صنایع پرمصرف مجوز تاسیس نمی‌گیرند

گروه صنعت و معدن - بیشترین مصرف انرژی در کشور مربوط به بخش ساختمان است و پس از آن صنعت و حمل‌و‌نقل قرار دارند.

به‌گزارش خبرنگار ما صنعت و حمل‌و‌نقل هرکدام ۳۰درصد از انرژی‌‌های فسیلی را مصرف می‌کنند، این در حالی است که بخش ساختمان ۴۰درصد از مصرف انرژی را به‌خود اختصاص داده اگر چه این میزان در روزهای سرد سال به مرز ۵۰درصد می‌رسد که این موضوع به مفهوم کاهش سهم بخش صنعت و حمل‌و‌نقل در زمستان است. این آمارها را مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در برابر پرسش خبرنگار ما مطرح کرد. عباس کاظمی که در نشست مطبوعاتی اولین جشنواره ملی ابتکارات کاربردی در زمینه انرژی سخن می‌گفت، ادامه داد: علت مصرف بالا در ساختمان‌ها، وجود بافت‌های فرسوده و در عین حال نبود معیار استاندارد مصرف انرژی است.

وی اجرای طرح‌های بهینه‌سازی در سال‌های اخیر را سبب کاهش ۵۰درصدی مصرف انرژی در ساختمان‌ها دانست.

دبیر علمی این جشنواره درباره وضعیت صنعت نیز گفت: کلیه واحدهایی که مصرف بیش از ۵ مگاوات انرژی (برق) دارند، باید برنامه ممیزی انرژی برای آنها اجرا شود. وی همچنین خبر داد که معیارهای مصرف سوخت در صنایع بزرگ نیز تدوین شده و بخشی از آن درحال اجرا است.مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت همچنین گفت: وزارت صنایع و معادن به آن دسته از صنایع که مصرف بالای انرژی دارند، مجوز تاسیس اعطا نمی‌کند. به جز در شرایطی که معیارهای مصرف را رعایت کنند.

به گفته وی، صنایع قدیمی یا باید از مدار تولید خارج شوند یا اینکه مورد اصلاح قرار گیرند.

در این میان تاکنون ۹۶۰ هزار دلار تنها برای صنایع آجرپزی هزینه مصرف شده است. این رقم مصرف انرژی ۲۰ کارخانه را بهینه کرده است، طوری که اکنون برای تولید هرتن آجر ۴۰ لیتر سوخت مصرف می‌شود، درحالی‌که پیشتر این رقم ۳۲۰ لیتر بود. به گفته کاظمی درحال حاضر تعداد کوره‌های سنتی آجرپزی از ۷هزار به ۲هزار واحد کاهش پیدا کرده است.

کاظمی میزان یارانه‌های اعطاشده در بخش انرژی را ۴۰ تا ۶۰میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: بخشی از این رقم در بخش حمل‌ونقل هزینه می‌شود.

وی اجباری شدن برچسب مصرف انرژی را برای کنترل سوخت خودروها دانست. به گفته وی، از ابتدای سال ۸۶ این موضوع برای خودروسازان اجباری شده است. کاظمی یادآور شد: خارج شدن پیکان از چرخه تولید با حمایت وزارت نفت و پرداخت ۳۰۰میلیون دلار بوده است.

نخستین جشنواره ابتکارات کاهش مصرف انرژی

نخستین جشنواره ملی ابتکارات کاربردی در زمینه انرژی چهارشنبه اول خرداد برگزار می‌شود. هدف این جشنواره حمایت از ابتکارات کاهش مصرف سوخت است.

کاظمی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در این باره گفت: در نظر داریم معیارهای جدیدی را که اثربخشی بیشتری در اجرای این سیاست دارند،در اختیار نهادهای مربوطه قرار دهیم.وی پیش‌بینی کرد که با این جشنواره بتوان نخبگان این حوزه را شناسایی و جذب کرد.مقاله‌های این جشنواره در ۷ حوزه تجهیزات و لوازم خانگی، فرآیندهای صنعتی، معماری و ساختمان، نرم‌افزارهای انرژی، حمل‌ونقل، انرژی‌های تجدیدپذیر و ایده‌های نوین ارسال شده و قرار است در هر حوزه سه طرح برگزیده انتخاب شود.