گروه صنعت و معدن - هیاتی متشکل از ۳۰ تن از تجار و صنعتگران بخش خصوصی و اعضای اتاق‌های بازرگانی و صنعت چین در دیدار با مسوولان ایدرو در مورد نحوه شکل‌دهی همکاری‌های دوجانبه در مسائل مورد علاقه طرفین در تهران گفت‌و‌گو کردند.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی ایدرو، این هیات به ریاست «بی‌شان سونگ»، معاون دبیرکل کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین و معاون رییس اتاق کل بازرگانی و صنایع این کشور وارد ایران شده است. در این جلسه مجید هدایت، رییس هیات عامل ایدرو با تاکید بر وجود زمینه‌های متعدد سرمایه‌گذاری مشترک، انتقال و تبادل فناوری بین شرکت‌های چینی با بخش خصوصی کشورمان اظهار کرد: از جمله این زمینه‌ها وجود دانش فنی مایع سازی گاز GTL در ایران است. به طوری که تنها دو شرکت شل و ساسول دارای این فناوری هستند و شرکت ایرانی سومین شرکتی است که به این فناوری دست پیدا کرده و می‌تواند با همکاری سرمایه‌گذاران چینی، این فناوری را توسعه دهد.

هدایت از برنامه ایدرو برای احداث ۱۰۰ پالایشگاه GTL در کشور خبر داد و افزود: مجموع سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای ایجاد این واحدها ۵۰ میلیارد دلار است که شرکت‌های چینی می‌توانند نیمی از این سرمایه‌گذاری را با ارائه ماشین‌آلات مورد نیاز تامین کرده و ظرف دو سال از محل فروش محصولات پالایشگاه‌های مذکور، سرمایه و سود خود را برداشت کنند.

در این نشست «سونگ» نیز با بیان اینکه بیشتر سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران تاکنون توسط بخش دولتی صورت گرفته، اظهار داشت: هیات فعلی برای افزایش سرمایه‌گذاری و همکاری‌های بخش خصوصی چین با بخش خصوصی ایران به این کشور سفر کرده است. سونگ از رشد سرمایه‌گذاری در چین ظرف سال‌های اخیر خبر داد و گفت: از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۱۰ بیش از ۱۲ هزار میلیارد دلار در چین سرمایه‌گذاری صورت گرفته و سهم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این سال از ۳۷ درصد به ۵۳ درصد رسیده است. وی تصریح کرد: اشتغال ایجادشده توسط بخش خصوصی چین از ۱۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۰۵ به ۱۶۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۰ رسیده است.