سهمیه‌ شخصی‌ها همان ۱۲۰ لیتر می‌ماند

دنیای اقتصاد - براساس تصمیمات جدید قرار است از دوره جدید سهمیه‌بندی یعنی اول مهرماه بنزین سوپر سهمیه‌ای با نرخ ۱۵۰ تومان به جای ۵۴۰تومان فعلی عرضه شود. گفته می‌شود کاهش سهمیه شخصی‌ها از ۱۲۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر نیز کاملا منتفی شده است. اکبر ترکان این تصمیمات را مغایر با سیاست‌های جدید دولت دانسته است. با وجود مخالفت وزارت نفت از اول مهر اجرا می‌شود

سهمیه بنزین همان ۱۲۰لیتر؛ بنزین سوپر ۱۵۰تومان

گروه انرژی- یک مقام مسوول در وزارت نفت تصمیم جدید ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت مبنی بر عدم کاهش سهمیه خودروهای شخصی از ۱۲۰ به ۱۰۰ لیتر در ماه و کاهش قیمت بنزین سوپر از ۵۴۰ به ۱۵۰تومان برای دارندگان سهمیه بنزین را مغایر با سیاست‌های دولت مبنی بر هدفمند شدن یارانه‌ها دانست.

اکبر ترکان، معاون امور برنامه‌ریزی وزیر نفت در گفت‌وگو با ایسنا و با تاکید بر اینکه در حضور رییس‌جمهور پیشنهاد کرده‌ایم با توجه به کمبود منابع لازم برای واردات بنزین و گازوئیل سهمیه بنزین خودروهای شخصی کاهش پیدا کند گفت: «ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت این پیشنهاد را تصویب نکرد، بنابراین سهمیه بنزین خودروهای شخصی در دور چهارم همچون شرایط کنونی ادامه خواهد داشت.»

به نوشته خبرنگار ما، مخالفت این مقام ارشد وزارت نفت در شرایطی اعلام می‌شود که بودجه وزارت نفت برای واردات بنزین و گازوئیل ۳/۳میلیارد دلار بود که از ابتدای تابستان تمام شده است. از سوی دیگر محمد رضا نعمت‌زاده، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ششم شهریور ماه در جمع خبرنگاران بود که عنوان کرد به متمم بودجه ۸میلیارد دلاری برای حل مشکل بنزین نیاز داریم. ترکان همچنین کاهش قیمت بنزین سوپر از ۵۴۰به ۱۵۰تومان برای دارندگان سهمیه بنزین را مغایر با سیاست‌های دولت می‌داند و می‌گوید: «به نظر ما این تصمیم مغایر سیاست‌های دولت مبنی بر هدفمند شدن یارانه‌ها است، زیرا قرار بود با حذف کلی یارانه‌های انرژی، این یارانه‌ در اختیار اقشار ضعیف قرار گیرد، ولی با این کار، یارانه دوباره به اقشار غیرفقیر پرداخت می‌شود.» قیمت بنزین سوپر از ابتدای تیر ماه از لیتری ۱۴۰تومان به قیمت آزاد ۵۴۰تومان رسید که با مصوبه جدید ستاد حمل‌ونقل قیمت آن برای خودروهای دارای سهمیه بنزین از ابتدای مهر به ۱۵۰ تومان بازخواهد گشت. «محمد رویانیان» رییس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت سوخت در مورد این دو تصمیم می‌گوید: «بر اساس دور جدید سهمیه‌بندی، میزان سهمیه خودروهای شخصی ثابت و ماهانه ۱۲۰ لیتر است که در دور جدید این سهمیه ۳ ماهه محاسبه خواهد شد و ابتدای مهر ماه ۳۶۰لیتر بنزین وارد کارت‌های خودروهای شخصی می‌شود. به گزارش «ایلنا» رویانیان مخالفت رییس‌جمهوری با کاهش میزان سهمیه‌ها را دلیلی برای تخصیص سهمیه ۱۲۰لیتری برای خودروهای شخصی خواند.

وی همچنین در مورد کاهش قیمت بنزین سوپر گفت: «برای خودروهای خارجی با ظرفیت موتور بیش از ۱۳۰۰ سی‌سی و خودروهای ایرانی با ظرفیت موتور بیش از دوهزار سی‌سی که شامل سهمیه‌بندی بنزین نمی‌شوند، بنزین سوپر با همان قیمت ۵۴۰تومان عرضه خواهد شد؛ اما برای خودروهایی که دارای سهمیه هستند بنزین سوپر در دور جدید سهمیه‌بندی با قیمت ۱۵۰تومان خواهد بود.» به گزارش خبرنگار ما، از نگاه برخی تحلیل‌گران این تصمیم به خاطر کاهش چشمگیر مصرف بنزین سوپر ناشی از افزایش قیمت آن از ابتدای تیر ماه اتخاذ شده است.پیش از این سید نورالدین شهنازی‌زاده، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مصرف بنزین سوپر پس از افزایش قیمت از ۵/۲میلیون لیتر در روز به ۱۶۰هزار لیتر کاهش یافت.