219 واحد صنعتی در خطر تعطیلی

عکس:نگار متین‌نیا

فخرالدین مولایی خبر داد: افزایش ۵ برابر بودجه شهرک‌های صنعتی

گروه صنعت و معدن- هرچند مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از تعطیلی ۸۷ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها خبر می‌دهد، اما آمار اعلام شده از سوی برخی کارشناسان حکایت از تعطیلی بیش از ۱۸۰ واحد تولیدی دارد. به گفته برخی کارشناسان اجرای طرح مذکور به تعطیلی و افت تولید بسیاری از واحد‌های تولیدی در شهرک‌های صنعتی منجر شده به طوری که برخی از سوله‌های راه‌اندازی شده در این شهرک‌ها هم‌اکنون به حال خود رها شده‌اند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که فخراله مولایی اثر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بر شهرک‌های صنعتی را «اندک» ارزیابی می‌کند.

وی معتقد است در ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ۱۲۷ واحد با اشتغال دو هزار و ۳۴۰ نفر تعطیل شدند که با پیگیری‌های شرکت‌های استانی ۴۰ واحد با اشتغال ۹۳۷ نفر مجددا راه‌اندازی شد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در نشستی با خبرنگاران با بیان این مطلب عنوان کرد: هم اکنون ۸۷ واحد صنعتی در شهرک‌ها با اشتغال یک هزار و ۴۰۳ واحد صنعتی به حالت راکد درآمده و تعداد ۲۱۹ واحد در شرف تعطیلی قرار دارند. همچنین ۸۹۰ واحد نیز با کاهش حجم تولید در شهرک‌های صنعتی روبه‌رو شده‌اند.

آمار اعلام شده از سوی مولایی بیانگر آن است که تولید در شهرک‌های صنعتی با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها چندان در شرایط مناسبی قرار ندارد با این حال مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از تایید این امر خودداری می‌کند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در بخش دیگری از اظهارات خود به بیکاری چهار هزار و ۱۰۸ نفر در حوزه صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اشاره کرده و در این خصوص می‌گوید: معاونت صنایع کوچک سازمان، در حال پیگیری این موضوع برای رفع مشکلات ایجاد شده است.

به گفته وی؛ نباید تمام تعطیلی واحد‌ها و بیکار شدن افراد در شهرک‌های صنعتی را منوط به موضوع اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرد، چرا که بخشی از این مشکلات ناشی از کاهش سرمایه در گردش واحدهای صنعتی است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی همچنین در خصوص اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و آمادگی واحدهای صنعتی برای ورود به این فاز، تصریح کرد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت کمیته حمایت از تولید با تشدید فعالیت‌های خود، به دنبال اختصاص یک ردیف اعتباری خاص برای حمایت از واحدهای صنعتی است ما نیز معتقدیم که یارانه‌ها باید به صورتی ساماندهی شوند که صنایع آسیب کمتری ببینند.

افزایش دو هزار میلیاردی بودجه

مشکلات به وجود آمده در شهرک‌های صنعتی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها موجب شد تا مسوولان این شهرک‌ها به فکر افزایش ردیف بودجه سال ۹۱ افتند به طوری که مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در بخش دیگری از اظهارات خود، مهم‌ترین رویکرد و هدف این سازمان را افزایش بودجه سالانه این حوزه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بودجه این سازمان حدود ۴۳۰ میلیارد تومان است که این میزان بودجه برای یک فروشگاه یا سوپرمارکت پیشرفته رقم مناسبی است نه برای یک سازمان صنعتی.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال افزایش بودجه سال ۹۱ این سازمان هستیم، تصریح کرد: با ارقام بودجه‌ای کنونی نمی‌توان طرح‌های ۳۱ استان را به طور مناسب پوشش داد. در این خصوص به دنبال آن هستیم که بودجه سال ۹۱ سازمان را به بیش از دو هزار میلیارد تومان برسانیم که با این شرایط بودجه سازمان صنایع کوچک برای سال آینده ۵ برابر خواهد شد.

به گفته مولایی، یک ردیف بودجه‌ای جدید برای توسعه خوشه‌های صنعتی نیز در نظر گرفته شده است. وی مهم‌ترین برنامه‌های آتی این سازمان را توسعه و تکمیل شهرک‌ها و نواحی صنعتی، توجه به حمایت از صنایع کوچک، تدوین دستورالعمل آیین‌نامه واگذاری شهرک‌ها، توسعه خدمات نرم‌افزاری و همچنین توسعه خوشه‌های صنعتی عنوان کرد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به بیان عملکرد و برنامه‌های این سازمان اشاره کرد و افزود: مصوبات مربوط به شهرک‌های صنعتی در دور اول و دوم سفرهای هیات دولت به صورت کامل و ۱۰۰ درصد اجرایی و محقق شده است. مصوبات دور سوم هیات دولت در این زمینه نیز تاکنون ۸۵ درصد اجرایی شده است.

به گفته وی، این سازمان در خصوص ایجاد زیرساخت‌ها و برنامه‌های زیرسازی شهرک‌های صنعتی در سراسر کشور، حدود ۹۲ درصد موفق عمل کرده است. مولایی با اشاره به اینکه هم اکنون تعداد ۸۹۴ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در کشور داریم، مطرح کرد: از این تعداد حدود ۶۶۴ شهرک و ناحیه به بهره برداری رسیده، تعداد ۵۶ هزار و ۴۱۴ واحد از مرحله عقد قرار داد عبور کرده و همچنین ۲۷ هزار و ۱۵۲ واحد نیز به بهره‌برداری رسیده و در حال فعالیت است.

مولایی تصریح کرد: در حال حاضر ۹۲ درصد شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فراهم است و تاکنون ۲۷ هزار و ۱۵۲ واحد با سرمایه‌گذاری ۲۲ هزار و ۷۲۹ میلیارد تومان در شهرک‌ها به بهره‌برداری رسیده‌اند که اشتغالزایی این واحد‌ها ۵۷۰ هزار و ۹۶۹ نفر بوده است.

زمین‌خواری در شهرک‌های صنعتی را تکذیب می‌کنم

رسیدن زمین خوارها به شهرک‌های صنعتی و بروز تخلفات در برخی از شهرستان‌ها از جمله دیگر مواردی بود که در این نشست خبری مطرح شد، اگرچه مولایی تخلفاتی از این دسته در شهرک‌های صنعتی را رد کرد. با این حال چندی پیش شهردار اصفهان که در رده کلان شهرهای کشور قرار دارد خبر از زمین خواری در این شهر داد. به گفته سقاییان‌نژاد، باندهایی که به قدرت و ثروت متصل هستند در وسعت‌های بسیار قابل توجه،اقدام به خرید زمین کرده‌اند و تخلف‌های بزرگی در این رابطه صورت گرفته است. وی همچنین خواهان رسیدگی ارگان‌های نظارتی برای برخورد با پدیده زمین‌خواری و جلوگیری از ترویج این خلاف کاری شده بود.

مولایی در این خصوص گفت: سوله‌ها و زمین‌های‌‌ رها شده در شهرک‌های صنعتی وجود دارد، اما نباید آن را به منزله زمین خواری تلقی کرد. وی افزود: از روسای شهرک‌های صنعتی خواسته‌ام تا زمین‌ها را از افرادی که اهلیت ندارند پس بگیرند که این کار آغاز شده است و به زودی تعدادی از زمین‌ها پس گرفته و به صنعتگران واقعی ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سازمان صنایع کوچک موضوع زمین‌خواری مردود است و چنین کاری صورت نگرفته‌است، گفت: قانون سازمان صنایع کوچک به قدری محکم است که کسی نمی‌تواند از این قانون فرار کند و زمین‌خواری باب شود.

وی ادامه داد: اینکه آیا در گذشته استرداد زمین صورت گرفته این طور نبوده است و ما نیز به افراد متخلف زمان داده‌ایم تا اگر بعد از یک سال نتوانستند واحد صنعتی در آن زمین احداث کنند زمین را از آنها پس بگیریم. مولایی افزود: عده‌ای ممکن است قصد سوء استفاده داشته باشند و به آنها نیز مهلت می‌دهیم و اگر کسی زمینی را به قصدی غیر از انجام تولید از سازمان صنایع کوچک گرفته باشد در هر زمانی با آن برخورد شده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در خصوص وضعیت واحدهای نیمه تمام صنعتی نیز گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ هزار واحد نیمه تمام در شهرک‌های صنعتی وجود دارد که هر یک از این واحد‌ها در مراحل مختلفی قرار دارند. برخی در مرحله نصب ماشین‌آلات، ایجاد سوله و برخی نیز در شرف دریافت زمین هستند.

تدوین لایحه حمایت از صنایع کوچک

معاون وزیر صنعت در ادامه از ارائه لایحه حمایت و پشتیبانی صنایع کوچک به وزیر صنعت خبر داد و گفت: برای اجرایی شدن این لایحه یک ردیف اعتباری خاص به ادغام صنوف و سازمان صنایع کوچک اختصاص خواهد یافت.

وی ارائه کمک‌های فنی و اعتباری به واحد‌های صنعتی، کمک‌های بازسازی و نوسازی واحد‌های تولیدی و تقویت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک را از دیگر برنامه‌های سازمان صنایع کوچک برای حمایت از تولید‌کنندگان عنوان کرد.