احمد بختیار

بازار مصرف پودر شوینده روزهای ملتهبی را می‌گذراند که چندان واقعی به نظر نمی‌رسد.

از آن جهت که التهاب مربوط به کسری تولید نیست، بلکه فضای ایجاد شده ناشی از حذف یارانه از تولید این محصولات، چنین فرصتی به واسطه‌ها داده است.

اکنون فشار از ناحیه بازار ممکن است مسوولان وزارت بازرگانی و حتی صنایع و معادن را در تنگنا قرار دهد. از همین رو با اندکی آرامش می‌توان از این فضا عبور کرد. این صدای مصرف‌کننده واقعی نیست که به گوش می‌رسد، صدای دلالانی است که در حال از دست دادن منافع خود هستند. بنابراین مصرف‌کننده را سپر بلای خود ساخته‌اند.

انجمن تولیدکنندگان پودر شوینده بارها تاکید کرده که با تولید ۴۴۰هزار تن محصول، نزدیک به ۲برابر نیاز داخل پودر شوینده عرضه می‌شود اما قیمت‌گذاری دولتی شرایط سودجویی را فراهم کرده بود.

این پدیده در تمام تولیداتی که زیر چتر نرخ‌گذاری دولتی هستند، بارها مشاهده شده است. نزدیک به دو ماه پیش بود که دلالان بازار آهن در فضای افزایش قیمت جهانی، به تکاپو افتادند تا دولت را مجاب کنند در لفافه حقوق مصرف‌کننده نظام قیمت‌گذاری را پیاده کند. اما کدام مصرف‌کننده است که از قیمت‌گذاری دولتی نفعی برده باشد؟ آن جنجال با هشیاری مقامات تصمیم‌گیر عقیم ماند، اگر چه هنوز غول دلال‌بازی در بازار سیمان نفس می‌کشد.

این بار نیز وزارت بازرگانی و صنایع‌و‌معادن نباید از اقتصاد زیرزمینی فریب بخورند. تولیدکننده بی‌دفاع هم که قول داده در روزهای تعطیل این هفته بی‌وقفه تولید کند.