همزمان با سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی ۳۶ طرح مهم معدنی و صنایع معدنی به بهره‌برداری می‌رسد. به گزارش روابط عمومی وزارت صنایع و معادن،احمد علی هراتی نیک با بیان این مطلب گفت: ارزش طرح‌های آماده افتتاح و بهره‌برداری در بخش معادن و صنایع معدنی که امسال در زیرمجموعه ایمیدرو به بهره‌برداری می‌رسند، حدود ۵هزار و ۶۰۰میلیارد تومان برآورد می‌شود. معاون وزیر صنایع و معادن خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از این طرح‌ها ظرفیت کشور را در بخش‌های مس، فولاد، آلومینیوم و سنگ‌آهن به ترتیب به ۲۵۰هزار تن، ۸/۱۵میلیون تن، ۵۰۵هزار تن و ۲۵میلیون تن افزایش می‌دهد.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران افزود: ۲هزار و ۸۰۰میلیارد تومان از این طرح‌ها مربوط به بخش فولاد و در قالب ۱۳طرح و ۹۴۵میلیارد تومان در بخش آلومینیوم در قالب ۷ طرح و ۱۱۰میلیارد تومان در بخش سیمان و یک‌هزار و ۶۹۰میلیارد تومان مربوط به بخش معدن است.

معاون وزیر صنایع و معادن درباره سایر طرح‌های در دست اجرای سازمان توسعه گفت: ۸ طرح فولادی در استان‌ها نیز به عنوان مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرای ایمیدرو در‌حال‌حاضر پیشرفتی بین ۸ تا ۱۶درصد دارند که قرار است تا پایان برنامه چهارم در اسفند ۸۸ به بهره‌برداری برسند.

وی یادآور شد: ظرفیت پیش‌بینی شده برای این طرح‌ها از ۴/۶میلیون تن به ۸میلیون تن افزایش یافته و راه‌اندازی این طرح‌ها ظرفیت تولید فولاد کشور را به شدت افزایش می‌دهد.

هراتی نیک درباره برنامه سازمان درباره سرمایه‌گذاری صنعتی گفت: هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های بزرگ فولادی به دنبال توسعه ظرفیت‌های خود رفته‌اند و تولید جهانی فولاد از ۲/۱میلیارد تن در سال فراتر رفته است، در چنین شرایطی سرمایه‌گذاری‌های سنگین در بخش فولاد ضروری است.

وی درباره نقش ایمیدرو در توسعه خصوصی‌سازی کشور گفت: سازمان توسعه در واگذاری سهام خود همواره پیشتاز بوده و به ویژه پس از ابلاغ سیاست‌های جدید پیرامون اصل ۴۴قانون اساسی طی سال‌های ۸۵ و ۸۶ بالغ بر ۳هزار و ۳۰۰میلیارد تومان سهام شرکت‌های مس، فولاد و آلومینیوم را واگذار کرده است.

وی تاکید کرد: ۹۰درصد خصوصی‌سازی‌ها در سال ۸۶ مربوط به ایمیدرو بوده است.

هراتی نیک همچنین درباره خودکفایی کشور در بخش تولید تجهیزات فولادی گفت: در بومی‌سازی تولید فولاد به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته‌ایم، به طوری که اکنون پیمانکاران ایرانی می‌توانند بدون کمک خارجی کارخانه فولاد احداث کنند.