به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، مراسم افتتاحیه این رویداد با حضور وحید زارع فکری، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش؛ مهدی فرحی، قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی و علیرضا شاه‌میرزایی، معاون وزیر صمت در امور تجارت و خدمات، با حضور ۱۱۰شرکت، شامگاه سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه در مرکز نمایشگاه بین‌المللی کیش برگزار شد.

وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، سازمان غذا و دارو و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری حامیان اصلی این نمایشگاه هستند.

نیاز به تغییر رویکرد صنعت پخش به سمت نوآوری

در ابتدای مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی صنعت پخش ایران، سهراب کارگر، رئیس هیات‌مدیره انجمن ملی صنعت پخش ایران با اشاره به توانمندی‌‌‌های صنعت پخش در کشور اظهار کرد: روزانه ۵میلیون کالای تند مصرف (FMCG) در سراسر نقاط کشور توزیع می‌شود که نشان‌دهنده گستردگی و بزرگی این صنعت است.

وی افزود: اگرچه صنایع بزرگی در کشور فعال هستند و صنعت پخش یکی از بزرگ‌ترین صنایع کشور است؛ اما شاید نقش صنعت پخش در GDP بسیار پررنگ‌‌‌تر باشد.رئیس هیات‌مدیره انجمن ملی صنعت پخش ایران با اشاره به اهداف برگزاری این نمایشگاه و همایش اظهار کرد: این رویداد با دیدگاه توجه به نوآوری‌‌‌های صنعت پخش و شناسایی گلوگاه‌‌‌های آن برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در جریان برگزاری این نمایشگاه و همایش علاوه بر توجه ویژه به فروش دیجیتال شاهد حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه پخش هستیم که بسیار قابل‌توجه و ارزشمند است.

کارگر با تاکید بر لزوم ایجاد تغییر و نوآوری در حوزه صنعت پخش کشور گفت: در حاشیه برگزاری این همایش کارگاه‌‌‌هایی با محوریت تحول صنعت پخش در حوزه‌‌‌های مختلف برگزار خواهد شد.وی اصلی‌‌‌ترین مشکلات صنعت پخش را بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری، نبود نظام مدون، نبود متولی یکپارچه و... عنوان کرد و افزود: در این همایش موضوعات ذکرشده بررسی و به ارائه راهکارهای مناسب پرداخته خواهد شد.

وی با بیان اینکه تلاش می‌‌‌کنیم با دانش بتوانیم این صنعت را به جایگاه بهتری برسانیم، گفت: برای رشد و تعالی این صنعت باید حلقه‌‌‌های دولت، صنعت و دانشگاه را به یکدیگر نزدیک کنیم؛ چرا که این سه ضلع می‌‌‌توانند گلوگاه‌‌‌ها را شناسایی و صنعت پخش را به جایگاه بهتری برسانند.

مسوولان دولتی حاضر در مراسم افتتاحیه نیز برگزاری این نمایشگاه را در راستای ارتقای صنعت پخش و توسعه سهم آن در درآمد ناخالص داخلی کشور با استفاده از فرصت‌‌‌های هم‌افزایی پیش‌آمده، مغتنم دانسته و از آن به عنوان فرصتی در راستای رشد این صنعت، یاد کردند.

۲۰ نشست تخصصی در این رویداد برگزار می‌شود

براساس این گزارش، شرح خدمات شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی، دارویی و بهداشتی، شرکت‌های پخش، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سازمان‌های دولتی، اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی، شرکت‌ها و سازمان‌های تولیدی پیشگام در توزیع، اصناف، فروش و تجارت الکترونیک، بانک‌های اطلاعاتی، تجهیزات سیار و شبکه، خودروسازان (کامیون و کامیونت و وانت)، موتورسازان، اتاق‌سازان و یخچال‌سازان در این نمایشگاه ارائه می‌شود.

همچنین شرکت‌های بیمه، اتوماسیون، مالی، حسابداری، قفسه‌بندی و انبارداری، واحدهای پایانه‌های فروش (POS)، بانک‌ها و موسسات مالی، شرکت‌های ترانزیت، حمل‌ونقل، ترخیص کالا و انبارداری گروه‌هایی هستند که در ششمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی صنعت پخش ایران حضور فعال دارند.

برگزاری ۲۰نشست تخصصی و همایش جانبی با موضوعاتی نظیر بررسی وضعیت شرکت‌های دارویی در سال ۱۴۰۳ و چشم‌انداز ۵سال آتی، ارتباط سامانه‌های دولت و سامانه جامع تجارت، سامانه جامع انبارها (TTAC)، ضوابط و استانداردهای ATP، تاثیر فناوری‌های نوظهور بر افزایش بهره‌وری در صنعت پخش و لجستیک، روایتی متفاوت ازTSProad ، روایتی متفاوت از دل FedEx، معرفی طرح کسب نو بانک تجارت، هوشمندسازی در فرآیند توزیع و پخش و تحول دیجیتال در صنعت پخش در عصر هوش مصنوعی، برنامه‌های جانبی این رویداد بین‌المللی است.

در این نمایشگاه ۵۰نفر از استادان دست‌اندرکار و مسوولان بخش‌های خصوصی و دولتی، سخنرانان و ارائه‌کنندگان این نشست‌های تخصصی هستند.

این رویداد به همت انجمن ملی صنعت پخش ایران و با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش، شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش و شرکت بهاران تدبیر کیش تا ۲۰اردیبهشت در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های بین‌المللی برگزار می‌شود.