120میلیون جعبه پودر شوینده توزیع می‌شود

عضو اصلی شورای تولیدکنندگان پودر شوینده از برنامه توزیع ۱۲۰میلیون جعبه پودر شوینده در سراسر کشور خبر داد. این میزان پودر شوینده قرار است تا انتهای تیرماه توزیع شود.

سید رضا زیتون‌نژاد موسویان، با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران رسانه‌های جمعی از حذف یارانه‌های پودر شوینده به عنوان عاملی برای تعالی این صنعت یاد کرد. وی با ارائه آمار تولید و توزیع ۱۸ روز نخست خردادماه امسال، اظهار داشت: روزانه یک هزار تن پودر از سوی ۱۴ کارخانه تولیدی این فرآورده روانه بازار شده است و طی دو ماه خرداد و تیرماه نیز ۶۰‌هزار تن پودر تولید و عرضه خواهد شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزون بر ۲۰‌درصد افزایش دارد.

مدیرعامل بزرگ‌ترین واحد تولیدکننده و صادرکننده انواع پودر شوینده کشور، افزود: نه تنها بر اساس اصول اقتصادی، وضع یارانه‌ها منجر به توسعه و تعالی صنعت در هیچ نقطه‌ای از جهان نشده است بلکه برخی از یارانه‌ها برای مردم اجتماع نیز منافع لازم را در پی ندارد و فقط دستاورد آنها ایجاد محدودیت‌ها و ضررهای فراوان به صنعت بوده است.

زیتون‌نژاد سپس به تشریح معایب تولید یارانه‌ای پودر شوینده و لزوم آزادسازی آن پرداخت و گفت: سرانه مصرف پودر شوینده در کشور بین ۵/۵ تا شش کیلوگرم است که پیش از این حدود ۶۵‌درصد مبلغ آن را دولت در قالب یارانه و الباقی آن را (۳۵درصد) مصرف کنندگان هنگام خرید پرداخت می‌کردند.

زیتون‌نژاد اضافه کرد: چنانچه سرانه مصرف حتی تا شش کیلوگرم محاسبه و یارانه اختصاصی به آن تا ۶۵‌درصد لحاظ شود، حذف یارانه‌ها رقم بسیار ناچیزی را به اقتصاد خانواده‌های ایرانی اختصاص خواهد داد.

وی متذکر شد: تا قبل از حذف یارانه‌ها یکی از مشکلات صنعت، قاچاق انواع پودرهای یارانه‌ای به صورت غیرقانونی از کشور بود، چرا که پودر یارانه‌ای ایران نسبت به قیمت‌های متعارف جهانی خصوصا منطقه‌ای آن بسیار کمتر و انگیزه و جاذبه قاچاق آن به کشورهای همسایه بالا بود به طوری که سالانه میلیون‌ها دلار از بودجه بیت‌المال که در قالب یارانه به پودر شوینده اختصاص می‌یافت، به کشورهای دیگر انتقال می‌یافت.

اختصاص یارانه کنترل بازار را به دلال‌ها داده بود

زیتون‌نژاد افزود: شاید مهم‌ترین مشکل اختصاص یارانه به پودر شوینده بحث کنترل بازار به خصوص در ایام اوج مصرف بود که شاهد بودیم همه ساله و در ماه‌های پایانی سال، احتکار این کالا و ایجاد بازار سیاه برای آن موجب می‌شد که نه تنها یارانه‌های اختصاص یافته به این کالا به دست مصرف‌کننده نهایی نرسد بلکه با کمبود آن مواجه شویم و قیمت‌هایی به مراتب بالاتر از قیمت واقعی این فرآورده بهداشتی پرداخت شود.

عضو شورای تولیدکنندگان پودر شوینده ادامه داد: علاوه بر مسائل مذکور واحدهای تولیدکننده همواره در دریافت یارانه‌های خود در موعد مقرر با مشکلات بوروکراسی شدید در محاسبه و پرداخت روبه‌رو بوده و از لحاظ نقدینگی، بسیار در مضیقه و فشار قرار می‌گرفتند که این مورد نیز معضلات عدیده‌ای را پیش روی صنعت قرار داده بود.

زیتون‌نژاد یادآور شد: به عنوان مثال دیرکرد پرداخت یارانه‌های تولید، به تازگی موجب شد که برخی واحدهای تولیدی به‌رغم تمام شایستگی‌های خود و با وجود سودآور بودن، در فهرست سیاه بانک مرکزی قرار گیرند و علاوه بر تحریم‌های گوناگون مالی و اعتباری بانک‌های خارجی از سوی بانک‌های داخلی نیز مورد تحریم واقع شوند و در حقیقت یک تحریم سه بعدی را تجربه کنند.

صادرات ۱۰۰‌میلیون دلاری

وی با اشاره به اینکه صنعت شوینده اجازه نخواهد داد حتی یک دلار از بابت ورود این کالا از کشور خارج شود، گفت: امسال بیش از ۱۰۰‌میلیون دلار صادرات پودر شوینده خواهیم داشت.

عضو شورای تولیدکنندگان پودر شوینده تاکید کرد: تولید و توزیع این کالا با قیمت‌های مصوب که به تازگی آغاز شده، همچنان ادامه دارد و بازار در ماه آینده به تعادل خواهد رسید که باید بگویم به زودی مردم شاهد رقابت در بازار پودر شوینده، افزایش کیفیت و تعادل در قیمت خواهند بود.

زیتون‌نژاد بیان کرد: مصرف سالانه کشور در بالاترین حد، ۴۴۰‌هزار تن پودر شوینده در سال است که ظرفیت موجود و قابل بهره‌برداری این کالای بهداشتی در کشور بیش از یک‌میلیون تن است که در فضای تولید یارانه‌ای بیشتر کارخانه‌ها با نیمی از ظرفیت خود ناچار به تولید بودند و در آن شرایط نیز نیاز کامل بازار مرتفع می‌شد و در شرایط آزاد سازی پودر شوینده نه فقط مشکل تامین این کالا ایجاد نخواهد شد بلکه فضای تولید و عرضه آن نیز با وجود مازاد تولید، از این پس رقابتی خواهد بود و به وفور در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در سه ماه نخست سال‌جاری تعهد کل صنعت پودر شوینده حدود ۷۰‌هزار تن بوده که تاکنون این میزان تولید و عرضه شده است که تعهد «تولی پرس» به عنوان بزرگ‌ترین واحد تولید‌کننده این فرآورده بهداشتی نیز ۱۶هزار تن بوده که در عمل میزان ۱۶هزار تن تا کنون و قبل از سر رسید سه ماهه تولید و توزیع و در دو ماه آینده نیز ۵۶‌هزار تن انواع پودر شوینده تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

خودکنترلی قیمت‌ها به جای کنترل دستوری

عضو شورای تولیدکنندگان پودر شوینده در ادامه به وضع نرخ گذاری انواع پودر شوینده در آینده بدون نظارت سیستم یارانه‌ای پرداخت و گفت: علاوه بر اینکه نظام رقابتی و عرضه و تقاضایی با وجود مازاد ظرفیت تولید، موجب کنترل بازار خواهد شد، مدیران واحدهای عضو شورای تولیدکنندگان پودر شوینده مصمم هستند با اتخاذ سیاست خودکنترلی در راستای حضور پایدار در بازارهای داخلی و صادراتی و نیز حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، با حداقل سود و حداکثر کیفیت محصولات خود را تولید و عرضه کنند.

بر اساس تصمیم شورای تولیدکنندگان پودر شوینده قیمت پایه هر بسته پودر ماشین لباسشویی ۷۰۰ تومان و پودر شوینده دستی ۵۰۰ تومان تعیین و به مصرف‌کننده عرضه خواهد شد.