افزایش بازده 12 نیروگاه در انتظار منابع مالی

گروه انرژی- مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت پیمانکاری در صنعت برق که حدود ۱۶۰۰میلیارد تومان طلب قطعی از وزارت نیرو (شرکت توانیر) دارد، می‌گوید که طلب پیمانکاران صنعت برق به تدریج پرداخت می‌شود. «عباس علی آبادی» مدیرعامل گروه مپنا روز گذشته در یک کنفرانس خبری که به منظور برگزاری سومین کنفرانس صنعت نیروگاه‌های حراراتی برگزار شد، مورد پرسش‌های خبرنگاران درخصوص توافق دوجانبه با وزارت نیرو قرار گرفت. وی درباره مبلغ طلب این شرکت از وزارت گفت: «شرکت‌های پیمانکاری به دلیل اینکه صنعت ساز هستند و پروژه اجرا می‌کنند، همیشه از کارفرمایان طلب دارند و وجود طلب از کارفرما، یک موضوع طبیعی است، اما گاه این دیون از سر رسید خود می‌گذرد و حالت غیر‌طبیعی پیدا کرده که توان اقتصادی پیمانکار را تضعیف می‌کند. آنچه که تاکنون جنبه غیر‌طبیعی پیدا کرده است، حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی تایید شده از وزارت نیرو است. جدای از این، حدود هزار میلیارد تومان بابت فروش برق است که تسویه نشده است. همچنین حدود ۶۰۰ میلیارد تومان طلب از وزارت نیرو نیز در حال رسیدگی از سوی ذی‌حسابان است. این مبالغ، جدای از طلب ما از سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت نفت، راه‌آهن و مترو ایران است که مبالغی از آن هنوز جنبه غیر‌منطقی پیدا نکرده است.

«علی آبادی» در ادامه در خصوص توافق هفته جاری با وزارت نیرو برای بخشی از دیون به شیوه برگزاری مزایده برای انتقال دارایی تصریح کرد: «ما علاقه‌ای به دریافت اموال و دارایی، برای تادیه بدهی دولت نداریم، چون که پرداخت نقدی، نیاز روز شرکت و هزینه‌های عملیاتی و غیر‌عملیاتی ما را برطرف می‌کند.»

«علی آبادی» در پاسخ به این سوال که آیا قرار است که بخشی از طلب شما به صورت نقد پرداخت شود؟ گفت: «البته همین طور است. چون پول نقد نیازما را رفع می‌کند، تا اندازه ای امید ما به کمک با گشایش اعتبار و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است، چون واگذاری اموال نمی تواند مشکل حال و روز ما را حل کند.»

مدیر عامل و رییس هیات‌مدیره مپنا تصریح کرد: «اگر بانک‌های ایرانی کنار ما باشند، صنعتگران ما می‌توانند تکنولوژی صنعت برق را بهتر صادرکند.»

وی ادامه داد: «مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران وظیفه و رسالت خود را انجام طرح‌های ملی صنعت برق می‌داند، اما در شرایطی که شرکت به این منابع برای اجرای پروژه‌های نیاز داشت، من در مجمع عمومی سالانه شرکت مورد انتقاد قرار گرفتم که چرا حاضر به اجرای پروژه بدون وصول دیون شدم، اما اگر این کار را نمی‌کردیم، سال گذشته، چراغ‌ها خاموش می‌شد.»

وی ادامه داد: «ما در سال گذشته بالاترین رکورد مپنا را در ارتباط با سنکرون شدن نیروگاه داشتیم، به طوری که ۴۲۰۰ مگاوات از نیروگاه‌های حرارتی را سنکرون شد.»

رییس هیات‌مدیره مپنا در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه امیدوار به گسترش نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در کشور هستیم، گفت: «حداقل ۱۲ نیروگاه بخاری پرمصرف آماده به تبدیل به نیروگاه سیکل ترکیبی است، اما به دلیل نبود منابع مالی، این مهم معلق است.»