احمد امیرآبادی فراهانی در مخالفت با این ماده، با بیان اینکه این مساله موجب ظلم به خانواده‌‌‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی می‌شود، گفت: میزان الگوی مصرف مقدار بسیار کمی در وزارت نیرو تعیین می‌شود که خانوارهای عموما پرجمعیت تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی را با مشکل مواجه خواهد کرد و آنها از سقف الگوی مصرف عبور می‌کنند و آب‌بهای آنها پلکانی بالا خواهد رفت. جعفر قادری در موافقت با بند «الف» ماده ۳۹ یادآور شد: وقتی در کشور با مشکل کمبود آب مواجه هستیم چرا باید معافیت‌‌‌هایی در نظر بگیریم که بعضا از سقف الگوی مصرف تجاوز کند و برای آنها آب‌بهای رایگان در نظر بگیریم. داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، ضمن موافقت با این حکم، آن را کارشناسی در راستای عدالت دانست و گفت: این حکم موجب توزیع پایدار منابع آبی در کشور خواهد شد و در کمیسیون تلفیق روی آن کار کارشناسی شده است.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه، ضمن موافقت با بند «الف» ماده ۳۹ لایحه، تصریح کرد: وقتی ایرادی در صحن یک‌بار مطرح و به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود و روی آن کار کارشناسی صورت می‌گیرد، نمایندگان اعتماد کنند و به آن رأی مثبت دهند. چرا باید به مرکز فرهنگی‌ای که بالای الگوی مصرف، آب هدر می‌دهد یارانه و آب رایگان اختصاص دهیم؟ این معافیت‌ها تنها باید در صورت رعایت الگوی مصرف در نظر گرفته شود. براساس این گزارش، در ماده ۳۹ این لایحه آمده است:

الف- وزارت نیرو موظف است تعرفه مشترکان خانوارهای کشور را به گونه‌ای اصلاح کند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکان تا سقف الگوی مصرف خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور برابر صفر، مشترکان تا الگوی مصرف به صورت یارانه‌ای، مشترکان پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به صورت غیریارانه‌ای و براساس الگوی افزایش پلکانی (اَی‌بی‌تی) تعیین شود. الگوی مصرف آب خانوارهای مذکور براساس بعد خانوار (سرانه) محاسبه می‌شود.

۱. حق انشعاب و آب‌بهای مصارف تجاری و اداری حسب مورد مطابق آیین‌نامه اجرایی که به تصویب هیات‌وزیران می‌‌‌رسد، محاسبه می‌شود.

۲. معافیت یا تخفیف در تعرفه برای کاربری‌‌‌هایی که براساس قوانین، مشمول معافیت یا تخفیف هستند، صرفا در سقف الگوی مصرف یا ظرفیت قراردادی یا پروانه بهره‌‌‌برداری و کاربری تعیین می‌شود و محاسبه تعرفه مازاد بر مصرف مذکور براساس قوانین موضوعه جاری صورت می‌‌‌پذیرد.

۳. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات آب و فاضلاب موظفند نسبت به تامین و نصب ابزار اندازه‌‌‌گیری دارای استاندارد معتبر برای مشترکان جدید شهری و روستایی اقدام کنند. به شرکت‌های مزبور اجازه داده می‌شود نسبت به تعویض این ابزار برای مشترکان موجود (با اولویت پرمصرف) اقدام کنند، پرداخت هزینه نصب و تامین ابزارهای هوشمند برای مشترکان شهری بالاتر از الگوی مصرف برعهده مشترکان یا بهره‌‌‌برداران بوده و به صورت اقساطی مجاز است. منابع مالی هزینه‌‌‌های نصب و تامین ابزارهای اندازه‌‌‌گیری هوشمند برای مشترکان شهری و روستایی در حد الگوی مصرف و پایین‌تر در بودجه سنواتی لحاظ می‌شود.