وزیر نیرو از محاسبه و دریافت نرخ برق نهادها و ادارات دولتی به صورت قیمت تمام شده از اول خرداد ماه جاری خبر داد.

به گزارش مهر، پرویز فتاح، وزیر نیرو با بیان این مطلب اعلام کرد: این موضوع از روز سه‌شنبه ابلاغ شده و بخش‌های مسوول موظف شدند هزینه‌های برق مصرفی نهادهای دولتی را از اول خرداد بدون یارانه، تعیین و دریافت کنند. فتاح افزود: نهادهای دولتی این هزینه‌ها را از محل بودجه جاری خود پرداخت می‌کنند. وی درخصوص تکمیل شبکه‌های سه و چهار آبیاری و زهکشی برای مصارف کشاورزی، گفت: دولت امسال به شبکه‌های آبیاری و زهکشی توجه ویژه‌ای دارد و به همین منظور ۵۰۰‌میلیارد تومان برای این شبکه‌ها در سال ۸۶ اختصاص داده است.این در حالی است که در حوزه وزارت نیرو بالغ‌بر ۹۰۰‌میلیارد تومان برای این شبکه‌ها هزینه خواهد شد.به گفته وی، در گذشته وظیفه احداث شبکه‌های ۳ و ۴ آبیاری و زهکشی برعهده وزارت جهاد کشاورزی بود که دولت نهم اجازه مشارکت در ساخت این شبکه‌ها را به وزارت نیرو داد. فتاح سال ۸۷ را زمان تحول در اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی خواند و تصریح کرد: اگر این وضعیت و روند بودجه آن طی چند سال آینده ادامه یابد، شبکه‌های در دست احداث به نتیجه خواهد رسید که البته نمونه آن در استان گلستان توسط رییس‌جمهور افتتاح شد.وزیر نیرو در مورد طرح ضربتی وزارتخانه برای مقابله با خشکسالی و آبرسانی گفت: شبکه‌های آبیاری و زهکشی دارای ظرافت خاصی هستند و پیچیده‌ترین کارهای عمرانی محسوب می‌شوند؛ به نحوی که حتی از خود سدها نیز از لحاظ فنی پیچیده‌تر هستند و در کوتاه مدت طرح ضربتی شبکه جوابگوی خشکسالی نخواهد بود.با این وجود احداث و تکمیل آنها در میان مدت می‌تواند در مواقع خشکسالی بسیار موثر بوده و به عنوان یک راهکار اساسی مطرح باشد.

وی گفت: استان خوزستان بیشترین شبکه‌های در دست انجام را دارد و امسال حدود ۳۰۰‌میلیارد تومان برای این منظور توسط وزارت نیرو هزینه می‌شود.وی درباره سهمیه‌بندی آب و برق گفت: ما سهمیه‌بندی یا خاموشی برنامه ریزی شده در برق را در دستور کار نداریم و با تمهیدات و مدیریت منابع آبی و بهره‌برداری موثر از نیروگاه‌های حرارتی این اتفاق نخواهد افتاد.

فتاح خاطرنشان کرد: ساعت ۲۱ روز سه‌شنبه که پیک مصرف شبکه در طول دو ماه گذشته بود، حداکثر مصرف به ۳۲‌هزار و ۵۰۰‌مگاوات رسید؛ اما خاموشی صورت نگرفت، یعنی تمام این میزان مصرف تامین شد؛ این درحالی است که هرچقدر جلوتر رفته و به گرما نزدیک‌تر شویم، رقم مصرف به مرز ۳۸‌هزار مگاوات خواهد رسید.وی گفت: وزارت نیرو تمامی ظرفیت حرارتی خود معادل ۳۵‌هزارمگاوات را در ماه آینده (اول تیر) وارد مدار خواهد کرد و اگر در بخش برق آبی نیز‌هزار مگاوات برق وارد مدار شود، می‌توان نیاز کشور را تا حد ۳۶‌هزار مگاوات پاسخگو بود. وزیر نیرو هر گونه جیره‌بندی آب در شهرهای جنوبی کشور را تکذیب کرد و گفت: حتی در بندر لنگه که دورترین نقطه کشور از نظر آبی است، چند طرح آبی شیرین کن وارد مدار شده است. در بندر عباس نیز ظرف دو تا سه ماه آینده، آب را از سد میناب تامین خواهیم کرد.