جزئیات سازوکارهای قیمتی برای بنزین

شرکت‌های خصوصی مجاز به واردات بنزین هستند

فرصت ۳ماهه به ایرلاین‌ها برای تسویه بدهی ۵۷۰ میلیارد تومانی گروه سوخت و نیرو- «نحوه محاسبه قیمت بنزین در گام دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، موجودی بنزین چند نرخی در کارت‌های سوخت، وضعیت کارمزد جایگاه‌داران، افزایش قیمت بنزین برای ایرلاین‌ها و میزان بدهی‌های سوختی آنها، میزان صادرات و واردات فرآورده‌های نفتی و ...» مهم‌ترین محورهای خبری مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران بود.

شایعات قیمتی برای بنزین

بعد از حرف و حدیث‌های بسیار در مورد نحوه افزایش قیمت بنزین و زمزمه افزایش قیمت تا سقف فوب خلیج فارس در روزهای ابتدایی سال، مدیرعامل شرکت ملی پخش روز گذشته در اولین نشست خبری خود در سال ۹۱ اعلام کرد که مصوبه‌ای مبنی بر تغییر قیمت بنزین به این شرکت اعلام نشده است. قیمت بنزین سوپر در فوب خلیج‌فارس در حالی در ماه گذشته ۸۲۱ تومان به ازای هر لیتر بود که به گفته جلیل سالاری این قیمت در حال حاضر به ۲۱۰۰ تومان افزایش یافته است. با این حال برخی شایعات قیمتی در مورد افزایش قیمت بنزین در سال‌جاری حکایت از این داشت که بهای این فرآورده استراتژیک به منظور نزدیک شدن به قیمت کشورهای همسایه تا مرز ۱۰۰۰ تومان افزایش می‌‌یابد. در این میان، مدیرعامل شرکت ملی پخش در رابطه با برآورد این شرکت از قیمت بنزین در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌‌گوید: شرکت پخش، مجری تصمیمات ستاد هدفمندی یارانه‌ها است و تا به امروز نیز مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت بنزین به ما داده نشده است. سالاری با اشاره عرضه بنزین چندنرخی در جایگاه‌های کشور، اظهار کرد: ابتدا باید وضعیت سهمیه موجود در کارت‌های سوخت با قیمت ۱۰۰ و ۴۰۰ تومان تعیین تکلیف شود و بعد از آن در رابطه با نحوه افزایش قیمت بنزین تصمیم گیری کنند. به گفته وی، از آنجایی که تصمیمات مربوط به موجودی سوخت ذخیره شده در کارت‌ها، نظام چندنرخی و تغییر سیستم سامانه هوشمند سوخت به شرکت پخش اعلام نشده است، قیمت سوخت نیز هنوز مشخص نیست.

ذخیره ۷۲میلیون لیتری بنزین ۱۰۰ تومانی

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ذخیره کارت‌های سوخت در حال حاضر چقدر است، گفت: در حال حاضر حدود ۷۲ میلیون لیتر بنزین ۱۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت باقی‌مانده است. همچنین حجم بنزین ۴۰۰ تومانی موجود در کارت‌های سوخت خودروها نیز ۱/۴ میلیارد لیتر و موتورسیکلت‌ها حدود ۵۲۰ میلیون لیتر است.

فرصت سه ماهه به ایرلاین‌ها

افزایش قیمت سوخت ایرلاین‌ها نیز از دیگر مسائلی است که طی روزهای اخیر اعتراض‌های متعددی را به دنبال داشته است. بر اساس مصوبه‌ای که از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام شده است قیمت بنزین آن دسته از هواپیماهای ایرانی که به خارج از کشور پرواز می‌‌کنند، از ۴۰۰ تومان در هر لیتر به ۱۱۴۳ تومان افزایش یافت، مصوبه‌ای که اعتراض و انتقاد شرکت‌های هواپیمایی داخلی را به همراه داشت.

در مقابل این انتقادات مدیرعامل شرکت ملی پخش با بیان اینکه درصد افزایش قیمت بنزین در مقایسه با درصد افزایش بلیت هواپیما رقم پایینی است، گفت: قبل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قیمت سوخت هواپیماهای داخلی ۱۰۰ تومان و هواپیماهای خارجی بین ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ تومان محاسبه می‌شد اما بعد از اجرای این قانون قیمت سوخت هواپیماهای داخلی به ۴۰۰ تومان رسید و براساس مصوبه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، قیمت سوخت هواپیماهای خارجی نیز افزایش پیدا کرد. وی با اشاره به مصوبه ستاد هدفمندی مبنی بر افزایش قیمت سوخت برای پروازهای خارجی از ۴۰۰ به ۱۱۴۳ تومان اظهار کرد: در حال حاضر تبدیل نفت سفید به سوخت جت برای پالایشگاه‌های کشور که به بخش خصوصی واگذار شده‌اند، با توجه به افزایش هزینه‌ها در این بخش، هزینه بر است؛ بنابراین قیمت سوخت در بخش مصرف نیز باید به نرخ آزاد محاسبه شود که با توجه به افزایش ۲۴ درصدی قیمت بلیت هواپیما و درآمدهای این شرکت‌ها، رقم قابل ملاحظه‌ای نیست.

بدهی ۵۷۰ میلیارد تومانی شرکت‌های هواپیمایی

سالاری با اشاره به بدهی سوختی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: شرکت‌های هواپیمایی در مجموع، حدود ۵۷۰ میلیارد تومان بدهی به این شرکت دارند که تنها سه ماه به این شرکت‌ها فرصت داده شده است تا نسبت به تسویه بدهی‌های خود اقدام کنند. وی تاکید کرد: پس از این فرصت سه ماهه در صورت تسویه نشدن بدهی، به قطع سوخت مصرفی این شرکت‌ها و محاسبه بهای سوخت مصرفی آنها به نرخ آزاد اقدام خواهد شد.

بررسی شیوه پرداخت کارمزد

در کنار انتقادات ایرلاین‌ها نسبت به افزایش قیمت سوخت، صاحبان جایگاه‌های بنزین کشور نیز از دیگر منتقدان شرکت ملی پخش بودند که به طور جدی از سال گذشته نسبت به نحوه پرداخت کارمزدشان انتقاد داشتند. اما بررسی وضعیت مشکلات آنها و برگزاری چند جلسه با مسوولان شرکت پخش در اواخر سال گذشته راه به جایی نبرد، به طوری که رییس اتحادیه جایگاه‌داران به نمایندگی از تمامی جایگاه‌های کشور با ارسال نامه‌ای به سران سه قوه و تشریح مسائل و مشکلات جایگاه‌ها، خواستار پیگیری مقامات مسوول در این رابطه شد. موضوعی که مدیرعامل شرکت ملی پخش روز گذشته در تشریح آن از ارائه پیشنهاد پرداخت کارمزد به شیوه حق‌العمل کاری خبر داد و گفت: امیدواریم با هماهنگی با ستاد حمایت این موضوع پیگیری شود و استقبال بخش خصوصی برای احداث جایگاه افزایش یابد. پرداخت کارمزد به روش حق‌العمل کاری در حالی از سوی مدیرعامل شرکت پخش مطرح شده که چند سال است که جایگاه‌داران روی آن تاکید دارند.

درآمدحاصل از هدفمندی

سالاری همچنین در رابطه با درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها گفت: از طریق طرح هدفمندی یارانه‌ها در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی صرفه جویی معادل ۶ میلیارد دلار محقق شده است که این رقم بدون احتساب نفت کوره نیروگاه‌ها بوده است.

وی تاکید کرد: درآمد این شرکت از طریق اجرای این قانون در سال ۹۰ ماهانه ۴ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بوده است که بیشترین درآمد از محل فروش فرآورده در شهر تهران، ۶۵۰ میلیارد تومان و کمترین آن در شهر ایلام، ۵۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ارزیابی شده است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: با اجرای قانون هدفمندی در مجموع ۶ میلیارد دلار درآمد حاصل شد که ۲۷ درصد آن از محل یارانه بنزین، ۵۰ درصد یارانه نفت گاز، ۷ درصد نفت سفید و ۱۴ درصد نفت کوره بوده است.

ارزش افزوده ۱۰ میلیارد دلاری

سالاری همچنین در تشریح جزئیات صادرات و واردات فرآورده‌های مختلف نفتی ایران در سال ۹۰ توضیح داد: صادرات فرآورده نفت گاز در سال ۹۰ روزانه ۴/۲ میلیون لیتر، بنزین پایه روزانه ۴ میلیون لیتر، بنزین معمولی روزانه ۰۶/۰ میلیون لیتر، نفت سفید و سوخت جت هر کدام ۴/۰ میلیون لیتر بوده است که از این طریق در مجموع ۱۰ میلیارد دلار ارزش افزوده نصیب کشور شده است.

واردات بنزین سوپر

سالاری با تاکید بر اینکه سال گذشته و از ابتدای سال‌جاری تاکنون هیچ گونه محموله بنزین وارد کشور نشده است، گفت: البته طبق قانون بخش خصوصی می‌تواند در صورتی که فشاری بر بودجه‌ دولتی وارد نکند، بنزین مورد نیاز خود را وارد کند.

وی با اشاره به اینکه برخی از پالایشگاه‌های کشور خصوصی هستند، گفت: در حال حاضر متوسط مصرف بنزین سوپر کشور حدود ۴/۲ میلیون لیتر در روز است که این پالایشگاه‌ها برای تامین این نوع بنزین، بنزین سوپر وارد می‌کنند.