گروه صنعت‌ومعدن - طی ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۰ بیش از هشت میلیون و ۱۹۴ هزار تن انواع سیمان و کلینکر به ارزش ۶۰۶ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۵۹۵ دلار از کشور صادر شد. بنا به گزارش گمرک ایران، صادرکنندگان سیمان انواع محصولات تولیدی خود را طی مدت مذکور به کشورهای پاکستان، آذربایجان، ازبکستان، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، عراق، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و قطر صادر کرده‌اند. همچنین در آمار گمرک ایران گزینه‌‌ای هم به نام سایر کشورها وجود دارد که معلوم نیست منظور گمرک از گزینه کدام کشورها است که سیمان ایران به بازار آنها صادر شده است.

عراق در سال جاری نیز همانند سال گذشته بزرگ‌ترین بازار صادراتی صنعت سیمان ایران بوده به طوری که امسال حدود ۴۱۰ میلیون دلار انواع سیمان و کلینکر از ایران به این کشور صادر شد. به این ترتیب سهم عراق از کل صادرات صنعت سیمان ایران به حدود ۵/۶۷ درصد رسید.

۹/۷۳ میلیون دلار از صادرات سیمان ایران طی ۱۱ ماهه امسال نیز مربوط به بازار آذربایجان بود. سهم این کشور نیز از کل صادرات صنعت سیمان ایران به حدود ۲/۱۲ درصد رسید. ضمن اینکه ۴/۵۱ میلیون دلار از صادرات سیمان ایران مربوط به بازار افغانستان بوده و سهم افغانستان از کل صادرات صنعت سیمان ایران ۵/۸ درصد برآورد شده است.

به کشور ترکمنستان نیز ۴/۵۲ میلیون دلار سیمان صادر شده که سهم آن کشور از بازار صادرات سیمان ایران ۶/۸ درصد بوده است.