سه هزار واحد مجاز و غیرمجاز تولید ظروف یکبار مصرف در کشور وجود دارد.

علیرضا خاکی‌فیروز، مدیر امور پژوهشی سلولزی و بسته‌بندی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب گفت: کارهای تحقیقاتی درباره مضرات استفاده از ظروف یک‌بار مصرف به ویژه روی دو نوع ظرف پلی استایرن و PVC انجام شده است. به این دو نوع ظرف، مواد شیمیایی زیادی مانند پایدارکننده‌ها، روان‌کننده‌ها، نرم‌کننده‌ها، رنگ‌دانه‌ها، پرکننده‌ها، مواد ضدالکتریسیته، مواد مات‌کننده اضافه می‌کنند که کلیه این مواد برای سلامتی انسان مضر هستند.

وی وجود مونومر آزاد در ظروف‌ یک‌بار مصرف نوع PVC را عامل خطرناکی برای سلامتی انسان‌ دانست و افزود: مونومر در واقع یک واحد ساختار پلیمر و مولکول اولیه پلیمر است. همچنین در ظروف PVC وینیل کلراید که سمی بودن آن برای انسان به اثبات رسیده است، وجود دارد. ضمن اینکه مولکول اولیه پلی استایرن، استایرن است که دارای حلقه آروماتیک بوده و این حلقه‌ برای سلامتی انسان فوق‌العاده خطرناک است و در جهان نیز سرطان‌زا بودن آن به اثبات رسیده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد، ظروف یک‌بار مصرف از نوع PVC و پلی‌استایرن باید از چرخه بسته‌بندی مواد غذایی حذف شوند. خاکی‌فیروز درباره سرایت مواد سمی از ظروف یک‌بار مصرف به بدن انسان گفت: این مواد به مرور زمان در بدن جمع می‌شوند و بارها شده که می‌شنویم فردی به ظاهر سالم بوده، اما در عرض یک ماه از پا در آمده است که دلیل اصلی آن نیز می‌تواند گذشتن میزان این مواد در بدن انسان از سطح مجاز باشد. مدیر امور پژوهشی سلولزی و بسته‌بندی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران درباره ظروف‌ یک‌بار مصرف PVC در بسته‌بندی مواد غذایی گفت: ظروف‌ یک‌بار مصرف PVC در بسته‌بندی مواد غذایی مانند گوشت مرغ و ماهی و بسته‌بندی کپسول‌های دارویی، آدامس و باتری به کار می‌روند. بسته‌بندی با این نوع ظروف در مورد مواد خشک زیان چندانی ندارد، اما برای مواد غذایی مرطوب امکان انتقال مونومر آزاد به داخل مواد غذایی و سپس بدن وجود دارد.

وی در ادامه درباره دلیل اصلی تولید این مواد در کشور به‌رغم زیان‌بار بودن مصرف آنها توضیح داد: به این دلیل که استاندارد ظروف یکبار مصرف اجباری نیست، واحدهای تولیدی می‌توانند بدون مجوز به تولید آن اقدام کنند. در این زمینه باید تقاضای اجباری شدن استاندارد ظروف یک‌بار مصرف به موسسه ارائه شود تا در این مورد تصمیم‌گیری شود، اما متاسفانه تاکنون هیچ تقاضایی نشده است. همچنین لزوم همکاری میان موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت در زمینه استفاده از ظروف یکبار مصرف کاملا حس می‌شود.