاتی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «ما آن را یک تهدید اقتصادی می‌بینیم. آن را تحمل نخواهیم کرد و فکر نمی‌‌‌کنیم موفقیت‌آمیز باشد.» آخرین تنش‌‌‌های فناوری میان دو قدرت جهان از یکشنبه گذشته آغاز شد؛ زمانی که اداره فضای سایبری چین به اپراتورهای زیرساخت‌‌‌های کلیدی نسبت به خرید تراشه‌‌‌های میکرون از آیداهو هشدار داد. این امر به دنبال ممنوعیت گسترده ایالات‌متحده در ماه اکتبر بر صادرات تراشه‌‌‌های سطح بالا و فناوری ساخت آنها به چین صورت گرفت. این اظهارات رایموندو پس از آن صورت گرفت که دوطرف هفته گذشته متعهد شدند در آینده ارتباطات را باز نگه دارند. رایموندو روز پنج‌شنبه با همتای خود وانگ‌ونتائو، در واشنگتن دیدار کرد. این دیدارها بخشی از تصمیم دولت جو بایدن برای بازگرداندن گفت‌وگوهای سطح بالا با پکن بود.