گروه سوخت و نیرو- در سال جاری باید حدود ۱۶ میلیارد دلار در طرح توسعه میادین مشترک و فازهای مختلف پارس جنوبی هزینه می‌شد، اما طی ۹ ماهه نخست امسال حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه جذب شده است، از سوی دیگر در حالی که افزایش یک درصدی سود اوراق مشارکت هم نتوانست منابع سرگردان را به سمت سرمایه‌گذاری در این بخش سوق دهد، معاون وزیر نفت خواستار افزایش جذابیت اوراق مشارکت نفت و گاز شده و می‌گوید: مردم از اوراق مشارکت نفتی سود بیشتری انتظار دارند. احمد قلعه بانی درباره آخرین وضعیت تامین منابع مالی طرح‌های اولویت دار نفت و گاز کشور از محل انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی، گفت: یکی از راهکارهای تامین منابع مالی طرح های نفت و گاز کشور و به ویژه در توسعه فازهای پارس جنوبی انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت در گفت‌وگو با «مهر»، با تاکید بر اینکه شرایطی که می‌خواهیم در انتشار اوراق مشارکت توسط وزارت اقتصاد و بانک مرکزی لحاظ نمی‌شود، اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود نباید روی انتشار اوراق مشارکت طرح‌های نفت و گاز برای سال سال ۱۳۹۱ حساب کنیم.

به گفته قلعه بانی هم‌اکنون این سود در سایر فعالیت‌ها بیش از اوراق مشارکت وجود دارد و از این رو از خرید اوراق مشارکت طرح‌های نفت و گاز استقبال نمی‌شود.

این مقام مسوول با اعلام اینکه شرایط انتشار اوراق مشارکت باید بهبود یابد، یادآور شد: عدم افزایش جذابیت در انتشار اوراق مشارکت طرح‌های نفت و گاز منجر به ایجاد مشکلاتی در تامین منابع مالی طرح‌های اولویت دار صنعت نفت شده و حتی تاخیرهایی را به این پروژه‌ها تحمیل می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین از احتمال انتشار دور جدید اوراق مشارکت طرح‌های نفتی تا پیش از پایان سال‌جاری خبر داد و افزود: این اوراق مشارکت مطابق با دستورالعمل بانک‌مرکزی منتشر می‌شود.