فارس- موسسه مطالعاتی گلوبال فکتس با اشاره به این که بیش از ۳۷‌درصد مصرف بنزین و گازوئیل خاورمیانه به ایران اختصاص دارد، سهمیه‌بندی و گازسوز کردن خودروها را دو راهکار دولت ایران برای مهار مصرف معرفی کرد. موسسه تحقیقات انرژی گلوبال فکتس گزارش جامعی را در مورد وضعیت مصرف و تولید بنزین و گازوئیل در ایران پرداخته است. بر اساس این گزارش از کل بنزین مصرفی در خاورمیانه بیش از ۳۶‌درصد آن در ایران به مصرف می‌رسد. میزان کل مصرف بنزین خاورمیانه در سال ۲۰۰۷ به بیش از ۱۲/۱‌میلیون بشکه در روز رسید که سهم ایران از این رقم بیش از ۷/۳۶‌درصد معادل ۱/۴۱۰ هزار بشکه در روز بوده است . سهم عربستان نیز در این بین ۹/۲۹‌درصد، عراق ۸/۱۳‌درصد، امارات ۸/۶‌درصد، کویت ۸/۴‌درصد، قطر ۸/۱‌درصد و سایر کشورهای منطقه نیز ۲/۶‌درصد بوده است.

رتبه نخست در مصرف گازوئیل

از نظر میزان مصرف گازوئیل در خاورمیانه نیز ایران در رتبه نخست قرار دارد. در سال ۲۰۰۷ به طور متوسط روزانه بیش از ۴۵/۱‌میلیون بشکه گازوئیل مصرف شد که سهم ایران بیش از ۷/۳۷‌درصد معادل ۷/۵۸۹هزار بشکه بوده است. سهم عربستان نیز ۶/۳۶‌درصد، عراق ۷/۹‌درصد، امارات ۸/۵‌درصد، یمن ۷/۳‌درصد، کویت ۵/۲‌درصد و سایر کشورهای منطقه نیز ۳/۴‌درصد بوده است.

بر اساس گزارش گلوبال فکتس طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ روند مصرف بنزین در ایران با رشد چشمگیر ۷/۹‌درصد در سال روبه‌رو بوده است. رشد فزاینده تقاضا و کمبود ظرفیت تولید، ایران را مجبور به واردات بیش از پیش بنزین نموده است. وجود خودروهای فرسوده، بهره‌‌وری پایین خودروهای تولیدی توسط کارخانه‌های داخلی و پایین بودن قیمت بنزین از مهمترین علل رشد چشمگیر مصرف بنزین در ایران به شمار می‌رود. قبل از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، واردات بنزین ایران رکورد ۲۲۳‌هزار بشکه در روز را ثبت کرده است. اگرچه اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین مشکلات زیادی را در روزهای نخست برای مردم به وجود آورد، ولی موجب کاهش چشمگیر واردات شد. در نتیجه این طرح واردات بنزین ایران از ۲۰۴هزار بشکه در روز به کمتر از ۹۴هزار بشکه در روز رسید.