افزایش توامان ظرفیت تولید برق و مدیریت مصرف در دولت سیزدهم

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این زمینه افزود: براساس تازه‌‌‌ترین آمار، امروز تقریبا تمام روستاهای کشور برق‌‌‌دار شده‌‌‌اند و با درنظر گرفتن بالا رفتن سطح رفاه در آحاد جامعه، استفاده از وسایل برقی در روستاها نیز نسبت به گذشته ر‌‌‌ایج‌تر شده است. وی با اشاره به اینکه نیاز به مصرف برق در کشور در هفته‌‌‌های گذشته از مرز ۷۳‌هزار مگاوات گذشته است، اظهار کرد: ۴۰‌درصد این عدد در بخش خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عباسی با تاکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت نیروی انسانی متخصص در صنعت برق، تصریح کرد: در حوزه مهندسی برق کمبود نیروی انسانی وجود ندارد و لازم است از این ظرفیت استفاده شود. در همین راستا مطلوب است به شرکت‌های فناور و دانش‌‌‌بنیان در این زمینه توجه ویژه‌‌‌ای صورت گیرد.

نماینده مردم در خانه ملت بیان کرد: هم‌‌‌اکنون نیروگاه‌‌‌های کشور به دست متخصصان و مهندسان داخلی ساخته و احداث می‌شود و با مشارکت ایران در سایر کشورها نیروگاه طراحی و احداث می‌شود. همچنین سیستم‌های عیب‌‌‌‎یابی و رفع آن بعضا پیشرفته‌‌‌تر از کشورهای اطراف است. وی در ادامه به خاموشی‌‌‌های پی در پی در تابستان سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: عدم‌سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه برق و نیزعدم‌پرداخت طلب تولیدکنندگان برق موجب شده بود که نیروگاه‌‌‌های موجود کشور در تابستان سال ۱۴۰۰ با راندمان مناسبی فعال نباشند. بسیاری از نیروگاه‌‌‌ها مستهلک شده بودند و نیاز به تعمیرات اساسی داشتند و بعضا در پرداخت حقوق کارکنان با مشکل مواجه شده بودند. همه این عوامل سبب پایین آمدن راندمان نیروگاه‌‌‌های کشور در سال ۱۴۰۰ شده بود. عباسی یادآور شد: همه این شرایط در سال ۱۴۰۰ سبب خاموشی‌‌‌های پی در پی در بخش خانگی شد که با مختل شدن زندگی مردم به‌ویژه در مناطق گرمسیری همراه شد.

وی در ادامه به اقدامات وزارت نیرو از سال گذشته تاکنون اشاره و خاطرنشان کرد: طی این سال‌ها در عین افزایش حجم تولید برق در نیروگاه‌‌‌ها، میزان مصرف برق در بخش مصرف اعم از خانگی، صنعت، تجاری و... مدیریت شد. البته لازم است که اتلاف برق در شبکه کاهش و راندمان نیروگاه‌‌‌ها افزایش یابد و در کنار آن مردم به صرفه‌‌‌جویی بیشتر در مصرف برق دعوت شوند.