800 میلیارد تومان سرمایه برای 59 طرح صنعتی

گروه صنعت و معدن - چگونگی اجرای طرح‌های صنعتی در سال‌جاری، واگذاری واحدهای تولیدی به بخش خصوصی،

۸۰۰ میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری در بخش صنعت برای اجرای ۵۹ طرح صنعتی در سال‌جاری و چگونگی استفاده از صندوق توسعه ملی از جمله مواردی است که روز گذشته غلامرضا کرامتی‌فرد، معاون سرمایه‌گذاری‌های صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در جمع خبرنگاران به تشریح آنها پرداخت. به گفته کرامتی‌فرد در سال‌جاری اجرای ۵۹ طرح صنعتی در مناطق کمتر توسعه‌یافته ۲۳ استان کلید خواهد خورد که براساس قوانین حاکم بر سرمایه‌گذاری در کشور باید سهام یا قدرالسهم این طرح‌ها سه سال پس از اجرای طرح به بخش خصوص واگذار شود.

اجرای طرح‌های مذکور به گفته معاون سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو نیازمند جذب سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیارد تومانی است که این سازمان با اعلام فراخوان در روزنامه‌های کثیرالانتشار سعی در جذب سرمایه مورد نیاز دارد. به گفته معاون سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو حدود ۷۰درصد از سرمایه مورد نیاز توسط بانک‌ها و مابقی توسط سازمان گسترش و بخش خصوصی تامین خواهد شد و امید می‌رود که ظرف کمتر از ۱۸ ماه این واحدها به بهره برداری برسند. سازمان گسترش در شرایطی امیدوار به حضور بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های مذکور است که این بخش تمایل چندانی برای شرکت در طرح‌های صنعتی ندارد. عدم بازگشت سرمایه در سال‌های اخیر از یک سو و قفل شدن بانک‌ها برای اخذ تسهیلات به روی فعالان اقتصادی از سوی دیگر از جمله دلایلی است که احتمال سرمایه‌گذاری و ریسک‌پذیری این بخش را در طرح‌های صنعتی کمرنگ می‌کند. حال باید دید که سازمان گسترش در اجرای طرح خود برای جذب بخش خصوصی تا چه میزان موفق خواهد بود.

به گفته کرامتی‌فرد در سال گذشته مجوز ۱۲۱ طرح از سوی دولت به منظور راه‌اندازی طرح‌های صنعتی از سوی دولت اخذ شد و در سال‌جاری نیز ایدرو در حال فراهم کردن زیرساخت‌ها برای اجرای طرح‌های مذکور است، همچنین ایدرو طرح‌هایی نیز برای کمک به صنایع کوچک در دست دارد تا به این طریق مشکلات این صنایع نیز مرتفع شود.

تسهیلات صندوق به بخش خصوصی

از سوی دیگر و براساس قانون برنامه ۱۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بخش صنعت،کشاورزی و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم اختصاص یابد رقمی که به گفته کرامتی‌فرد به بخش خصوصی اختصاص می‌یابد و سازمان گسترش نمی تواند برای اجرای طرح‌های خود از آن استفاده کند.

معاون سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو تصریح کرد: صندوق توسعه ملی عمدتا برای بخش خصوصی احداث شده و در سرمایه‌گذاری‌هایی که سهم سازمان گسترش بیش از ۲۰ درصد باشد نمی توان از این صندوق استفاده کرد. کرامتی‌فرد در ادامه افزود: سال گذشته نیز بخش خصوصی از تسهیلات این صندوق استفاده کرد و در سال‌جاری نیز این روند ادامه خواهد داشت.

واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی

معاون سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو همچنین در خصوص چگونگی واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی نیز گفت: براساس قانون سه سال پس از راه‌اندازی، طرح‌های صنعتی باید به بخش خصوصی واگذار شود که این امر در حال اجرا است.

کرامتی‌فرد در پاسخ به این پرسش که «سازمان خصوصی‌سازی در برخی مواقع طرح‌های به نتیجه نرسیده را واگذار می‌کند، آیا واگذاری به این طریق به ضرر سازمان گسترش نخواهد بود» نیز گفت: این چالش با سازمان خصوصی‌سازی وجود دارد به طوری که این سازمان در برخی مواقع طرح‌های اجرا نشده را به بخش خصوصی واگذار می‌کند که این امر هم به ضرر دولت و هم به زیان سازمان گسترش است. وی در ادامه افزود: در حال حاضر مذاکراتی با سازمان خصوصی‌سازی صورت گرفته تا طرح‌های اجرا نشده به بخش خصوصی واگذار نشود و ما خواهان تجدید نظر سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری طرح‌های صنعتی هستیم.

۷۰ درصد ساخت و ساز صنعتی می‌شود

صنعتی شدن ۷۰ درصد از ساخت و ساز کشور طی چند سال اخیر یکی دیگر از مواردی بود که معاون سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو به آن اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۳۰ تا ۳۵ درصد از ساخت و ساز در کشور به صورت صنعتی صورت می‌گیرد که باید این رقم به ۷۰درصد برسد تا علاوه بر افزایش استحکام شاهد کاهش حجم نخاله‌های ساختمانی نیز باشیم.

اظهارات مطرح شده از سوی معاون سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو در حالی است که به گفته برخی از کارشناسان و فعالان صنعتی در حال حاضر طرح‌های صنعتی‌سازی در کشور به دلیل مقرون به صرفه نبودن راکد مانده است، اما کرامتی‌فرد ضمن رد اظهارات مطرح شده در این خصوص می‌گوید: سازمان گسترش برای اجرای ۵ هزار پروژه در مسکن مهر سرمایه‌گذاری کرده که واحدهای مذکور نیز در سال‌جاری تحویل داده خواهد شد.

وی در ادامه افزود: برای تحقق این هدف و همچنین توسعه فرهنگ صنعتی‌سازی ساختمان، دو پایلوت ۱۲۰۰ و ۵۰۰۰ واحدی در شهر جدید پرند با استفاده از هفت فناوری جدید احداث شده و نیز ۱۹ شرکت تولیدکننده مصالح نوین ساختمانی با مشارکت بخش خصوصی ایجاد شده است. به گفته معاون سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو برنامه اصلی سازمان گسترش، سرمایه‌گذاری در این بخش نیست، بلکه سعی سازمان بر گسترش فرهنگ صنعتی‌سازی در بخش ساخت و ساز در کشور است.

کرامتی فرد با اشاره به نقش سایر دستگاه‌های مسوول در توسعه فرهنگ صنعتی‌سازی ساختمان گفت: دانشگاه‌ها، شهرداری‌ها، دستگاه‌های مجوزدهنده و مراجع قانونی در حوزه مسکن نیز در انتقال از دوره سنتی‌سازی به صنعتی‌سازی مسکن سهم دارند که امیدواریم نقش خود را ایفا کنند.

به شرایط بحران عادت کرده‌ایم

چگونگی اجرای ۵۹ پروژه صنعتی در شرایط کنونی که کشور با تحریم‌های اقتصادی و کاهش سرمایه‌گذاری مواجه است یکی دیگر از سوالاتی بود که معاون سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو در خصوص آن گفت: مردم و صنعتگران کشور به کار در شرایط بحران عادت کرده‌اند و راهکارهای متعددی نیز برای حل این مشکلات وجود دارد. به گفته کرامتی‌فرد، اعمال برخی تحریم‌های اقتصادی در شرایط کنونی به نفع صنعت کشور نیز تمام شده؛ چرا که در حال حاضر بومی‌سازی برخی ماشین‌آلات صنعتی در کشور شکل گرفته و در برخی از مواقع نیز از سایر کشورها کمک گرفته می‌شود.