گروه انرژی- وزرای عضو اوپک در خصوص افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت از سوی این سازمان دیدگاه‌های متفاوتی داشتند؛ به طوری که از یک سو ایران، عراق و ونزوئلا خواهان تثبیت سقف تولید بوده و از سوی دیگر عربستان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک خواستار افزایش سقف تولید نفت بوده است. به گزارش خبرنگار ما، پیش از این سرپرست جدید وزارت نفت ایران در حالی در موضع رسمی با افزایش تولید اوپک مخالفت کرده بود که وزارت نفت روز گذشته به انتشار این خبر از سوی رسانه‌ها واکنش نشان داد.

واکنش «نفت» به یک خبر

روابط عمومی وزارت نفت در پاسخ به خبر منتشر شده در خبرگزاری «مهر» به نقل از «محمد علی‌آبادی»، سرپرست وزارت نفت با عنوان «نیازی به افزایش تولید اوپک نیست» اعلام کرد:«نقش رسانه‌ها در انعکاس اخبار صحیح، موثق و مستدل نقشی ممتاز و بی‌بدیل است.»وزارت نفت افزود:«متاسفانه خبر نادرست مندرج در خبرگزاری «مهر» مستند به خبرگزاری «رویترز» و به نقل از آقای «علی آبادی» لزوم اهتمام بیشتر به جنبه‌های واقع‌بینانه و حقیقت‌یاب را در رسانه‌ها ضروری می‌سازد.

سرپرست: اوپک تصمیم می گیرد

بعد از این اطلاعیه، لحن «علی‌آبادی» در خصوص موضع ایران نسبت به سقف تولید اوپک ملایم‌تر شد؛ به طوری که وی قبل از اجلاس ۱۵۹ بر خلاف سایر مقامات نفتی ایران که با هر گونه افزایش تولید اوپک مخالفت کرده بودند، از اظهار نظر صریح در خصوص حفظ یا تغییر تولید نفت خودداری کرد. به گزارش «فارس» وی در گفت‌وگو با «داوجونز» در پاسخ به سوالی در مورد نظر وی در خصوص اینکه اعضای اوپک چه تصمیمی در مورد سقف تولید اتخاذ می‌کنند، گفت:«این تصمیم اوپک است.»

وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا فکر می‌کند نیاز به عرضه نفت بیشتر در بازار است، گفت:«ما این موضوع را بررسی می‌کنیم.»

وی در پاسخ به این پرسش که ایران چه قیمتی را عادلانه می‌داند، گفت:«این چیزی است که بازار و اوپک در مورد آن تصمیم می‌گیرند.» «علی آبادی» همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا انتظار دارد پارلمان ایران وی را به عنوان وزیر نفت مورد تایید قرار دهد، گفت:«بله.»

افت و خیز قیمت نفت

وی همچنین در مراسم سخنرانی یکصد و پنجاه و نهمین اجلاس اوپک روند تغییرات قیمت نفت از اجلاس قبلی این سازمان تاکنون را با افت و خیز زیاد توصیف کرد.

سرپرست وزارت نفت با بررسی تحولات بازار بین‌المللی نفت اظهار کرد:«از زمان نشست دسامبر (آذر-دی) که در «کیتو» اوکراین برگزار شد، قیمت نفت با افت و خیز زیاد و روند افزایشی مواجه بوده است.» وی افزود: «با وجود افزایش قیمت نفت در ماه‌های ابتدای سال ۲۰۱۱ اما روند صعودی قیمت نفت در اوایل ماه مارس برعکس شد و بیشترین کاهش قیمت نفت در طول یک هفته را تجربه کردیم. قیمت نفت برنت در این زمان ۱۷ دلار کاهش یافت. در عین حال اگر چه قیمت نفت از رکورد خود پایین‌تر آمده است، اما همچنان بالاتر از رقمی است که در زمان نشست کیتو شاهد آن بودیم.» وی افزود:«اما مساله را پیچیده تر از آن خواهیم دید، اگر به روند تغییر نرخ ارز و تورم نگاه کنیم. ارزش واقعی سبد نفتی اوپک از ابتدای سال فقط ۱۶ درصد افزایش داشته است؛ در صورتی که در ظاهر قیمت‌ها رشد ۲۴ درصدی داشته است.»وی در ادامه سرمای زودرس در زمستان و پیش‌بینی‌ها در خصوص تقاضا برای نفت و ورود سرمایه به بازار نفت را از عوامل رشد قیمت‌ها در آن زمان اعلام کرد و گفت:« بازار نفت همچنین تحت تاثیر تحولات سیاسی خاورمیانه و بحران اتمی ژاپن قرار داشته است.» رییس اوپک در ترسیم چشم‌انداز بازار نفت گفت:«عدم اطمینان شدیدی نسبت به وضعیت اقتصادی جهان و رشد آن وجود دارد؛ در حالی که کشورهای در حال توسعه به ویژه چین و هند محرکان اصلی رشد اقتصادی جهان هستند همچنان نگرانی‌هایی وجود دارد که از آن جمله بیکاری بالا، بحران بدهی‌های دولتی در کشورهای صنعتی و افزایش تورم در سطح جهان است. این‌ها فاکتورهایی هستند که می‌توانند بر هم تاثیر بگذارند و بر رشد اقتصادی جهان تاثیر بگذارند.» وی در ادامه بر عزم اوپک برای تامین تقاضای جهانی نفت تاکید کرد؛ اما گفت:«ایجاد ثبات در بازار نفت وظیفه همه طرف‌ها است هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان. ما همه از ثبات بازار نفت سود می‌بریم و باید آن را حفظ کنیم.» «علی‌آبادی» در پایان گفت:‌ «ما باید بحث زیادی در مورد چشم‌انداز بازار نفت طی ماه‌های آینده انجام دهیم و تصمیمی را بگیریم که لازم است.»

پیشنهاد کمیته ویژه

حال در شرایطی که روز گذشته کشورهای عضو اوپک نظرات متفاوتی در خصوص تغییر یا تثبیت سقف تولید اوپک داشتند که کمیته ویژه اوپک به وزرای نفت شرکت‏کننده در نشست وین توصیه کرد که سقف تولید نفت این سازمان را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند.به گزارش «فارس» به نقل از «رویترز»، توصیه این کمیته از این جهت اهمیت دارد که پیش از این برخی از مقامات ایران تاکید کرده بودند، هیچ نیازی به افزایش سقف تولید اوپک در نشست وین نخواهد بود. عربستان و سایر کشورهای عربی اوپک خواستار افزایش تولید نفت اوپک به میزان حداقل ۵/۱ میلیون بشکه در روز بودند.

وزارت نفت: مرجع خبر رسمی ما هستیم

گروه انرژی- به دنبال بازتاب بین‌المللی اولین اظهارنظر سرپرست وزارت نفت در خصوص مخالفت ایران با افزایش تولید نفت از سوی اوپک، به نقل از یک خبرگزاری داخلی به استناد به خبر یک خبرگزاری خارجی، وزارت نفت در توضیحی خواستار «فوریت نسبت به تکذیب خبر اقدام عاجل معمول گردد» شد.

وزارت نفت در پاسخ به خبر مندرج در صفحه ۱ و ۳ روزنامه دنیای اقتصاد مورخ ۱۸ خرداد ماه ۹۰ به نقل از «محمد علی آبادی»، سرپرست وزارت نفت با عنوان «اولین موضع رییس جدید اوپک» توضیحی را به روزنامه ارسال کرد که به شرح زیر است:«نقش رسانه‌ها در انعکاس اخبار صحیح، موثق و مستدل نقشی ممتاز و بی‌بدیل است. با وقوف به تجارب حرفه‌ای دست‌اندرکاران محترم روزنامه دنیای اقتصاد، امید فراوان به اطلاع‌رسانی صحیح و موثق به مردم شریف ایران اسلامی وجود دارد.

متاسفانه خبر نادرست مندرج در آن رسانه در روز چهارشنبه ۱۸/۳/۹۰ مستند به خبرگزاری مهر به نقل از جناب آقای مهندس علی‌آبادی (سرپرست محترم وزارت نفت) با عنوان «اولین موضع رییس جدید اوپک» لزوم اهتمام بیشتر به جنبه‌های واقع‌بینانه و حقیقت‌یاب را در آن رسانه ضروری می‌سازد. بدین وسیله با رد خبر مندرج در آن رسانه خواهشمند است به دلیل آثار وضعی مترتبه در محافل داخلی و خارجی به فوریت نسبت به تکذیب آن اقدام عاجل معمول گردد.

یادآوری می‌شود مرجع انتشار اخبار رسمی وزارت نفت، اداره کل روابط عمومی است و اخبار منتشره و مندرج از سوی سایر مراکز در این زمینه فاقد اعتبار و غیرقابل استناد است.