گروه انرژی- معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد: «این شرکت نقشی در کمبود گاز زمستانی ندارد. افزایش مصرف گاز طبیعی به شکل بی‌رویه و خارج از الگوی مصرف و نبود توازن میان تولید و مصرف از جمله عواملی است که در کمبود گاز در فصل زمستان موثر ‌است.» به گفته سیدرضا کسایی‌زاده شرکت ملی گاز ایران در هیچ یک از آنها نقشی ندارد. به نوشته خبرنگار ما پیش از این در اواسط ماه گذشته «کسایی‌زاده» ضمن رد اعمال هرگونه سهمیه‌بندی گاز طبیعی در زمستان امسال تاکید کرد که شرکت ملی گاز ایران هیچ مشکلی در تامین گاز مشترکان در زمستان امسال ندارد. این در حالی است که تولید گاز کشور در سال جاری به ۵۲۴میلیون مترمکعب می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود که مصارف بخش صنعتی و خانگی در سال جاری به ۶۷۷میلیون مترمکعب برسد. بنابراین ۱۵۳میلیون مترمکعب کمبود گاز خواهیم داشت و باید تسهیلاتی برای جبران آن خصوصا در ماه‌های دی و بهمن اندیشیده شود.

گاز زمستان در انتظار بخش بالادستی

کسایی‌زاده تاکید می‌کند: «شرکت ملی گاز ایران همچون زمستان سال گذشته که از همه تجهیزات و تاسیسات خود برای توزیع گاز در سراسر کشور بهره گرفت، امسال نیز با هر مقدار گازی که از بخش بالادستی (شرکت ملی نفت ایران) دریافت کند گاز را پس از پالایش از طریق خطوط انتقال در شبکه‌های سراسری کشور توزیع خواهد کرد.» به نوشته خبرنگار ما، این در حالی است که تمام امید مسوولان برای جبران تراز منفی گاز به واردمدار شدن فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی و تعهد شرکت نفت مناطق مرکزی ایران دوخته شده است.

کسایی‌زاده عنوان می‌کند: «با بهره‌برداری از فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی به منظور تولید ۵۰میلیون مترمکعب گاز و تعهد شرکت نفت مناطق مرکزی ایران مبنی‌بر افزایش تحویل گاز به میزان روزانه ۲۵میلیون مترمکعب به شرکت ملی گاز ایران و همچنین مساعدت مردم در مصرف بتواند گاز موردنیاز بخش خانگی را در زمستان امسال بدون مشکل تامین کرد.»

راهکار دیگر

برپایه این گزارش افزایش واردات گاز از کشور ترکمنستان به ایران از جمله راهکارهای دیگری است که به منظور تامین گاز زمستان از سوی مسوولان مطرح می‌شود. این در حالی است که زمستان گذشته، در حالی که سرمای شدید هوا بر کشور حاکم بود، ترکمنستان نیز صادرات گاز خود به ایران را متوقف کرد و خواستار افزایش بهای گاز صادراتی از این کشور به ایران شد.

کسایی‌زاده با اشاره به گفت‌و‌گوهای اخیر شرکت ملی گاز ایران با ترکمنستان اظهار داشت: «تاکنون در دو نوبت با ترکمن‌ها مذاکره کرده‌ایم و انتظار می‌رود که در دور سوم مذاکرات که تا یک ماه آینده در ترکمنستان انجام خواهد شد، فرمول قیمت گاز میان دو کشور نهایی شود.»

وی در ادامه از اعمال محدودیت سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها خبر داد و افزود: «میزان تحویل گاز به این بخش از ۱۳۰میلیون مترمکعب به ۲۰ تا ۳۰میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.»