گروه انرژی - «تجهیزات «هالیبرتون» به فاز ۱۰ رسید.» روزهای پایانی سال ۸۷ بود که طرح توسعه فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی با حضور رییس‌جمهوری و وزیر وقت نفت به طور رسمی به بهره‌برداری رسید، اما از بخش دریایی این دو فاز به دلیلی که نبود تجهیزات سرچاهی و درون چاهی عنوان شد، گازی تولید نشد. امتناع دو ساله

حالا از آن زمان دو سال گذشته و مقامات مسوول در این دو فاز می‌گوید: «تولید گاز شروع شده است.» آنها همچنین تاکید می‌کنند: «مشکل تجهیزات سرچاهی هم حل شده است.»به گزارش خبرنگار ما، به دنبال امتناع شرکت «کیش اورینتال» وابسته به شرکت «هالیبرتون» در آمریکا به تحویل تجهیزات سرچاهی سفارش داده شده از سوی ایران، برای بخش دریایی فازهای ۹ و ۱۰، مقامات مسوول در «نفت» تصمیم گرفتند که تولید این تجهیزات را در داخل بومی کنند.مقامات مسوول در «نفت» همچنین به دلیل توقف تجهیزات سرچاهی و درون چاهی از سوی آمریکا، موضوع را به دادگاه بین‌المللی اعلام و ادعای خسارت کردند.اقدامی که روند آن دو سال طول کشید. حالا جدیدترین خبرها حاکی از این است که نه تنها امکان تولید تجهیزات سرچاهی و درون چاهی در داخل کشور فراهم شده، بلکه تجهیزات توقیفی نیز سر چاه‌های فاز ۱۰ نصب شده است.

گاز فاز ۹ و ۱۰ رسید

در این بین، مجری طرح توسعه فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی در تشریح آخرین وضعیت تولید گاز از این دو فاز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «هم اکنون ۶ حلقه چاه فاز ۱۰ میدان گازی پارس جنوبی وارد مدار تولید شده است.»«اسماعیل گله داری» با بیان اینکه هر کدام از فازها دارای ۱۲ حلقه چاه هستند، افزود: «۶ حلقه چاه دیگر فاز ۱۰ تا پایان شهریور ماه امسال نصب می‌شود.»مجری فازهای ۹ و ۱۰ میدان گازی پارس جنوبی با بیان اینکه از هر حلقه چاه به طور متوسط ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز دریافت می‌شود، گفت: «در حال حاضر میزان تولید گاز فاز ۱۰ معادل ۱۷ میلیون مترمکعب در روز است.» «گله‌داری» در مورد وضعیت تولید گاز در فاز ۹ پارس جنوبی نیز گفت: «هم‌ اکنون ۷ حلقه چاه از فاز ۹ وارد مدار تولید شده است.»

وی در پاسخ به این سوال که مابقی چاه‌های این فاز چه زمانی به مدار تولید می‌رسد، گفت: «بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پنج حلقه باقیمانده تا قبل از آغاز فصل سرما به تولید می‌رسند.» مجری فازهای ۹ و ۱۰ میدان گازی پارس جنوبی ادامه داد: «در حال حاضر میزان تولید گاز از فاز ۹ معادل ۱۸ میلیون مترمکعب در روز است.»

فاصله ۱۵ میلیون مترمکعبی

«گله داری» با بیان اینکه در مجموع ۳۵ میلیون مترمکعب گاز از این فازها تولید می‌شود، گفت: «مطابق با برنامه ریزی اولیه میزان تولید از این دو فاز پارس‌جنوبی باید به ۵۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.»

استفاده از توان داخلی

وی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین عامل در تاخیر برداشت گاز از این دو فاز نبود تجهیزات سرچاهی است، در مورد نحوه تامین این تجهیزات گفت: «تجهیزات سرچاهی برای فازهای جدید پارس جنوبی از سوی شرکت‌های داخلی تامین می‌شود.» «گله‌داری» افزود: «برای تامین تجهیزات فاز ۹ پارس جنوبی نیز از تولیدکنندگان داخلی استفاده شده است.»

تجهیزات خارجی در فاز ۱۰

وی ادامه داد: «اما در تامین تجهیزات سرچاهی فاز ۱۰ از سفارشات قبلی استفاده شده است.»

«گله داری» در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسید پیش از این ایران این تجهیزات را به شرکت «هالیبرتون» آمریکا سفارش داده بود، آیا این سفارشات مربوط به همین شرکت می‌شود؟ گفت: «بله. تجهیزات فاز ۱۰ مربوط به همین سفارشات است.»به گزارش خبرنگار ما، «کامپلیشن» رشته تکمیلی درون‌چاهی است که در واقع مرتبط‌ کننده چاه مورد بهره‌برداری و بخش بالادستی سطح‌الارض را برقرار می‌کند. از این تجهیزات بیشتر در چاه‌هایی که از آنها گاز یا نفت ترش و شیرین استحصال می‌شود، استفاده می‌شود.

در این بین یکی از دلایلی که بهره‌برداری کامل از پروژه فازهای ۹ و ۱۰

پارس‌جنوبی را با تأخیر مواجه کرد، بروز مشکلاتی برای تهیه «کامپلیشن»‌های مورد نیاز بود. پیش از این قرار بود این تجهیزات از شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی همچون شرکت نفتی آمریکایی «هالیبرتون»، شرکت آمریکایی خدمات میادین نفتی «بیکر هیوز»، شرکت «ودرفورد» تهیه شود، اما با افزایش محدودیت‌های بین‌المللی علیه ایران شرکت‌های مزبور به تعهدات خود عمل نکرده و از تحویل این تجهیزات در زمان مقرر خودداری کردند. حالا مقامات نفت می‌گویند: «تجهیزات رسید.»