زیان‌های اروپا از تحریم نفت ایران

عکس: شانا

گروه سوخت و نیرو- نایب رییس اتاق بازرگانی ایران بر این باور است که در حال حاضر تحریم نفتی ایران عملی نیست، چرا که تحریم نفتی ایران قیمت جهانی نفت را افزایش می‌دهد و برای برخی کشورهای اروپایی مثل ایتالیا، اسپانیا و یونان که مشکلات داخلی دارند کار را سخت‌تر می‌کند. پدرام سلطانی در گفت‌وگو با «فارس» در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است تحریم نفتی ایران باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت شود، گفت: اگر بخواهیم انتزاعی نگاه کنیم ۲/۲ میلیون بشکه نفت ایران را برخی تولیدکنندگان حاشیه خلیج‌فارس می‌توانند تامین کنند همان‌طور که نفت لیبی را تامین کردند و اتفاق خاصی در بازار نیفتاد، اما باید توجه داشته باشیم که بازار نفت براساس عرضه و تقاضا دستخوش تغییر قیمت نمی‌شود، بلکه پیش‌بینی‌های سوداگرانه و شاخص‌هایی نظیر نرخ رشد پایین آمریکا، افزایش بیکاری در غرب، همچنین بحران‌های مالی غرب بر قیمت نفت تاثیرگذار هستند، حتی در زمانی که قیمت نفت تا ۱۴۷ دلار هم رسیده بود تولیدکنندگان اعلام کرده بودند کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

سلطانی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که معامله کاغذی نفت ۴ برابر معامله واقعی است و اگر بخواهند نفت ایران را تحریم کنند و حتی اگر عربستان بخواهد این کمبود را جبران کند هم احساس نگرانی در بورس‌های جهان قیمت را بالا می‌برد.

عضو هیات‌رییسه اتاق ایران گفت: پالایشگاه‌های دنیا برای هر گونه نفتی ساخته نشده‌اند که اگر نفت ایران نبود، نفت کشور دیگری را بخرند، بلکه برخی از پالایشگاه‌ها در سطح دنیا فقط برای نفت ایران تنظیم شده‌‌اند.

این کارشناس نفتی با تاکید بر اینکه تحریم نفت ایران در حال حاضر عملیاتی نیست، اما ما باید برای چند ماه آینده برنامه مدون و مناسب داشته باشیم، اظهار کرد: یکی از دلایل اینکه تحریم نفت ایران در اتحادیه اروپا به نتیجه نرسید این بود که برخی کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا، اسپانیا و یونان که مشتری‌های ثابت نفت ایران هستند با بحران‌های داخلی مواجهند و اگر بخواهند فروشنده خوبی مثل ایران را از دست بدهند مشکلات آنها بیشتر می‌شود و حتی ممکن است به تغییراتی جدی در نظام سیاسی و اقتصادی آنها منجر شود.

سلطانی گفت: با تمام این دلایلی که ذکر شد اما نباید به موضوع تحریم نگاه یک طرفه داشته باشیم و بگوییم آنها هیچ کاری نمی‌توانند بکنند، چرا که در اقتصاد و سیاست همواره دو کفه هزینه و منافع وجود داشته است و کشورها سعی می‌کنند که توازن بین این دو کفه را ایجاد کنند.

وی افزود: در شرایط فعلی چین و روسیه بیشترین حمایت را از ایران می‌کنند و این موضوع بر می‌گردد به اینکه اینها بیشتر دنبال منافع خودشان هستند لذا لازم است دولتمردان ما در این مسائل هوشمندانه عمل کنند و برنامه‌ریزی مناسبی در دیپلماسی انرژی ایران برای سه، چهار ماه آینده داشته باشند، چرا که روسیه به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده نفت ممکن است تغییر مسیر دهد یا چین ممکن است به سمت عربستان سوق پیدا کند.

سلطانی ادامه داد: البته همه اینها حدس و گمان است، اما ما باید هوشمندی لازم را داشته باشیم و همان‌طور که امروز این تحریم‌ها تاثیرگذار نیست طوری فضا را مدیریت کنیم که در چند ماه آینده هم تحریم نظام سلطه علیه ایران بی‌‌تاثیر باشد.

ارائه طرح «ترمیم آثار تحریم» به وزارت نفت

دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی نیز با اشاره به خودکفایی ۷۵ درصدی در ساخت تجهیزات نفتی گفت: امکان تامین تمام نیاز صنایع کشور به تجهیزات به ویژه در طرح‌های نفتی فراهم است.

محمدرضا پویش‌من با اشاره به تهیه طرحی با عنوان «ترمیم آثار تحریم» توسط انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی گفت: این طرح پس از تصویب در هیات‌مدیره انجمن، به وزارت نفت ارائه خواهد شد تا با تغییر در نگرش‌ها امکان استفاده از همه توانمندی‌های داخل کشور فراهم شود.

وی توضیح داد: در این طرح عنوان شده که امکان تامین نیاز طرح‌های صنعتی و نفتی کشور از طریق تولیدات داخل فراهم است و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.

دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی تاکید کرد: با مدیریت صحیح می‌توان از همه پتانسیل ساخت داخل استفاده کرد و مشکلی در طراحی، ساخت و راه‌اندازی تجهیزات صنعتی به ویژه در میادین نفتی نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: در این طرح بر سه اصل قیمت سخاوتمندانه، زمان منصفانه و کیفیت شرافتمندانه تاکید شده که با توجه به این اصول هیچ مشکلی در تامین تجهیزات صنعتی مورد نیاز کشور نخواهیم داشت.

دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی با اشاره به برخی اقدامات جهت تسریع در فعالیت میادین نفتی مشترک اظهار کرد: اقدامات وزیر نفت در این جهت و حرکت به سمت استفاده از منابع مالی داخلی، به نفع تولید‌کنندگان کشور است.

وی افزود: در جلسه‌ای با وزیر نفت مطرح کردیم که برای ترغیب بیشتر مردم به خرید اوراق مشارکت طرح‌های نفتی بهتر است سود این اوراق از ۱۷ درصد به ۲۲ درصد افزایش یابد تا پول‌‌های سرگردان از بازار طلا و ارز به سمت این پروژه‌ها هدایت شود.

به اعتقاد پویش‌من، در صورت افزایش سود اوراق مشارکت ۵۰۰ میلیارد تومانی صنعت نفت، مردم استقبال بیشتری از خرید این اوراق خواهند داشت.