بازار دخانیات، در اختیار تولید داخلی قرار گیرد

گروه صنعت و معدن- وزیر صنایع و معادن از مدیرعامل جدید شرکت دخانیات خواست که شرایط رشد فروش محصولات داخلی در بازار مصرف را فراهم کند. علی‌اکبر محرابیان که در جلسه معارفه سیدمحمود ابطحی و تودیع طه طاهری، مدیرعامل پیشین سخن می‌گفت، تصریح کرد: نکته‌ای که باید مدنظر مدیریت جدید قرار گیرد این است که تولید کشور به‌گونه‌ای باشد که زمینه برای فروش محصول خارجی کم و در مقابل شرایط افزایش فروش محصول داخلی فراهم شود.

وزیر صنایع و معادن در عین حال گفت که این امر به مفهوم ایجاد جذابیت برای فروش سیگار نیست. بلکه با نظام اقتصادی و برنامه‌ریزی مدون، ورود کالای خارجی کاهش یابد.

وی افزایش مصرف این ماده دخانی در کشوری همچون ایران را ناخوشایند خواند و تاکید کرد: تمام مدیران و معاونان شرکت دخانیات باید با گسترش مصرف مخالف باشند.

محرابیان وظیفه مدیریت جدید را سنگین ارزیابی کرد اما در عین حال گفت که با توجه به فراهم بودن شرایط برای کنترل مصرف، رشد

تولید و کاهش قاچاق، مشکل خاصی برای تحقق اهداف دخانیات وجود ندارد.

وی رشد مصرف سیگار درکشور را زیبنده جمهوری اسلامی ندانست و اظهار داشت: توجه به حوزه بهداشت جزو وظایف اصلی دخانیات به شمار می‌آید.

برنامه برای ماه رمضان

رییس مجمع دخانیات پیشنهاد کرد با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، فرهنگ‌سازی و ارائه الگوی صحیح برای کاهش مصرف سیگار در دستور کار قرار گیرد به گونه‌ای که پس از اتمام ماه مبارک، رجوع افراد برای مصرف این ماده دخانی کمتر شود.

وزیرصنایع‌ومعادن با تقدیر از عملکرد طاهری، وی را جزء معدود مدیرانی دانست که اقدامات مطلوبی در این حوزه کرده است. محرابیان همچنین از ابطحی خواست که از تجربه سال‌های گذشته این صنعت برای مهار مصرف، رشد تولید داخلی و رعایت مسائل بهداشتی استفاده شود.

طه طاهری، مدیرعامل قبلی دخانیات نیز که در جمع شورای معاونان و برخی مدیران آن شرکت سخن می‌گفت، عملکرد ۳۴ماهه دولت نهم در بخش دخانیات را برشمرد. طاهری تصریح کرد: گفتمان احمدی‌نژاد طوری بود که بازار از دست خارجی‌ها بیرون آمد.

سهم داخلی‌ از ۵۰درصد عبور می‌کند

وی ادامه داد: امروز که تولید ایران ۴۶درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده، پیش‌بینی می‌شود با ادامه برنامه استراتژیک این میزان تا پایان امسال از مرز ۵۰درصد نیز عبور ‌کند.

به گفته وی، خارجی‌ها هیچ گاه چنین تصوری نداشتند. اما امروزه سهم قاچاق نیز به زیر ۱۰درصد کاهش پیدا کرده، واردات پایین آمده و تولید داخلی رشد پیدا کرده است. وی توجه به بهداشت مصرف‌کننده را جزو اصول استراتژیک دخانیات ذکر کرد.

طاهری یادآور شد: برنامه استراتژیک دخانیات با کمترین هزینه و در مدت ۹ ماه تدوین شد و در سال نخست آن (۱۳۸۶) ۹۸درصد از اهداف محقق شد. شرکت دخانیات در سال گذشته سطح تولید داخلی را از ۱۱ به ۱۶میلیارد نخ افزایش داد. وی از افزایش سوددهی، کاهش هزینه‌ها و شفاف شدن امور مالی به عنوان اقدامات اخیر دخانیات یاد کرد.

قیمت قابل دفاع پس از ۷۰ سال

به گفته طاهری، انجام نشدن تکالیف قانونی سال ۸۲ و نپرداختن سهام سهامداران جزو مشکلاتی بودند که طی سال‌های اخیر مرتفع شدند. طاهری تاکید کرد: امسال پس از ۷۰ سال فعالیت شرکت دخانیات، قیمت‌های تولید قابل دفاع شده است. وی همچنین از ورود تکنولوژی تولید هالوگرام (برچسب امنیتی - بهداشتی) و چاپ روی پاکت‌های سیگار خبر داد. طاهری اظهار امیدواری کرد که مدیرعامل جدید در تامین مواد اولیه این صنعت تلاش کند.

به گفته وی، پس از شکست انحصار در دخانیات، امروزه برای ۵۰ درصد واردات و صادرات عاملیت صادر شده است.طاهری در مورد تولید و مصرف تنباکو گفت: ۲۶ واحد صنعتی برای تولید این ماده در کشور تاسیس شده که تولید آنها به ۱۰۰ تن (در سال) می‌رسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بازار تنباکو از دست اماراتی‌ها و مصر‌ی‌ها خارج شده است. به گفته طاهری در حال حاضر سالانه ۴هزار تن تنباکوی معسل (طعم‌دار) وارد کشور می‌شود.

برنامه ابطحی

سید محمود ابطحی، مدیرعامل جدید دخانیات نیز ابتدا گزارشی از وضعیت دخانیات و گردش مالی این صنعت در دنیا ارائه داد و سپس به ارائه برنامه‌های آتی خود پرداخت. وی گفت که تولید را از مزرعه توتون سامان خواهد داد و حرکت‌‌های گذشته را تکمیل خواهد کرد.ابطحی در نظر دارد، در بخش بازرگانی، نیروی انسانی، افزایش بهره‌وری، استفاده از پتانسیل داخلی و تکمیل زنجیره تولید برنامه‌هایی به اجرا درآورد. وی توجه به امور شرعی و کنترل مصرف را جزو اهداف خود اعلام کرد. ابطحی در ادامه گفت: چشم‌انداز دخانیات را بر اساس سند چشم‌انداز کشور در دستور کار قرار می‌دهد. وی در همین حال در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا استراتژی تدوین شده دخانیات را ادامه می‌دهد، گفت: حتما این استراتژی را بررسی خواهم کرد و اعتقاد دارم مدیریت قبلی کار مناسبی انجام داده است.

وی افزود: برنامه‌ها را با توجه به راهنمایی‌های وزیر هدایت خواهم کرد.