سیزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و کوبا ۲۶ تا ۲۸ خرداد ماه در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش روابط‌عمومی‌وزارت صنایع و معادن در این کمیسیون مشترک که به ریاست علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن و ریکاردو کابریساس روئیس، وزیر دولت کوبا تشکیل می‌شود، علاوه بر امضای موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری، قراردادهایی به منظور احداث برخی واحدهای تولیدی در کوبا به امضای طرفین خواهد رسید. متعاقب سفر هیات‌هایی از بخش صنایع سنگین کوبا به ایران و بازدید از برخی بخش‌های صنایع ایران، در حال حاضر این کشور متقاضی خرید محصولات فولادی،‌ آلومینیومی‌، مسی، لوازم خانگی، مواد غذایی

و ... است که در اجلاس سیزدهم بین شرکت‌های دو کشور مذاکرات لازم در این زمینه‌ها نیز انجام می‌شود.

حجم مبادلات دو کشور در ۹ ماهه ابتدای سال ۸۶ حدود ۲۰‌میلیون دلار بوده است که عمده این مبادلات مربوط به صادرات ایران به کوبا است.

بر این اساس با توجه به قرارداد ۱۶۹ میلیون یورویی اجلاس قبلی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و کوبا که طرف قرارداد آن شرکت واگن پارس است، مقرر شده تا سال ۲۰۱۰ تعداد ۷۵۰ دستگاه واگن قطارهای باری و مسافری تحویل کوبا شود که تا اسفند ۸۶ بخشی از این واگن‌ها تحویل شده و صدور بقیه واگن‌های مورد تعهد نیز در جریان است.

در اجلاس قبلی همچنین اسنادی در زمینه احداث تصفیه‌خانه و پمپاژ آب، صدور انواع کابل، سیستم‌های آبیاری، انواع شیرآلات و کمپرسور معدن به این کشور و نیز بازسازی کارخانه یخچال‌سازی کوبا میان تهران و هاوانا امضا شد.

همچنین در زمینه نفتی و نیروگاهی نیز همکاری‌هایی بین دو کشور در جریان است و بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات ایران نیز اعتبار ۲۰۰میلیون یورویی برای تسهیل همکاری‌های صنعتی و صدور کالاهای ایرانی به کوبا تخصیص داده‌اند و با توجه به اینکه تاکنون بازپرداخت تسهیلات اعطایی به کوبا به خوبی انجام گرفته، در صورت موافقت مقامات ذیصلاح، موضوع افزایش اعتبار نیز در این اجلاس مطرح خواهد شد.

هیات کوبایی به ریاست ریکاردو کابریساس روئیس متشکل از نمایندگانی از وزارتخانه‌های سرمایه‌گذاری خارجی، صنایع پایه، بانک خارجی کوبا، مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی و نماینده‌ای از بخش راه‌آهن حوزه حمل‌ونقل کوبا است که مذاکرات هیات مقدماتی این کشور از امروز آغاز خواهد شد.